Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nybörjare köpt traktor - kan ingenting. Frontlastare?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

63an

#16 » 20:56:13, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter å tänker på gamla tider när frontlastare var ett måste på minsta lilla traktor! Jobbade på Arlanda å fick ett anbud på måndag att köra sand nån fraktion som luftfart ville bli av med gratis å maskinchefen tackade ja såklart för en plan skulle fyllas ut före en utbyggnad av sopstationen! Min bas kom å funderade om jag kunde ta jobbet för ordinarie gubbe fick inget gjort. Högsommar å varmt som fan så jag kastade av dörrarna från Mf135an å rätt skopa satt påhängd men de gick inte lyfta upp å åka men skam den som ger sej, sandberget bara växte för 3 bilar gick som skottspolar å trädgårdsmästarn stod å tittade skadeglatt att nu ser du du är inte bättre än mej!
Planade skopan å sneddade in sen ena foten på diffen sen blev de rulle å gubben visste nog inte om alla pedaler så han sprang breve maskin å försökte kolla in va fan jag gjorde, nu började berget minska höll på några timmar då small 1 hydralslang å då var de kört! :lmao: Kanske 7-8 lass kvar när jag gick in å medd. å vet ni vad? Jag skulle gå på sem. på fredag em. å gjort sem. ackord med basen å själv fick han ta hand å övervaka rörmokarna åt mej!
Ville väl säja något med inlägget att köra som jag gjorde ska man inte göra än om de fanns både full hydraulutr. på den maskinen för svagaste länken brister snart å att försäljarna hänger på lastare på små traktorer är ju "gröna skogar" å dunster de krävs att man inte överbelastar dem! Vilket fall fick jag en längre sem. betald :shake_hands:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Ptr

#17 » 22:30:06, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter oftast för stora lastare som dessutom av någon anledning sitter toklångt fram.

Nä, skopa i hydralen och nån vikt där fram så löser man det mesta man behöver lösa därhemma. Vill man lyfta mera så skaffar man grävmaskin eller så sen. Då kan en tippkörra efter traktorn vara trevligt.
Senast redigerad av Ptr 12:05:35, 10-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

roddjer

#18 » 00:24:11, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:... dessutom av någon anledning sitter toklångt fram.

Igenkänningsfaktor: HÖG.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

RD350

#19 » 10:14:18, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen ska man inte sticka under stolen att rätt storlek på lastaren, motvikt där bak, bra snökedjor, då e man klädd när det ligger nån dm. otäck snö! Lastaren går ju (oftast) att hänga av när man inte använder den. Allt ska givetvis användas med förstånd, att dubbla vikten på framaxeln är ju inte direkt nån fördel :uupps:

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

christoffer.gustavsson

#20 » 19:48:46, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastare på en jordbrukare blir ju en kompromiss. Det går ju självklart inte att jämföra med maskiner som är byggd från grunden till att jobba med lastaren för markplanering, godshantering eller likvärdigt (läs hjullastare). Precis som man inte kan jämföra en traktorgrävare med en grävmaskin och hjullastare.
Men har man nu en begränsad budget/intresse/utrymme som inte tillåter ytterligare en maskin på gården och att syftet med det hela är att exempelvis skotta snö, så anser jag att en jordbrukare med rätt storlek på lastare är fullgott. Jag menar, folk köper förhoppningsvis inte en 50 år gammal traktor i 135:ans storlek med lastare för att planera ut marken för ett hyreshusbygge eller för snöröjning av Ikeas parkering. :P

Sen så använder man utrustningen med huvudet, även en hjullastare går att köra sönder. ;)

5 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

magirus

#21 » 21:34:33, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:Sen så använder man utrustningen med huvudet, även en hjullastare går att köra sönder. ;)


+1 :shake_hands:
magirus
 

roddjer

#22 » 23:16:19, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:Lastare på en jordbrukare blir ju en kompromiss. Det går ju självklart inte att jämföra med maskiner som är byggd från grunden till att jobba med lastaren för markplanering, godshantering eller likvärdigt (läs hjullastare). Precis som man inte kan jämföra en traktorgrävare med en grävmaskin och hjullastare.
Men har man nu en begränsad budget/intresse/utrymme som inte tillåter ytterligare en maskin på gården och att syftet med det hela är att exempelvis skotta snö, så anser jag att en jordbrukare med rätt storlek på lastare är fullgott. Jag menar, folk köper förhoppningsvis inte en 50 år gammal traktor i 135:ans storlek med lastare för att planera ut marken för ett hyreshusbygge eller för snöröjning av Ikeas parkering. :P

Ja, precis, och då är det av vikt att man vet vad man ska kompromissa om. Få lite förståelse och vägledning om vad man kan/bör/inte bör göra med en eftermonterad frontlastare på en äldre jordbrukstraktor.
Får känslan av att många tror (även jag tidigare) att "allt" löser sig till det bättre bara man kränger på en rekordelig frontlastare. Mina erfarenheter är att det inte riktigt är så. Den viktigaste frågan blir att göra klart för sig; vad är det tänkt att jag ska använda denna lastare till. I huvudsak. Tråkigt om man lägger ut en massa stålar på en sak, eländas och bökar för att få den på plats bara för att upptäcka sen att det inte funkar så bra som man hade hoppats på. Ridå ner. :sad:
Har inte själv eftermonterat lastare på min maskin, men om jag vetat , när jag köpte traktorn, vad jag vet idag om frontlastare på gamla traktorer så kanske jag tänkt annorlunda och köpt en annan maskin. Svårt att spekulera i.
Sen är det naturligtvis så att en väl avvägd lastare på en äldre maskin kan vara riktigt nice att ha. Som sagt, lite snöskottning, flytta lite gammalt skit hit och dit, en större snöskopa kan bli utmärkt för löv och kvistar på sommaren kanske. Flytta alla trädgårdsmöbler (i teak) i ett svep från ena änden av tomten till den andra? Har själv bökat undan gamla halvruttna stockar som föregående tomtägare lämnat efter sig, vilka hade varit betydligt drygare utan lastarens funktioner. Som nån skrev tidigare, har man en lastare på traktorn blir det nästan automatiskt så att man letar efter saker man kan utföra med den. Gör jag med i viss mån. Körde några trädgårdsplattor häromdan i skopan. Hade mycket väl kunna ta dem i en skottkärra. Men, då hade jag fått gå två gånger fram och tillbaka samt att det är ju roligare att köra traktor än gå med skottkärra. :mrgreen:
:driver:
MEN.. man ska ha klart för sig att det finns begränsningar. Att man är med på vad som är rimligt och möjligt att göra med dem. För att tjata ytterligare en gång, till TS;
"Vad tänker du dig att du vill kunna göra med din lastare?"

christoffer.gustavsson skrev:Sen så använder man utrustningen med huvudet, även en hjullastare går att köra sönder. ;

Hehe, o ja. Där jag jobbade förut var det en snubbe som ett par år tidigare, innan jag var där, hade backat rakt in i en låg betongvägg i bra fart. Detta med resultatet att bakvikten rasa av på Volvo L120'an... :ohnej:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se