Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hjälp! Kinatraktor startar ej

39 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Foton (trådstartaren)

#1 » 05:27:31, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Skulle putsa lite i hagarna igår och startar lilla 25hästaren (diesel) som går igång lika lätt som vanligt.
Denna gång dock på fullvarv och efter bara någon sekund så stannar jag den med stoppreglaget.
Nu vill den inte starta alls.

Har felsökt en del men är inte så kunnig på dieselmotorer. Har luftat enligt den usla instruktionsboken och det kommer fram bränsle till insprutningspumpen både vid handpumpning och när man kör med startmotorn.
Har lossat rören vid spridarna men det kommer inte en droppe när man kör med startmotorn.
Har sökt här på Maskinisten och funderar på om stoppet har hängt sig men både den och gasreglaget på pumpen rör sig som de ska.
Kan det fastna något inuti?

Efter en noggrannare titt på pumpen har jag hittat något i bakkant på ovansidan (nära reglagen) som jag misstänker är påfyllningsplugg för olja samt även en avtappning i framkant nedtill.
Avtappningen är en banjokoppling där slanganslutningen är täppt med en gummiplutt som är sprucken och inte tät. Där hängde en droppe olja och en oljefläck på golvet under men inget rann ut när jag tog bort plutten möjligen några droppar olja.
Påfyllningspluggen ser ut som om det ska finnas en mätsticka i men det finns ingen, bara ett hål, och när jag stoppar ner en liten mejsel så långt det går ner i pumpen så är det torrt. Har letat i instruktionerna men det står inget om vare sig nivån, oljemängd eller var man fyller på men i en tabell på annat ställe så nämns både koll och byte av olja i insprutningspumpen var 200:e timma. Traktorn, en Foton 254 (samma som Kellfri) har nu gått 400 timmar.
Fyllde på ca en deciliter motorolja i hålet och då rinner det i avtappningen. Är nu rädd att pumpen gått torr och är förstörd.
Hur kollar man det?

Har nu fyllt på ca 1,5 dl olja så det syns på mejseln och dragit runt motorn men det kommer ingen diesel vid spridarna.
Har även försökt bogsera igång traktorn utan resultat.
Tacksam för hjälp!
Ska se om jag kan få in någon bild senare.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01



jörgen.ottosson

#2 » 08:11:16, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen som helst erfarenhet av din maskintyp...bara allmänt från andra maskiner.

Det du beskriver, motor som startar upp och går till "full varv" ....och sedan gå att stanna ( en stor del tur där skulle jag säga).....men vill sedan inte starta igen...... (inget bränsle kommer till spridarna)

Det låter precis som ett problem med insprutningspumpen (den kärvar och klarar inte av att reglera insprutad mängd efter varvtalet) om felet ligger i regulatorn eller i någon annan del i pumpen är vårt att säga.

Att gasreglage och stoppreglage går att röra betyder ingen ting, på de flesta insprutningspumpar är dessa inte "stumt" samman bundna med resten av mekanismen ( det är ofta tex en "fjäder" som för kraften vidare)

Att försöka starta motorn med "våld" riskerar bara att du inte kan få stopp på den nästa gång den startar. (trolig orsak till att den inte startar nu är att pumpen nu fastnat i "stopp läge" .....i stället för "full gas" .....nästa gång kanske det är "fullgas-läget " som fastnat och då fungerar inte stopp reglaget.....)

Försök ta hjälp av någon som kan dieselmotorer ( helst insprutningspumpar...)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#3 » 09:00:35, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon har inte gjort sitt jobb i ÅF-ledet. Med största sannolikhet är regulatorenheten skuren, se det som en utbytesdel/reservdel, vänta med att pilla på den, ju intaktare lack på skruvar desto lättare har du att få iväg ansvaret.

Sist jag tittade ner i en lågbudgetpump som var byggd med motorolja cirkulerande i pumpen var den totalt slutkörd på grund av skitig motorolja, man måste byta motorolja ofta för att pumpen ska överleva, så för min del är det bättre med egen olja i regulator, problemet är att användaren inte har någon aning om att det ska kontrolleras..

Försök få in lite information här.

Vem är ÅF.
Modellnummer.
Årsmodell/utförande.. inte datum för registrering.
Någon form av info på typskylten till insprutningspumpen.
Motorns typskylt.
Försök fota lr skanna din användarhandbok/manual.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 09:20:34, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns maintenance på Youtube och wikibooks, det första som dyker upp är injectionpump fluid Change ..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 09:24:45, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Engine: Jinma Part Number: 254-284EPA


https://en.wikibooks.org/wiki/Chinese_T ... aintenance

https://youtu.be/rkN7E4Ydq6U
---------------------------------------------------------------
Part 2
https://youtu.be/h9eePdhcSGQ

Running in of foton tractor
Maintenance of foton tracor
---------------------------------------------------------------

