Fortsättning följer tyvärr....
Beställde ny
vattenpump hos Kellfri och den kom redan dagen efter tillsammans med
olje och bränslefilter.
Pumpen sattes dit och passade perfekt. Nytt
bränslefilter, ny
olja och nytt filter och sen dags för provstart.
Den startade direkt men gick med väldigt låg tomgång och maxvarvet stannade på 1500 varv. Gasade lite upp och ner och den svarade bra på både pådrag och avdrag men ingen ändring av tomgång eller maxvarv. Skruvade efter ett tag upp tomgången till ca 650 varv och justerade upp maxvarvet så högt det gick till ca 2100 varv och provkörde en runda. Efter ett tag blev det plötsligt knepigt att hålla kvar traktorn på rätt kurs och jag åkte sakta tillbaka till garaget för att där upptäcka att det trycker ut olja ur vevhusventilationen. Efter en koll på oljestickan konstaterades att det var överfullt med olja och min far som fyllt på fick himlande blickar av mig. När traktorn skulle backas in i garaget för tömning av oljan fanns det plötsligt ingen
styrning! Hydrauloljan kollades och där var inte en droppe på stickan!
Hydraulolja fylldes på, motorn startades upp igen och styrningen kom tillbaka men lyftarmarna bak ville inte ens röra sig lite grann. Vi fattade ingenting och började diskutera vart all hydraulolja tagit vägen för vi fyllde på nästan 5 liter och såg inga
läckage från hydraulsystemet. Kan någon räkna ut vad som hänt?
Jodå mycket riktigt...... vid ny koll av motoroljan så var där överfullt igen!
Inte för jag vet exakt hur hydraulsystemet funkar men det måste väl vara att hydraulpumpen via drivningen på något vis läcker hydraulolja in i motoroljan? Sitter där någon
axeltätning eller
packbox på hydraulpumpens drivning som har gett upp? Pumpen verkar sitta åtkomlig på utsidan av motorn och jag får väl kolla in sprängskisserna här ovan för att se vad som har sprungit läck. Har ni några tips är jag tacksam!