Sida 2 av 3

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 22:16:36, 09-07-2018
av tracker
Min Ford tw15 är belgisk

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 23:03:44, 09-07-2018
av Michael Meier
Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ? ....


Ford i Antwerpen är tillverkade för EU-marknaden ..

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 23:31:04, 09-07-2018
av gaffa
Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ?
Göran i Björnarbo


Ford 8600, 9600, 8700, 9700, TW10, TW20, TW30, TW5, TW15, TW25, TW35, 8630, 8730, 8830 osv...

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 07:44:01, 10-07-2018
av Göran Ekman
gaffa skrev:
Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ?
Göran i Björnarbo


Ford 8600, 9600, 8700, 9700, TW10, TW20, TW30, TW5, TW15, TW25, TW35, 8630, 8730, 8830 osv...

Och jag som har trott att Fords traktorer traktorer var tillverkade på fabriken i Basildon i det förenade konungariket.
Om vi återgår till ursprungs frågan. Hur det funkar med växlingen på en äldre mindre MF vet jag inte , minns inte att dom jag kört ( 175 och 575 ) på nå något vis varit besvärliga att växla. Snarare tvärt om.
Ludde eriksson skrev:Körde sväm med en 814 en sommar, över 200 hk på kraftuttaget, men när jag äntligen lärt mig växla den ordentligt, så var det utan att använda kopplingen.
Farsans Zetor 8011 gick också bra att växla utan att koppla.
Vill kraftigt understryka att detta inte är någon våldshandling, utan kräver öra för motorvarv o känsla.
Växling på detta vis varken får eller går att utföra med våld.
Samt att det inte är att rekommendera på synkade lådor.

Det ovan skriver jag under på . Kan bara konstatera att Volvos växeldor kräver lite tillvänjning för att funka smärtfritt.
Tråden har spårat lite, har mest handlat om hur växlar man en volvo traktor och var tillverkades Fords traktorer.
Vilka problem TS har med växlingen på liten MF framgår lite otydligt.
Göran i Björnarbo

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 07:46:55, 10-07-2018
av 63an
Självfallet måste det redas ut, de är ju viktigt att man gör rätt... :lmao:

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 07:47:53, 10-07-2018
av bonnen513
Är det en Allmatic?

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 09:18:38, 13-07-2018
av bo.nilsson
Det är en besvärlig fråga, det är lite som att förklara hur man gör när cyklar och svänger egentligen. Timing och känsla är svårt att förklara, uppåt är rätt lätt, Timing mellan gas koppling och växelbyte, brukar oftast gå bra. nedåt 3-2 brukar krävas en extra tramp på kopplingen för matcha varven, och missar man är det offtast bara att stanna. Och se upp så ni inte drar vxlspaken uppåt, är spaken sliten kan den hoppa ur och då låser sig i en växel, inte mycket till råd efter 40+ års mf35 körande men mycket gör man utan att tänka på, svårt att förklara sådant.

Skickat från min E5603 via Tapatalk

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 18:42:25, 02-07-2019
av MF35
bo.nilsson skrev:Det är en besvärlig fråga, det är lite som att förklara hur man gör när cyklar och svänger egentligen. Timing och känsla är svårt att förklara, uppåt är rätt lätt, Timing mellan gas koppling och växelbyte, brukar oftast gå bra. nedåt 3-2 brukar krävas en extra tramp på kopplingen för matcha varven, och missar man är det offtast bara att stanna. Och se upp så ni inte drar vxlspaken uppåt, är spaken sliten kan den hoppa ur och då låser sig i en växel, inte mycket till råd efter 40+ års mf35 körande men mycket gör man utan att tänka på, svårt att förklara sådant.

Skickat från min E5603 via Tapatalk

Skulle få nån att filma när du växlar :smile:

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 20:34:18, 02-07-2019
av strumpa
Tycker det är svårt att lyckas med nedväxling på osynkade lådor men nästan omöjligt när man enbart har handgas (vilket jag misstänker att du har på din?) att tillgå.

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 23:26:18, 02-07-2019
av Trondos
gaffa skrev:
Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ?
Göran i Björnarbo


Ford 8600, 9600, 8700, 9700, TW10, TW20, TW30, TW5, TW15, TW25, TW35, 8630, 8730, 8830 osv...


Nåja, jeg har en Ford 4500 fra 1968 som også er produsert i Belgia ut fra VIN koden. :D

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 18:31:40, 13-08-2019
av MF35
strumpa skrev:Tycker det är svårt att lyckas med nedväxling på osynkade lådor men nästan omöjligt när man enbart har handgas (vilket jag misstänker att du har på din?) att tillgå.
Ja det är svårast.Nej jag har även fotgas

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 19:05:32, 13-08-2019
av qsecofr
MF35 skrev:
bo.nilsson skrev:Det är en besvärlig fråga, det är lite som att förklara hur man gör när cyklar och svänger egentligen. Timing och känsla är svårt att förklara, uppåt är rätt lätt, Timing mellan gas koppling och växelbyte, brukar oftast gå bra. nedåt 3-2 brukar krävas en extra tramp på kopplingen för matcha varven, och missar man är det offtast bara att stanna. Och se upp så ni inte drar vxlspaken uppåt, är spaken sliten kan den hoppa ur och då låser sig i en växel, inte mycket till råd efter 40+ års mf35 körande men mycket gör man utan att tänka på, svårt att förklara sådant.

Skickat från min E5603 via Tapatalk

Skulle få nån att filma när du växlar :smile:


Det finns en film där en Finländare? kör en äldre Ford 5000 eller något sådant.
Han har om man säger så koll på sin låda och hur man växlar denna upp och ner vid belastning.

Hittar den inte nu, men jag vet att jag har sett den här på forumet och även på youtube tror jag, någon annan kanske vet var den finns?

Kanske inte tillför så mycket egentligen, men den är underhållande.

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 21:25:35, 13-08-2019
av östemann
Backa tillbaka i tråden till inlägg # 10. :thumme:

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 21:37:08, 13-08-2019
av MF35
Rofa skrev:Här en ganska rolig finsk videosnutt om upp- oh nedväxling av en Ford 5000. Om det inte är ok med postning av youtube snuttar får admin plocka bort inlägget. https://www.youtube.com/watch?v=vVx9Yzzq5-0
Han hade tempo på kopplingen när han växlade ner :grin: Växla ner i uppförsbacke känns som det som kräver mest teknik. Kopplingen på Forden ser lite bättre utformad för dubbeltramp än pedalen på MF35

Re: Växla upp och i farten MF35

InläggPostat: 21:46:18, 13-08-2019
av MF35
En gammal John Deere där han dubbeltrampar: https://www.youtube.com/watch?v=QCqd6FG77jo Kanske svårt att säga generellt men är det ungefär detta tempo man ska ha på kopplingen när man dubbeltrampar och växlar ner?