Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Montage av foder ad3-152

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mabj (trådstartaren)

#1 » 19:16:30, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej skall montera foder på en perkinsdiesel mf 53.
Är det någon som vet toleransläget på foderkanten. Skiljer det sig mellan kopparpackning eller fiberpackning.
Vad ska man välja.
Mvh Mathias
Mabj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:27:45, 19-06-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf fe35



ls76

#2 » 21:34:34, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toleranserna står i verkstadshandboken och alla andra uppgifter du behöver.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

gaffa

#3 » 21:42:54, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du satt i motor från en MF 135 i din MF 35?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Mabj (trådstartaren)

#4 » 09:01:05, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en hybrid 3växlad låda ,front äldremodell med en ad3-152 nyrenoverad motor. Motorn snurrade inte så många timmar innan den tryckte ut komp i kylarsystemet. Så nu vill jag ha bättre koll på foderlägena var ett foder som var sönderpressat nedtryckt under motorblocksytan. Toppen är det inget fel på har lagt den på diabasbord. Vill gärna höra från nån som har koll på hur man mäter foderhöjden 100% rätt innan jag pressar i fodret.
Försökte med mikrometer samt digitalt skjutmått men det funka inte. Tror det vore bra med kopparpackning eller är det fel tänkt. Finns det nån med erfarenhet av foderläge/kopparpackning eller foderläge fiberpackning. Satt en fiberpackning där med läckget i tidigare. Så man är ju lite tveksam
Mvh Mathias
Mabj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:27:45, 19-06-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf fe35

LeifAndersson

#5 » 09:05:32, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det riktiga halfärdiga foder eller "färdiga" servicefoder du håller på med?

BM Volvo T430 (med D 25 motor) verkstadshandbok
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mabj (trådstartaren)

#6 » 09:23:28, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har färdiga servicefoder sparexs40432 foder som jag tänkte kolla om dom funkar med de gamla kolvarna som verkar fräscha i kombination med nya ringar. Sitter 3 st olika kolvar i en perkins två olika ferguson så det verkar va lite hopplock. Försökte mäta blocket med vippindikator men de va ju för trångt att komma åt att mäta den lilla kanten som låg på noll minus deformationen i kanten på blocket. Provade med fodret upp och ned fick då
22 hundradelar under blocket med skjutmått och chims på ollsson ell är ju 17 hundradelar. Finns det rätt chims för mig.
Mvh Mathias
Mabj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:27:45, 19-06-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf fe35

LeifAndersson

#7 » 15:03:56, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir två chims och fräsa in höjden exakt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mabj (trådstartaren)

#8 » 17:42:30, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret menar du montera fodren först och sedan fräsa av dem på plats i en vanlig vertikalfräs.
Har du koll på hur stort spel kolven får ha i loppet.Mått på kolvringarna hittade jag i 430 manualen som va toppenbra är ju svårt med engelska tusendelar för oss nordbor med mm mätutrustning. Ska försöka brottas med växellådan som skall tas bort verkar som backdrevet är det som slitits mest verkar konstigt men det sitter ju två veka nållager där. Hittade ett nytillverkat hus till överväxeln för nåt halvår sedan men nu när man behöver det då hittar jag det inte igen. Blir ju mycket man inte kan fixa utan att lyfta ur motorn igen
Kan man verkligen lita på servicefodren eller ska man borra dem på plats. Kostar väl en del att göra det på det riktiga sättet.
Mvh Mathias
Mabj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:27:45, 19-06-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf fe35

LeifAndersson

#9 » 10:38:21, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inte om servicefoder i samband med renovering utan det är något vi tar till om ett foder skadats och det repareras på plats. På Perkins går det bra att använda begagnade kolvar om de är friska när de inte är klassade på något vis i de motorerna. Vid seriös renovering av de motorerna så tar man foderkantens höjd och lägger till ett eller två shims och fräser sedan foderläget till önskat djup. Blir en ren matematisk beräkning på den motorn när man inte har möjlighet att testmontera fodret som man gör med våta foder. Men mäter man och räknar rätt blir det också rätt med fodret på plats , i vart fall med halvfärdiga foder för servicefoder vet man inte riktigt hur det blir med innan man kontrollmäter efter montering. Och är det inte bra då så är det bara att ta ur "kaffeburks pipan" och försöka igen! :???:
Har hänt att det blivit omtag tre ggr, när man monterat servicefoder innan man blivit så nöjd man kan bli med sådana. Viktigare än exakt foderhöjd på monterade servicefoder är "rundhet och cylindrisk form" i största allmänhet. Man kan tycka att montaget gått bra och att det ser bra ut ända tills man börjar att mäta, då är det inte alltid lika roligt längre! :sad:
Ska vi montera ett servicefoder så ser vi till att ha minst två extra i beredskap! Är man noga så är servicefoder ett helvete att hålla på med. :help: Absolut bäst är att borra blocket innan man monterar halvfärdiga foder och sedan pressar i foder med överdim. Då blir det renoverade blocket bättre än den var ursprungligen, men det är egentligen överkurs på en motor där alla komponenter i övrigt bara har kastpassning! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se