Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bra traktor till liten gård med skog med lång infart

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hobbe_Dalkurd (trådstartaren)

#1 » 10:04:54, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för bra forum med många aktiva medlemmar
Vi har köpt ett fritidsställe på ca 5 ha med skog (ca 3 ha) och bestesmark o gårdstun(ca 2 ha).
Det är en ca 1 km lång skogsväg fram från den allmänna vägen vilken kommer behövas plogas under vintern.

Tänkte att det är ypperligt att skaffa en traktor till allt småarbete som kommer behöva göras:
- Snöröjning (bakplog ?)
- rensa i skogen och avverka en del träd ?
- Allmänna saker med lastare (grus / skräp / lyft) där det behövs.
- grund urgrävning och dikning
- ..

Tänkte traktor med lastare + tippvagn
Bra hydraulik då jag med tiden tänkte skaffa ev grävaggregat och kran

OM man tittar på traktor typ och märke är följande bra förslag
Massey Ferguson 100 serien, men inte 130 då den har svag motor (ev gälelr de även 135 )?
Funkar 35 ?
Volvo BM 430 /650 ?
Andra förslag eller äR jag helt ute och cycklar :-)
Om jag har förstått inläggen på forumet är det bättre att leta efter en traktor med lastare än att köpa doim seprat och försöka fixa iop dom.

1 person gillar det här inlägget.
Hobbe_Dalkurd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:39, 31-05-2018
Ort: gnesta
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VW LT45 med Kran (Gammal televerkare)
IH B-275 traktor med lastare
Bobcat 721 med Mara 500s grävaggregat
CFMoto 520 fyrhjuling



strumpa

#2 » 12:08:55, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är din budget?

Jag är inte störtkär i min egen traktor direkt men under dina förutsättningar tycker jag att den kan vara ett väldigt bra alternativ. Det är en Belarus MTZ 562, men du kan även hålla utkik efter syskon och kusiner till den som 820, 920 och liknande.

Vi börjar med dess nackdelar och det är komfort och ergonomi. Jämför du med de traktorer du funderar på så kommer inte komforten vara ett dugg sämre. Vissa hävdar också att kvaliten är bristande men det vet i tusan? Den har sina sorgeområden som alla andra märken. Bromsar och kraftutag tillhör väl den kategorin.

Priset är högre än på de du funderar på men jämfört med andra traktorer av samma ålder och funktioner är de billiga. Att hitta en skaplig för mellan 60-80k är inte omöjligt.

Vad får du då för några tiotusen extra? Fyrhjulsdrift framför allt, guld värt både vid snöskottning och i skogen. Rejäl markfrigång, också det utmärkt i skogen. Oftast sitter det lastare monterad på dom och de brukar vara riktigt hyggliga, och fyrhjulsdriften kommer göra den mer användbar. Framaxeln tål dessutom att använda lastaren på ett helt annat sätt än de tvåhjulsdrivna du funderar på. En bottenstark motor som startar i nästan alla väder. Hydraulik som kanske inte är fantastisk men bättre än de du funderar på. De är riktigt tunga för sina hästkrafter (Min väger drygt 4,5 ton utan lastare) vilket borde ge god stabilitet om du tänker hänga på ett grävaggregat.

Jämfört med de dyrare fyrhjulsdrivna alternativen i samma ålder har du fördelar som enkel el och avsaknad av elektronik, fördel i varje fall när de börjar bli till åren. Enkla mekaniska lösningar som borgar för ”gör det själv” reparationer. Reservdelar är billigt! Oftast har de rullat färre timmar än alternativen då det låga priset gjort att de har hamnat på mindre gårdar som ”gårdstraktor”.

Men det finns såklart hur många andra bra traktorer som helst och ofta kan man klara sig ganska långt med en billig traktor. Men det blir helt klart roligare med en som klarar det mesta utan allt för mycket möda och stort besvär.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

David, Luleå

#3 » 15:36:29, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en MF 550. Samma motor som MF 135, men lite större. En riktig hytt och lagom liten och smidig.

Nu är det min första traktor och jag är väl inte nåt traktor proffs, Ser på Blocket en likadan, vet inte vem som säljer eller om priset är vettigt. Men den har ju med allt du söker.

https://www.blocket.se/vasternorrland/M ... 964092.htm
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magloman

#4 » 19:16:44, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastare o bra hydraulik? Minst volvo 650 storlek
Zetor 8011 är prisvärda


När du talat om budgeten så kommer nog mer förslag

En rövhacka kan funka oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ls76

#5 » 21:46:47, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med 1 km. väg att hålla fri från snö så glöm ett bakmonterat blad köp ett frontmonterat diagonalblad så du blir av med snön, det blir du inte med ett där bak mer än första gången.
Hälsn.
Bosse