Part 3

https://youtu.be/NoaIE0_WGpM

Adjustment and maintenance of the clutch
Adjustment and maintenance of the gearbox
Adjustment and maintenance of the rear axle
Adjustment and maintenance of the brake system
Construction of transmission
Adjustment and construction of the front shaft
Adjustment of the steering
Adjustment of the rear thread
Adjustment of the hydraulic lift
Adjustment and structure of the front axle
Operation and maintenance of the tires
Maintenance of the electrical system


https://youtu.be/wiS2-AD7el4

---------------------------------------------------------------

Reservdelskataloger pdf

https://lovolfotontractors.co.za/info/parts-catalogue/
Senast redigerad av Michael Meier 13:47:38, 01-07-2018, redigerad totalt 4 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#6 » 10:53:39, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte vara så dyra pumpar till små maskinerna ( jag har för övrigt ingen aning om det är rätt till din...)

https://www.kellfri.se/branslepump-insp ... tor-25-hk/

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#7 » 13:48:56, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara en cylinder för mye på din bild :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Foton (trådstartaren)

#8 » 21:22:24, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för snabb respons! Ni är guld värda! Manualerna mm ska studeras!
Motorn är trecylindrig och pumpen på bilden är nästan exakt samma, åtminstone till utseendet. Den är köpt av Möre maskin och någon garanti finns säkert inte kvar trots de låga timmarna för den har nog snart tio år på nacken.
Tror ni kan ha rätt i att det är regulatorn som har fastnat. Läste på ett engelskspråkigt forum att en snubbe hade råkat ut för exakt samma sak och det gick att fixa utan att byta hela pumpen. Det står dock inte hur han gjorde utan han lämnade in den hos en specialist som fick det att funka för en ganska billig slant. Om jag fattade det hela rätt så hade han nog klarat det själv om han bara hade vetat hur (så är det ju alltid).
Jag tänkte prova att skölja igenom pumpen med diesel några gånger och sen fylla på med motorolja. Kanske lite väl optimistiskt men det kostar ju bara lite tid och inte så mycket jobb. Vet inte om det går och om man vågar dela pumpen vid regulatorn? Ändrar man en massa inställningar och måste man ställa in pumpen i rätt läge sen i så fall? Kanske går att dela den där den sitter?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

jonnordvall

#9 » 21:27:15, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla efter beteckning på motor eller pump. Och kolla sedan vad en ny pump kostar på ex Alibaba.com eller liknande..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Foton (trådstartaren)

#10 » 21:34:02, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.....och hur mycket olja vågar man fylla på? Har inte hittat det någonstans hittills. Till centrum på axeln eller lite över? Finns ju ingen sticka även om jag misstänker att det skulle suttit en i påfyllningsbulten.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

jörgen.ottosson

#11 » 22:23:45, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att prova att starta motorn utan att veta att pumpen fungerar som den ska är ingen bra ide.... :laes_detta:

....du riskerar skenande motor och totalras.

Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Foton (trådstartaren)

#12 » 23:44:01, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog klokt.....Kan bli lite väl spännande annars----

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Foton (trådstartaren)

#13 » 21:19:24, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har spolat igenom med diesel och ny olja några gånger och låtit det stå med olja i några timmar. Gjorde nytt startförsök med luftstrypning nära till hands men inget liv i motorn. Bra varv på startmotorn men den får fortfarande ingen soppa. Vågar man dela pumpen vid pilen lite försiktigt eller ramlar det ut fjädrar, kulor och annat pillejox som man aldrig får ihop?
Bild
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

jörgen.ottosson

#14 » 21:40:12, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att du läst det som står ovan, men jag förstår inte resonemanget.....

Du vill spara kostnaden för en ny ( eller renoverad) pump på ca 3-5000Kr .....genom att riskera att förstöra motorn för 10-tusentals kronor.

Jag kan säga att jag har ingen aning om vad som döljer sig inne i pumpen där du visar, mer än att där sitter regulatorns mekanism. Troligen går pumpen att demontera, det går troligen också att hitta ett fel på den samma....men du kommer tillbaks på ruta ett genom att du har ingen bänk att provköra pumpen i efter reparation. För att först och främst kontrollera att den fungerar ( reglerar som den ska över varvtalsområdet och inte "hänger sig" ) och sedan för att justera in den så den reglerar rätt!

Du har ju redan bevisat att pumpen "hänger sig" genom att motorn startat och sedan med lite tur gick att stanna när den började varva upp.....för att sedan inte vilja starta igen.

Du har också "bevisat" att pumpen inte fått olja....vilket troligen är orsaken till felet.

Även om pumpen nu fått olja ( och ursköljning) så finns ju slitaget som orsakats av oljebristen kvar, liksom risken för att den hänger sig. Även om det inte ske vid första eller andra startförsöket, så kanske det händer om 1 månad eller ett år.....när du inte har "hjälpmedlen" för att stanna motorn till hands.
Deus ex machina

6 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mathiast

#15 » 06:28:34, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om inte pumpen kärvar pga miljödiesrln som blivit gammal,brukar bli bruna klistriga beläggningar i så fall.
Hur som helst så bör man se till att det finns en möjlighet att täppa till motorns insug om den skulle skena när man rotat i pumpen.
Stryper man den så kan den inte fortsätta gå

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se