Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trasig hitch, beräkningshjälp ??

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

sandstrom (trådstartaren)

#1 » 20:56:49, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Inhandlade under november ifjol en jorbrukstraktor av en stor svensk maskinhandlare, maskinen ifråga var ett säljuppdrag.
Traktorn var välhållen i mina ögon, en Deutz Agrotron 85 -98 som gått 4400h.

Skulle nu i veckan koppla en vagn för första gången efter traktorn i hitchkroken, la märke till att kroken inte riktigt var i centrum av traktorn.
Sänkte ned kroken och provade rucka den med handkraft och upptäckte att den var glapp som tusan, kunde sidoförflytta den säkert 6-8cm i sidled.
Kollade lite närmare och upptäckte att axeln som förbinder hitchen med fästet på traktorn("gångjärnet") var av på en sida.... :uupps:

Plockade ner skiten och upptäckte en gammal skada och en gammal lagning, på fästet som sitter i traktorn.
På detta fäste finns en tapp som går upp i ett säte i traktorkroppen, antar att denna tapp skall ta största lasten, detta säte var sprucket och för att kompensera för detta var det utökat med ytterligare en skruv som håller fästet.

Troligtvis har hitchfästet slitits lös nån gång i tiden, hur nu detta är möjligt...???!!

Handlaren har erbjudit sig att stå för mina kostnader när det gäller lagning av axeln som är av, vilket jag tänkt göra själv.
Det trasiga "tappsätet" är ju svårt att få 100% utan att byta bakkropp på traktorn men men... :???:


Nu till mina funderingar :smile:

Kommer 4,5st(ett trasigt skruvhål i traktorkroppen) M16 att klara krafterna som blir på en hitchkrok?? Kan inte räkna helt med tappen som går upp i traktorn pga trasigt säte. Blir ju en del friktion i förbandet men är väldigt liten yta på traktorkroppen som ligger mot fästet.
Fästet går att utöka med fler m16 skruvar om de nu kan hjälpa.

Bifogar diverse bilder på eländet. De röda inringade är skruvhålen och "gångjärnsaxeln" som är av och de gula ringarna är tappen som ska in i traktorn.

Någon som är duktig på att räkna ? eller trösta mig på nått vis... :eek: :smile:


/Emil


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85



RoXa

#2 » 22:38:25, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tappa hitchkroken är inte helt osannolikt. Jag går regelbundet över skruvarna till hitchen på mina traktorer både inför vårbruket och skörden för att säkerställa att de sitter fast. Ändå är det nästan alltid någon skruv som börjat lossa lite lätt på någon av traktorerna.

Gällande tapphålet, det ser djupt ut på bilden. Kan du inte svetsa dit en längre tapp? Även godset runt gängan som är paj ser ut att medge uppborning och gängning till M18.

Är tappen på plats, så bör skruvförbanden räcka. Hitchkroken på min same sitter fast med 4 st M16 och 2 st M20 och den har fått bekänna färg genom åren..
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

johaniskogen

#3 » 22:45:01, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ens laga axeln? Beställ den delen ny, säljaren skulle ju stå för den kostnaden...

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

sandstrom (trådstartaren)

#4 » 22:51:57, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst skulle man bara kunna köpa en ny hitchkrok, dock går jag ju miste om de extra skruvhålet de gjort, och att man kanske vill modda detta för ännu fler skruvar. Skulle inte va så dumt med nån smörjpunkt för axeln heller.

Ska kolla på sätet för tappen om de medger en längre tapp, skruvhålet som är skadat ser intakt ut förutom biten som lossnat längst ner.

/Emil

Skickat från min E5823 via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

bassek

#5 » 06:10:22, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa en ny axel, rengör ytorna som ligger emot varandra, går det så sätt dit längre bultar och tillverka hylsor av ämnesrör ex 40mm långa så du får lite mer sträckning på bultarna, anolja och dra med rätt moment. Använd gärna 10.9 bultar. jag ser inget problem med det, 5 M16 blir starkare än de 2 pinnar som håller själva hitchkroken mot underdelen. Det viktiga är att ha rent på anliggningsytorna. Efterdra som föregående sa ett par gånger per säsong. Jag brukar kolla hitch, lastarfäste, styrspindlar och styrstag minst en gång per säsong, det är inte roligt med haveri när det är som bråttast.
MVH Basse

3 personer gillar det här inlägget.
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rudolf89 och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se