2 personer gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Martin.Eriksson

#6 » 22:09:49, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man röja väg med liten traktor är de snöslunga som gäller...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Hobbe_Dalkurd (trådstartaren)

#7 » 08:13:07, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
tack för alla svar - budget är ca 50 tusen, förstår att det inte räcker till alllt :-)
Tänker på att flera har föreslagit Zetor - det är inget märke jag känner igen (känner till Volvo BM, MF, IH och ford) är det lätt att få tag i reservdelar och är dom lätt mekade ?
Tänker att det det både blir en gammal och därmed en del reparationer ...
Så bör släppa traktorer under 2 ton i egenvikt och mindre än 50 hk ?
Hobbe_Dalkurd
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:39, 31-05-2018
Ort: gnesta
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: VW LT45 med Kran (Gammal televerkare)
IH B-275 traktor med lastare
Bobcat 721 med Mara 500s grävaggregat
CFMoto 520 fyrhjuling

Skogis18

#8 » 08:46:50, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Intressant detta med beg traktorer för småkörning.
Skall väll egentligen inte yttra mig då jag är sk heltidsbonde, men ändå. Jag har en granne hemma, som är ganska jämförbar med dig, han skulle ha en traktor till lite plogning, vedkörning etc. Han frågade mig om olika märken etc. Men jag sade till honom så här. Du som inte har behov av att byta traktor var 3-5e år, och inte kör 4-700h varje år. Varför köper du inte en Kines?
Om jag vore i dina kläder och skulle ha en traktor för lite "hobbykörning skulle jag köpa en sådan direkt.
Min granne han hittade en äldre MF 175 och det är ju gamla pålitliga traktorer som går bra, men oj vad han har reparerat. Säkert för 20-25000.
Och om han då hade tagit 25000 och lagt i Kinesen som då var spritt ny, då hade han haft traktor än i dag.
Så mitt tips är. Om du skall ha en traktor för hobby bruk pris ca 50000, lägg då ungefär lika mycket en gång till och kö nytt, behöver ju inte var Kellfri, det finns ju en hel del olika lågprismärken.
Skogis18
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:16, 04-06-2018

magloman

#9 » 10:58:03, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle leta efter en Zetor 8011 eller ursus 385
Bör gå hitta för 50
Lättskruvat och väldigt billiga delar
Robusta
Lite långsamma på transport

Har en själv som jag är supernöjd med. Underskattade maskiner. Sök här på forat så kommer det nog upp en del.

Din fråga har ställts förut oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bonnen513

#10 » 10:49:50, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogis18 skrev:Hej
Intressant detta med beg traktorer för småkörning.
Skall väll egentligen inte yttra mig då jag är sk heltidsbonde, men ändå. Jag har en granne hemma, som är ganska jämförbar med dig, han skulle ha en traktor till lite plogning, vedkörning etc. Han frågade mig om olika märken etc. Men jag sade till honom så här. Du som inte har behov av att byta traktor var 3-5e år, och inte kör 4-700h varje år. Varför köper du inte en Kines?
Om jag vore i dina kläder och skulle ha en traktor för lite "hobbykörning skulle jag köpa en sådan direkt.
Min granne han hittade en äldre MF 175 och det är ju gamla pålitliga traktorer som går bra, men oj vad han har reparerat. Säkert för 20-25000.
Och om han då hade tagit 25000 och lagt i Kinesen som då var spritt ny, då hade han haft traktor än i dag.
Så mitt tips är. Om du skall ha en traktor för hobby bruk pris ca 50000, lägg då ungefär lika mycket en gång till och kö nytt, behöver ju inte var Kellfri, det finns ju en hel del olika lågprismärken.



Tveksam till denna teori. Jag hade hellre köpt en 50 årig MF med god o säker reservdelstillgång än en kines. Hur långt räcker 25000 om man ska göra om det mesta på den?

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Orsa

#11 » 17:47:27, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF 165-MF175 eller motsvarande i nyare serienumren samt BM650 med en lastare kan nog vara nåt för dej.
Sen skulle jag kolla på zetor/ursus-modellerna som du blev rekommenderad. De vet jag ingenting om alls, men kolla upp det tipset från magloman.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

RJ

#12 » 06:16:02, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vägen inte är extremt backig och skogen likaså, vill jag föreslå en svensk klassiker.
Volvo bm 350.
Inte de första åren utan en med terratrol hydraul.
Leta efter en med lite modernare lastare typ ålö 3030.
Sedan om ni har ganska rikligt med snö, ett riktigt framblad med bom.
Jag har de sista 15 åren kört med bakblad och backat och det funkar hjälpligt.

Mitt andraval hade nog blivit en MF 165-168-175

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

ATK

#13 » 18:22:17, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiat 680, enkla och billiga delar. Rostar lite bara.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Martinsson&co och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se