Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem på mf 565

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

iTemudjin (trådstartaren)

#1 » 15:43:01, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
När jag slog gräs på min vall idag började det skrika och ryka om traktorn. Jag stannade och kollade såg att en fläktvinge till kylarfläkten gått av och hade kilat fast vid fläktremmen och den nedre remskivan.

Jag plockade bort fläktvingen och provstartade, då ser man att remmen drivs runt men fläkten står stilla, så ljudet och röken kommer ifrån att remmen glider på remhjulet till fläkten.

Jag antar att fläkten/lagret har skurit och måste bytas. Är det nåt man kan göra själv, köpa ett helt kit och plocka i och ur eller är det ta bort lastaren, dela på traktorn osv som när kopplingen skulle bytas?

Tacksam för svar och tips och tricks eller alternativa ideer.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
iTemudjin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:17, 06-07-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 565



bonnen513

#2 » 16:54:02, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger ihop med vattenpumpen. Vet ej exakt hur det ser ut men inte så stor operation
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

LeifAndersson

#3 » 19:02:25, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort remmen och försök vrida runt vattenpumpen för hand. Troligen tar resterna av det skadade bladet i någonstans.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

iTemudjin (trådstartaren)

#4 » 20:08:12, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappar man massa kyleffekt med ett blad mindre på fläkten? För senaste tiden har den blivit väldigt varm fort. Eller tyder det på trasig vattenpump redan innan fläktbladet gick av? Eller har bladet varit av länge, det var baea nu den ramlade ner och gav problem.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
iTemudjin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:17, 06-07-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 565

David, Luleå

#5 » 20:12:36, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bladet har varit av har det blivit rätt mycket obalans i fläkten. Då blir det rätt stor påfrestning på lagren. Det kan vara därför de skurit/rasat.

Om du inte hittar en ny fläkt så ta bort bladet mitt emot så kompenserar du obalansen något. Men skadan som redan uppstått på lager lagas inte av det.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

LeifAndersson

#6 » 20:24:55, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror haveriet skedde plötsligt och inte över flera dagar, troligen vek sig ett blad så det gick av och den lösa biten fastnade i remmen och det som är kvar av bladet slår stopp i något som sitter fast i vattenpumpens närhet. Under alla förhållanden har du haft ordentlig tur. i 99 fall av 100 söker sig ett skadat blad igenom kylaren, så har kylaren klarat sig får du passa på att köpa en lott också när du tydligen har tur för stunden!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Scania bonden

#7 » 21:15:02, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snacka om att ha flyt.... eller flytningar? Händer typ en gång på 90000000 att fläktbladet inte tar kylaren.
På Akuten i Karlskrona finns där en monter med grejer som dom plockat ur folk. Mest fiskedrag knivar å sånt. Men där finns även ett fläktblad fr en B18 mon satt i lungan på en stackars mekaniker som drog lite i spjällaxeln på en PV sport en gång för länge sen på Kilefors Bil.
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

iTemudjin (trådstartaren)

#8 » 22:59:00, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Snacka om att ha flyt.... eller flytningar? Händer typ en gång på 90000000 att fläktbladet inte tar kylaren.
På Akuten i Karlskrona finns där en monter med grejer som dom plockat ur folk. Mest fiskedrag knivar å sånt. Men där finns även ett fläktblad fr en B18 mon satt i lungan på en stackars mekaniker som drog lite i spjällaxeln på en PV sport en gång för länge sen på Kilefors Bil.
Hmm du menar att fläktvingen skulle flygit ut och in genom rutan på traktorn?

Hur kommer jag åt fläkten, är det bara att lyfta huven? Eller måste man gå framifrån grillen?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
iTemudjin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:17, 06-07-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 565

63an

#9 » 23:04:19, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

År de inte bäst att nån verkstad hjälper dej med hänsyn till vad du redogjort hitintills? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Scania bonden

#10 » 23:28:09, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej då... Det va bara en anekdot. PV sport va en bilmodell förr i världen, med dubbla SU förgasare.
Dom hade ett grymt härligt ljud om huven va öppen o man drog i gasstagt som förbinder dom. Kylfläkten hade drabbats av materialutmattning såväl som din fläkt. Du hade tur, Volvomeken otur.....
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

LeifAndersson

#11 » 07:10:53, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är trångt på MF 500 serien. Jag har bytt vattenpump från sidan utan att demontera kylaren, men då krävs det att man vet vart varenda skruv sitter och det blir rätt skinnflådda knogar mot kylaren när fläkten ska lossas som delmål 1. Sedan ska fläkten bort ur fläktkåpan också i ditt fall, byter man vattenpump får den ligga kvar i fläktkåpan. Nä, börja du med att ta bort huven och sedan kylaren, det kommer du inte ifrån hur du än beter dig om du inte är riktigt insatt i hur en MF sitter ihop! :sad:

Tillägg: Håller nog med 63:an den här gången, ta hjälp! Du har redan varit nära att förvärra skadan vid dina startförsök, så låt traktorn stå och kontakta en traktorskruvare, så händer det inget mer som kostar ytterligare tid och pengar!!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

iTemudjin (trådstartaren)

#12 » 07:46:53, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är trångt på MF 500 serien. Jag har bytt vattenpump från sidan utan att demontera kylaren, men då krävs det att man vet vart varenda skruv sitter och det blir rätt skinnflådda knogar mot kylaren när fläkten ska lossas som delmål 1. Sedan ska fläkten bort ur fläktkåpan också i ditt fall, byter man vattenpump får den ligga kvar i fläktkåpan. Nä, börja du med att ta bort huven och sedan kylaren, det kommer du inte ifrån hur du än beter dig om du inte är riktigt insatt i hur en MF sitter ihop! :sad:

Tillägg: Håller nog med 63:an den här gången, ta hjälp! Du har redan varit nära att förvärra skadan vid dina startförsök, så låt traktorn stå och kontakta en traktorskruvare, så händer det inget mer som kostar ytterligare tid och pengar!!
Tack för tips.

Ja jag får ta kontakt med verkstan. Är det några problem för dom att göra detta. Ute på Åkern?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
iTemudjin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:17, 06-07-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 565

LeifAndersson

#13 » 08:14:55, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett typiskt fältjobb! När något sådant händer så flyttar man inte traktorn så det blir till att titta till den där den står. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

iTemudjin (trådstartaren)

#14 » 16:20:06, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tror haveriet skedde plötsligt och inte över flera dagar, troligen vek sig ett blad så det gick av och den lösa biten fastnade i remmen och det som är kvar av bladet slår stopp i något som sitter fast i vattenpumpens närhet. Under alla förhållanden har du haft ordentlig tur. i 99 fall av 100 söker sig ett skadat blad igenom kylaren, så har kylaren klarat sig får du passa på att köpa en lott också när du tydligen har tur för stunden!
Hade ingen tur, en annan vinge hade oxå gått sönder och gjort sönder kylaren

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
iTemudjin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:17, 06-07-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 565

iTemudjin (trådstartaren)

#15 » 16:25:32, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är ett typiskt fältjobb! När något sådant händer så flyttar man inte traktorn så det blir till att titta till den där den står. :thumme:
Nån aning om vad en ny kylare kostar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
iTemudjin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:17, 06-07-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 565


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: primax, ronnystrandberg och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se