Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

ih674 som tappar drivning

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

paul_g (trådstartaren)

#1 » 13:54:58, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla.
Hoppas att någon kanske har en idé vad som kan vara felet men här kommer en beskrivning.
Jag har en IH674 som tappar i princip all drivning framåt. Det uppstår framförallt då traktorn körs i backar och det behöver inte ens vara belastat (senast var det en 1,6m rotorkultivator hängd bakpå endast).
Det verkar ske oftare när traktorn har gått ett tag och oljan alltså borde vara varm.
Traktorn har en hydraulisk snabbväxel men spaken är i det främre läget vilket skall vara den urkopplad.

Min tanke är att det trots att snabbväxeln inte är inkopplad ligger någon hydraulisk pryl och slirar?
Någon som kanske har en idé vad problemet kan vara?
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90



Stridis2

#2 » 16:10:44, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte har missförstått allt så, i alla fall på de gamla Agriomatic-lådorna (vet inte om du har en sådan eller någon annan) så har man två hydrauliska kopplingar, en för varje läge på spaken.
Mät oljetryck, kolla oljemängd och hur oljan ser ut i botten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

LeifAndersson

#3 » 18:30:55, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbväxeln går inte att "koppla ur", endera ligger den i hög eller lågläge och båda går igenom lamellpaket och frihjul. Så visst kan den tappa driften som du beskriver. När det inte tyder på att det är själva kopplingen som slirar enligt din beskrivning, så återstår bara snabbväxeln. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#4 » 18:35:58, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Om jag inte har missförstått allt så, i alla fall på de gamla Agriomatic-lådorna (vet inte om du har en sådan eller någon annan) så har man två hydrauliska kopplingar, en för varje läge på spaken.
Mät oljetryck, kolla oljemängd och hur oljan ser ut i botten.

Det är samma snabbväxel som i BM 500, så nog kan den haverera allt! Egentligen är det inte frågan om den kan haverera, utan snarare bara när den ska haverera!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#5 » 21:12:35, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifA: Jag har för mig att någon (kanske till och med du) har nämnt att man kunde förhindra många haverier på dessa lådor genom att koppla in en oljetrycksmätare så man såg när kopplingstrycket blir för lågt. Stämmer detta? I så fall, är det mätuttaget man ska koppla in sig på eller är det något annat ställe?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

LeifAndersson

#6 » 21:34:32, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns varningslampa på de lådorna, men på Volvo kopplades de bort när de bara felindikerade utan att det var någon akut fara. Men på stora BM ( med 6 cyl motor) var en mätare ett utmärkt hjälpmedel för förare som förstod tekniken. En lampa med en väl anpassad givare hade varit ännu bättre, en mätare måste föraren tyda men en bra lampa går inte att felbedöma. Men som det funkade på T500 så skrämde den bara slag på föraren helt i onödan. Så ska det finnas en varningsfunktion så ska den vara omöjlig att tolka fel! :sad:
På Volvo lastmaskiner finns en varningslampa på transmissionerna, den indikerade också felaktigt ibland och skrämde föraren i onödan, men där kompletterades det med en dekal som sade att lampan kan tändas vid varm maskin på tomgång, men fick absolut inte lysa under körning! Svårare än så var det inte att få funktion på den varningen. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#7 » 22:03:43, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt mycket bra förklarat. Jag tackar och bockar för infon! :buga:
Anledningen till min nyfikenhet är att jag äger två (troligen snart tre) traktorer med sådan snabbväxellåda, och haverier är både dyrt och tråkigt!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#8 » 22:33:44, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma fel på min IH 574 att den frikopplar på haren vid utförskörning med låg belastning. Det har inte hänt när jag har motorbromsat ordentligt och det har inträffat när växellådsoljan har varit varm. Första gången jag blev ut för felet var när jag körde hem den när jag hade nyköpt den. Då var det efter 1 mils utförskörning som den frikopplade någon km från hemmet efter 8 mils körning. Sedan så har jag blivit ut för felet i samband med att jag ger gas efter att jag har motorbromsat och växellådsoljan har varit varm. Det blev bättre när jag hade bytt oljan till ny.
Det jag tror är felet är att frihjulet släpper och att det skulle hjälpa att byta det men jag är inte så intresserad av att skruva så det har blivit av. Nu står den sedan jag körde av tappen för kraftuttaget.

Det finns bra beskrivningar i böckerna för Volvo-BM 500 och IH x74 serien samt de efterföljande med liknande låda.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

paul_g (trådstartaren)

#9 » 08:14:05, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren,
Fruktade att det skulle vara snabbväxeln. Som jag förstått det så är det svårt/dyrt att laga den också så får väl leva med felet :(
Tack för hjälpen
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

Stridis2

#10 » 23:11:42, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det hela så har du två val. Antingen så reparerar du så fort som möjligt för att hålla kostnaderna nere (alternativt säljer traktorn som renoveringsobjekt), eller fortsätter du och kör tills du får ett totalhaveri, troligen med skrotning av traktorn som följd. Vilket du ska välja är bara du själv som kan avgöra, men i mina ögon finns bara ett tänkbart val...
Glöm bara inte projekttråden med massa bilder och förklarande text! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#11 » 23:15:35, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delarna verkar inte vara så farligt dyra. Finns en del på OIE
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

håkan 13

#12 » 20:36:12, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det går väl att plocka bort lamellpaketet och låsa snabbvx. på dom där... Kommer tyvärr inte ihåg namnet på firman som säljer prylarna!! Ska försök leta fram den...
Håkan.

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

paul_g (trådstartaren)

#13 » 08:04:08, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som jag förstått det hela så har du två val. Antingen så reparerar du så fort som möjligt för att hålla kostnaderna nere (alternativt säljer traktorn som renoveringsobjekt), eller fortsätter du och kör tills du får ett totalhaveri, troligen med skrotning av traktorn som följd. Vilket du ska välja är bara du själv som kan avgöra, men i mina ögon finns bara ett tänkbart val...
Glöm bara inte projekttråden med massa bilder och förklarande text! :mrgreen:


:)
Jo, egentligen är det väl de två valen som finns.
Bara "lite" orolig för att splitta traktorn, saknar saker för att lyfta tungt så vette tusan om det ens är möjligt. (tror jag måste ha bort hytten och splitta den först vid kopplingen och sen bakom växelådan någonstans)

Så är det ju den ständiga frågan om tillgänglig tid :) Jobb att sköta, skog att sköta, massa annat att laga :) Får se hur det blir.
paul_g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:23, 16-07-2015
Ort: Roslagen/Stockholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

magirus

#14 » 09:24:27, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag delade min MF hade jag fyra stycken plank, 2"x 9" som jag lade ut på något så när plan mark.
Sen lånade jag en palldragare och använde lastpall och byggde upp under motordelen (glöm int blocka framaxeln) sen va de ganska lätt att dra isär traktorn, tillika "ganska lätt" att skjuta ihop igen.
magirus
 

håkan 13

#15 » 18:28:07, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej...
om du vill se lite hur det ser ut kan du kolla min tråd ombyggnad av Hydro 84a till 784a (tror jag den hette)
är ingen stötte skillnad på 674an och 784an... och har för mej att jag la upp gamska mycket bilder...
Håkan.

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se