Tycker inte om servicefoder i samband med
renovering utan det är något vi tar till om ett foder skadats och det repareras på plats. På Perkins går det bra att använda begagnade kolvar om de är friska när de inte är klassade på något vis i de motorerna. Vid seriös renovering av de motorerna så tar man foderkantens höjd och lägger till ett eller två
shims och fräser sedan foderläget till önskat djup. Blir en ren matematisk beräkning på den motorn när man inte har möjlighet att testmontera fodret som man gör med våta foder. Men mäter man och räknar rätt blir det också rätt med fodret på plats , i vart fall med halvfärdiga foder för servicefoder vet man inte riktigt hur det blir med innan man kontrollmäter efter montering. Och är det inte bra då så är det bara att ta ur "kaffeburks pipan" och försöka igen!
Har hänt att det blivit omtag tre ggr, när man monterat servicefoder innan man blivit så nöjd man kan bli med sådana. Viktigare än exakt foderhöjd på monterade servicefoder är "rundhet och
cylindrisk form" i största allmänhet. Man kan tycka att montaget gått bra och att det ser bra ut ända tills man börjar att mäta, då är det inte alltid lika roligt längre!
Ska vi montera ett servicefoder så ser vi till att ha minst två extra i beredskap! Är man noga så är servicefoder ett helvete att hålla på med.
Absolut bäst är att borra blocket innan man monterar halvfärdiga foder och sedan pressar i foder med överdim. Då blir det renoverade blocket bättre än den var ursprungligen, men det är egentligen överkurs på en motor där alla komponenter i övrigt bara har kastpassning!