Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hjälp! Kinatraktor startar ej

39 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

magirus

#31 » 11:55:18, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! :shake_hands:
magirus
 



jörgen.ottosson

#32 » 12:23:36, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då får vi hoppas att det fungerar.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Foton (trådstartaren)

#33 » 22:01:09, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning följer tyvärr....
Beställde ny vattenpump hos Kellfri och den kom redan dagen efter tillsammans med olje och bränslefilter.
Pumpen sattes dit och passade perfekt. Nytt bränslefilter, ny olja och nytt filter och sen dags för provstart.
Den startade direkt men gick med väldigt låg tomgång och maxvarvet stannade på 1500 varv. Gasade lite upp och ner och den svarade bra på både pådrag och avdrag men ingen ändring av tomgång eller maxvarv. Skruvade efter ett tag upp tomgången till ca 650 varv och justerade upp maxvarvet så högt det gick till ca 2100 varv och provkörde en runda. Efter ett tag blev det plötsligt knepigt att hålla kvar traktorn på rätt kurs och jag åkte sakta tillbaka till garaget för att där upptäcka att det trycker ut olja ur vevhusventilationen. Efter en koll på oljestickan konstaterades att det var överfullt med olja och min far som fyllt på fick himlande blickar av mig. När traktorn skulle backas in i garaget för tömning av oljan fanns det plötsligt ingen styrning! Hydrauloljan kollades och där var inte en droppe på stickan! Hydraulolja fylldes på, motorn startades upp igen och styrningen kom tillbaka men lyftarmarna bak ville inte ens röra sig lite grann. Vi fattade ingenting och började diskutera vart all hydraulolja tagit vägen för vi fyllde på nästan 5 liter och såg inga läckage från hydraulsystemet. Kan någon räkna ut vad som hänt?
Jodå mycket riktigt...... vid ny koll av motoroljan så var där överfullt igen!
Inte för jag vet exakt hur hydraulsystemet funkar men det måste väl vara att hydraulpumpen via drivningen på något vis läcker hydraulolja in i motoroljan? Sitter där någon axeltätning eller packbox på hydraulpumpens drivning som har gett upp? Pumpen verkar sitta åtkomlig på utsidan av motorn och jag får väl kolla in sprängskisserna här ovan för att se vad som har sprungit läck. Har ni några tips är jag tacksam!
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

jörgen.ottosson

#34 » 23:28:21, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är servopumpen direktdriven (= ej rem) från motorn, så är det troligt att det är en axeltätning som gått där, och pumpar servo oljan in i motorn.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1

#35 » 08:13:13, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan brukar hydraulpumpar vara konstruerade så att axeltätningens insida är förbunden med pumpens sugsida så den skall suga med sig läckoljan och på så sett inte läcka in i motorn. Om det nu läcker in sådana mängder olja så kan ju ventilationen av servosystemet vara tätt så det uppstår övertryck med ett rejält läckage som följd...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Foton (trådstartaren)

#36 » 07:48:09, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär nu rullar den igen! Hydraulpumpen demonterades och vi kunde snabbt konstatera att packboxen på pumpens axel var otät.
Där sitter 2 st 17x30x7 och man kommer åt båda 2 utan att dela själva pumpen. Orsaken till att det blivit otätt var antagligen att jag tog av lastaren och kopplade bort slangarna till den utan att koppla ihop anslutningarna. Är inte alls hemma på hydraulsystem men misstänker att lastaren sitter i serie och oljan kunde inte pumpas runt när lastaren var borta. Var säkert därför som lyftarmarna var döda också. Nu funkar både lyftarmar och styrning som de ska när allt är inkopplat.
Det som var lite krångel med insprutningspumpen efter att regulatorn hängt sig var att maxvarvet inte gick att ställa upp mer än till 2100 varv obelastad. Med belastning blev det max 15-1700 varv vilket kändes lite lite. Tänkte först att det kanske "lear" till sig efter man kört ett tag men det gjorde det inte så jag filade helt enkelt av stoppklacken en bit så det gick att "gasa" mera. Nu verkar det som att allt funkar som tidigare förutom att varvtalet på motorn möjligen svänger någon gång upp och ner när man drar av på gasen till tomgång. Det är dock något jag kan leva med.

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

jörgen.ottosson

#37 » 07:53:53, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#38 » 08:34:29, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är alla som kommer att använda traktorn i överskådlig framtid förberedda på att regulatorn kan fastna ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Foton (trådstartaren)

#39 » 21:03:45, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara jag som kör den och ju längre den funkar ju mindre är risken att den fastnar. (Förhoppningsvis)
Nu är det åtminstone ingen risk att den går utan olja igen.

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikkel och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se