Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fendt farmer 306 trögväxlad.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jokkoma (trådstartaren)

#1 » 23:29:17, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister! Detta är mitt första inlägg så jag ber direkt om ursäkt för eventuella fel jag mest troligt gör.

Jag har en Fendt farmer 306 Lsa-86 som jag köpte sent i höstas. Jag föll direkt för den lättväxlade och distinkta växellådan som gör traktorn en fröjd att köra. Dock märkte jag i våras en skillnad på hur växlarna går in. I takt med att det blev varmare väder till plusgrader så blev växellådan mer tungjobbad. Jag upptäckte då att oljan blir full av luftbubblor efter bara en timmas körning. Det var då den 80w90 olja i den som rekomderas i boken. Har nu bytt till en tunnare olja för att testa om den skulle bli mer medgörlig, Q8 t 2200 men problemet kvarstår med luft i oljan och trögväxlad. Lådan ska inte vara trycksmord eller ha nån hydraulpump i sig då fendten har egen hydraultank och pumparna fram på motorn. Provar att bifoga bilder på oljan, den gulbruna är 80w90 och den blanka är kombioljan Mvh Jocke
Bild
Bild
jokkoma
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:41, 14-07-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt lsa 306 -86.



överlass

#2 » 23:51:12, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har inte superkoll på din traktor men visst är det turbinkoppling på den?
Eftersom du inte nämner att några speciella växlar går tungt så tänker jag att det kan vara problem med kopplingen du har snarare än växellådan.
80-90 oljan du har bild på skulle jag inte säga skummar egentligen, min erfarenhet är att små luftbubblor tar lite tid på sig att försvinna i den ganska sega oljan.
Men om du kollat på oljan tidigare när traktorn varit varmkörd och du upplever att det blivit mer skum så är det säkert så.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

LeifAndersson

#3 » 12:18:57, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upplever du att turbinkopplingen funkar som den ska? Står den still på tomgång med växel ilagd om du bromsar lite och drar iväg distinkt om du höjer varvet på motorn? Känns nästan som du har 2 fel på traktorn, en koppling som inte funkar som den ska och något som piskar luft i transmissionsoljan. Bara det faktum att du har luft i transmissionsoljan gör ju inte att den ska bli svårväxlad. Som du nämner så ska den ha en fantastiskt lättväxlad låda om kopplingen funkar som den ska! Draggar kopplingen så säger lådans förnämliga synkronisering ifrån och försöker låsa växlingen. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#4 » 12:57:15, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbinen kan väl inte ställa till med nåt däremot den vanliga kopplingen och stödlager samt friktion mellan inre o yttre axel
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

överlass

#5 » 13:21:53, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt jag tog fel på bilderna trodde den övre var 80-90, jag ändrar mig, det där är för mkt skum :grin:
Jag tänkte väl inte att problemet sitter i turbinen utan i den vanliga kopplingen och att turbinen kan göra att det blir möjligt att växla ändå

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

LeifAndersson

#6 » 17:31:48, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Turbinen kan väl inte ställa till med nåt däremot den vanliga kopplingen och stödlager samt friktion mellan inre o yttre axel


Som jag sade tror jag att det kan vara två olika fel, en koppling som inte kopplar ur ordentligt och en turbin som piskar olja. Det beror ju lite på vart man kollar oljan.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#7 » 17:47:23, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske är lite för insnöad på turbinen i som sitter i Valmetar då det är en egen enhet som inte har oljesticka och som man inte kommer åt om inte pluggen sitter rakt upp .
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Trigon

#8 » 23:37:06, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den Fendt 311 från 1990 som jag har är turbinkopplingens olja skild från resten av transmissionen. Även då det är skild hydraulolja från transmissionen även på min Fendt så måste det vara trycksmörjning på växellådan eftersom det sitter ett filter till växellådsoljan (samma sort som motoroljefiltret) bak till vänster på traktorn. Testa turbinkopplingen och se vad du har för stallvarvtal på den. Håll traktorn still med bromsen, lägg i högsta växeln, släpp upp kopplingen och trampa gasen i botten, hur högt upp orkar varvmätaren till motorn då? Gör inte detta längre än absolut nödvändigt för att hinna se vid vilket varvtal varvmätaren slutar öka (max 5 sekunder).

På min 311 är det servo på kopplingen från bromsvätskesystemet och frågan är om det är det på din också? Kan du se om det bara är mekaniska länkarmar från kopplingspedalen in i traktorkroppen, eller om det går nån tunn oljeledning?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

MN

#9 » 06:54:50, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är separat olja i turbinkopplingen på de Fendt turbomatic jag träffat på. Det är hydrauliskt manövrerad koppling och där skulle jag börja leta fel. Dålig urkoppling = trögväxlad. Sliter synkringar enormt så sluta kör tills du rett ut problemet!

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jokkoma (trådstartaren)

#10 » 12:31:30, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ber om ursäkt att jag aldrig återkomm i ärendet, trodde inte mitt inlägg blev taget med. Mitt fel.

Efter att jag prövat med kombioljan där (q8 t2200) har jag bytt olja igen och nu till exakt den som rekommenderas i boken. Q8 t35 heter den. En gammeldags 80w90 gl4. Då upplevde jag att den blev mer lättväxlad och faktiskt lite tystare på 30 växeln. Detta efter rejäl varmkörning och larvning. Den skummade inte heller nämnvärt så det kändes bättre. Dock märker jag att växlarna ibland är trögare att få in
Vid stillastående om jag t.ex är på 4 hjulsdrift och står med trakorn i mjukt underlag och svänger med fullt rattutslag. Då blir ju transmissionen som spänd på alla traktorer det vet man ju sedan förut. Är jag på låg växellådan går ju alltid växlarna in tyngre om man är stillastående. Men det gör t.ex en Valtra t140 vi har på jobbet också.

Ang kopplingen och hur den jobbar så har jag först och främst kollat att slavcylindern på kopplingshuset är luftad och ger full slaglängd och verkligen vrider axeln tillräckligt som går in till kopplingen och det gör den klanderfritt. Lägger jag in "en halv växel" dvs för spaken förbi synkringarna men innan dreven gått in och släpper upp kopplingen så att man känner dreven skrapa och skorra och sedan trampar ner kopplingen så stannar lådan upp igen med god marginal innan pedaln är i botten. Därför kännes det som att den frikopplar tillräckligt. Dvs inte draggar. Kopplingen tar dock ganska högt, den är aldrig bytt, gångtid 4500 tim.
jokkoma
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:41, 14-07-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt lsa 306 -86.

jokkoma (trådstartaren)

#11 » 07:07:25, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man lägga till här? Jag prövar då.
Ang turbinkopplingen så ska den egentligen inte påverka hur själva växlingen känns. Stallvarvet ligger på ca 1200 rpm då jag håller den på t.ex hög trean och bromsar fast traktorn. Ska byta oljan i den också innom kort men jag tror inte det är något större fel där.
Det där med luften i oljan verkar uppkomma efter en stunds körning för att sedan bli bättre efter mer körning och framför allt transport. Växellådan på dom här fendtarna är inte trycksmord, finns varken pump, filter eller sugsil i lådan eftersom att fendt har separat hydraultank och pumparna framme på motorn. Så luft i oljan kan inte komma från en pump som tjuv suger luft på sugsidan. Vore intressant att höra hur andra sånna här fendt farmer med liknande låda ser ut i oljan efter körning, kanske är det helt normalt med lite luft i oljan.
jokkoma
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:41, 14-07-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt lsa 306 -86.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se