En sak man bör börja med att fundera på om man ska bygga om oljefilterarrangemanget är hur filtret är inkopplat i motorns smörjsystem.
Nästan alla motorer med "spin-on" -filter (och för den delen nyare konstruktioner med insatsfilter) har filtret kopplat så att hela flödet från oljepumpen passerar genom oljefiltret innan det går ut till motorns smörjställen, man brukar tala om fullflödesfilter. Då finns vanligen också en överströmningsventil parallellt med filtret för att motorn inte ska bli helt utan smörjning om filtret blir tätt eller om trögflytande
olja direkt efter
kallstart har svårt att ta sig genom filtret.
Äldre motorer med insatsfilter har ofta filtret shunt- (bypass-) kopplat, så att bara en del av oljeflödet passerar genom filtret. Antingen ett strypt delflöde som passerar filtret och sedan direkt tillbaka till oljetråget, eller också går t ex bara oljan till ett av ramlagren via filtret. Ser man på personbilssidan så hade t ex Volvo shuntkopplat filter fram till 1961, Skoda använde shuntkopplat filter ända till 1984!
Om man byter till en helt annan typ av filter så måste det nya filtret vara avsett för samma slags inkoppling som det gamla med tanke på oljeflöden mm, det räcker inte med att det bara har lämpliga mått och det går att ordna en filterhållare som det passar på.
Jag tycker att det rimligtvis inte borde vara svårt att få tag i passande insatsfilter till en TEA. Har man väl gjort en del sökningar på nätet och hittat rätt detaljnummer hos några välkända filtertillverkare, så ska det inte vara svårt att köpa filter baserat på de numren sedan. Det skulle förvåna mig om man tog fram ett specialfilter för just den motorn, förmodligen valdes ett standardfilter från AC eller någon annan stor brittisk underleverantör, som redan tillverkades i stora serier för bilmotorer mm.
Det bör gå att hitta sprängskisser och reservdelslistor för motorn, där det syns vad det ska finnas för smådelar i filterburken. Gummitätningar och sånt brukar följa med när man köper insatsfilter från någotsånär seriösa tillverkare.