Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF35 bensin, tips och trix någon?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

buspelle (trådstartaren)

#1 » 11:38:02, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada! Har precis (igår) blivit lycklig ägare till en MF35 bensinare från 61! (toppenfin! kommer bilder senare!) Tänkte höra om nån av er vet vad det ska vara för brytaravstånd, (har beställt en tändningssats från OIE) och ur mycket blyersättning jag behöver i soppan?
M.v.h
Per
buspelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:33, 15-08-2010
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic G18



magirus

#2 » 14:53:47, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Downloads finnes en massa MF-litteratur.
Blyersättningen har väl doseringstabell på flaskan om jag int minns tokigt.
magirus
 

torbjorn_forsman

#3 » 19:10:25, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ett gott allmänt råd när det gäller blyersättning är att hellre dosera för lite än för mycket. Om man är osäker på om man har kommit ihåg att hälla i blyersättning eller inte, så är det bättre att köra en tank utan blyersättning än att råka få dubbel dos. Många äldre europeiska motorer är för övrigt faktiskt gjorda för blyfri bensin, det var inte förrän en bit på 50-talet som man började tillsätta bly i bensinen på den här sidan Atlanten. Och billig lågoktanig bensin var blyfri längre än den högoktaniga. Motorfotogen fick aldrig någon blytillsats.
De motorer som verkligen är blyersättningskrävande är dels luftkylda motorer som går med höga temperaturer kring ventilsätena (t ex luftkylda VW), och dels extrema lågprismotorer som saknar lösa ventilsäten och istället har dem bearbetade direkt i det tvivelaktiga gjutjärnet i toppen (t ex Skoda och Ford/Saab V4).

När det gäller tänddelar och renovering av tändsystem, så är ett annat gott råd att INTE byta alla delar enbart för att de finns med i satsen du har köpt. Byt bara de delar som det bevisligen är något fel på och låt de andra vara kvar. När det blir fel på tänddelar så är det så gott som alltid "barnsjukdomar" som visar sig på relativt nya delar redan efter några veckor. Gamla originaltillverkade delar är ofta mer driftsäkra än fabriksnya märkeslösa piratdelar.
På så gott som alla fördelare för 4-cylindriga motorer ska brytaravståndet vara ca 0,4 mm. Men det är bara om fördelaren är i absolut nyskick och perfekt glappfri, som det är någon mening att ställa in brytaravståndet noga. Om fördelaren är sliten så är det säkrare att koppla in en kamvinkelmätare eller oscilloskop och ställa in till rätt slutningsvinkel (vanligtvis omkring 50°), sen får avståndet bli vad det blir. Om brytarna är nybytta och du har pålitliga uppgifter från verkstadshandbok på inställningen, så ställ in avståndet i överkant eller slutningsvinkeln i underkant, så kommer det att bli rätt när klacken har slitit in sig mot brytarkammen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se