Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Spin-on oljefilter till Grållen?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

nikoneer (trådstartaren)

#1 » 14:24:09, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla händiga!

Jag har så smått tröttnat på mecket med oljefilter till Grållen, en TEA från -48 (stående burk). Jag lyckas sällan hitta rätt filter, jag tror det saknas delar inne i burken osv. Har sett bild från utlandet på några som byggt om till spin-on filter (svenskt namn?), är det någon här som gjort det och kan dela med sig av bilder och erfarenheter?

Även andra maskiner som byggts om från insatsfilter är intressant, grundproblemet är ju densamma...

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20



torbjorn_forsman

#2 » 15:39:51, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak man bör börja med att fundera på om man ska bygga om oljefilterarrangemanget är hur filtret är inkopplat i motorns smörjsystem.
Nästan alla motorer med "spin-on" -filter (och för den delen nyare konstruktioner med insatsfilter) har filtret kopplat så att hela flödet från oljepumpen passerar genom oljefiltret innan det går ut till motorns smörjställen, man brukar tala om fullflödesfilter. Då finns vanligen också en överströmningsventil parallellt med filtret för att motorn inte ska bli helt utan smörjning om filtret blir tätt eller om trögflytande olja direkt efter kallstart har svårt att ta sig genom filtret.

Äldre motorer med insatsfilter har ofta filtret shunt- (bypass-) kopplat, så att bara en del av oljeflödet passerar genom filtret. Antingen ett strypt delflöde som passerar filtret och sedan direkt tillbaka till oljetråget, eller också går t ex bara oljan till ett av ramlagren via filtret. Ser man på personbilssidan så hade t ex Volvo shuntkopplat filter fram till 1961, Skoda använde shuntkopplat filter ända till 1984!

Om man byter till en helt annan typ av filter så måste det nya filtret vara avsett för samma slags inkoppling som det gamla med tanke på oljeflöden mm, det räcker inte med att det bara har lämpliga mått och det går att ordna en filterhållare som det passar på.

Jag tycker att det rimligtvis inte borde vara svårt att få tag i passande insatsfilter till en TEA. Har man väl gjort en del sökningar på nätet och hittat rätt detaljnummer hos några välkända filtertillverkare, så ska det inte vara svårt att köpa filter baserat på de numren sedan. Det skulle förvåna mig om man tog fram ett specialfilter för just den motorn, förmodligen valdes ett standardfilter från AC eller någon annan stor brittisk underleverantör, som redan tillverkades i stora serier för bilmotorer mm.
Det bör gå att hitta sprängskisser och reservdelslistor för motorn, där det syns vad det ska finnas för smådelar i filterburken. Gummitätningar och sånt brukar följa med när man köper insatsfilter från någotsånär seriösa tillverkare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nikoneer (trådstartaren)

#3 » 20:57:34, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra synpunkter, jag ska detaljstudera schemat. Vad gäller att hitta rätt filter så kanske jag bara haft otur, jag har flera gånger fått fel modell på filter, trots att det sägs passa till vertikal filterburk. Till den lutande filterburken som fanns på andra årsmodeller verkar det vara lättare att hitta rätt...

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

nikoneer (trådstartaren)

#4 » 10:15:00, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat manualen, och hela oljeflödet passerar filtret. I filterhållaren finns både en tryckbegränsningsventil för att hålla rätt tryck, och en by-pass om filtret blir för tätt. Funktionsmässigt borde det därför funka bra med spin-on filter.

Om man tittar på sprängskisser på filterhållaren så har jag definitivt andra brickor och fjädrar mot vad som var original, kanske därför filtren passar dåligt... :uupps: Jag är fortfarande lite lockad av en ombyggnation, känns som att det skulle förenkla filterbyten.
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

Trondos

#5 » 11:24:55, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fins å få kjøpt ute i den store verden.... http://www.kenlowe.com.au/Documents/Eng ... dapter.pdf

Til nyere Ferguson er det bedre utvalg: https://www.agrilineproducts.com/spin-o ... n-kit.html

Det er sikkert mulig å bygge sammen noe selv, montere et eksternt filter type "racing" med slanger til og fra, men det blir ikke så elegant å se på..... :klia:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

nikoneer (trådstartaren)

#6 » 11:49:44, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den där från Ken Lowe har jag sett, men jag vill minnas att han skulle ha runt 2000 kr för den... tyckte det var i saftigaste laget.

Den här ser mer hanterbar ut. Fel filterhållare, men principen är densamma:
http://photos.yesterdaystractors.com/ga ... 139479.jpg

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, Lars Runström och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se