Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Boxer motor som inte vill gå runt.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

lisaannagustafol (trådstartaren)

#1 » 16:38:42, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en gammal traktorgrävare som står lite illa till, grävarmen ligger helt nere och lastaren står på marken. Min fråga är om någon vet ett knep för att få runt motorn då den sitter fast?

Skickat från min G8231 via Tapatalk
lisaannagustafol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 24-12-2016



torbjorn_forsman

#2 » 17:27:51, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på vad som har fastnat i motorn, varför den har fastnat och hur hårt den sitter.

Den vanligaste orsaken är att det har kommit in vatten i någon cylinder, t ex för att det har regnat in genom avgasröret, och så har kolvringarna rostat fast i cylinderfodret. Om man tvingar loss kolven med stora krafter i det läget så finns det risk att väggarna mellan kolvringsspåren spricker. Men om det inte verkar alltför allvarligt hoprostat så kanske det kan gå.

Jag skulle nog föreslå att man börjar med att ta reda på vilken cylinder som sitter fast - man kan t ex ta ur spridarna och försöka se i vilken cylinder det är mest rostigt. Det kan också vara av intresse att ta reda på i vilket läge kolven står i denna cylinder. När man väl vet det så kan man börja med att pytsa i litegrann av någon tunnflytande oljig häxbrygd som har bra krypegenskaper och kan tänkas lösa en del rost, i den mest misstänkta cylindern.
En metod som har fungerat mer än en gång på måttligt hoprostade motorer, är att göra i ordning en adapter så man kan koppla in en fettspruta istället för en spridare och trycka in fett med högt tryck tills kolven rör på sig. Tänk dock på att det inte fungerar om den fastrostade kolven skulle stå exakt i övre eller nedre dödpunkt.

Även om man lyckas få igång en motor som har suttit fast, så bör man inte ta för givet att allt är i ordning, utan man bör så snart som möjligt riva motorn och inspektera kolvar och cylinderlopp.

Om det bara gäller att flytta maskinen, så skulle jag nästan föreslå att man försöker att koppla bort den egna hydraulpumpen och låna hydraultryck från en annan traktor för att kunna ställa lastare och grävaggregat i transportvänligt läge, sedan bogserar man den därifrån till ett ställe där man kan gå igenom motorn under ordnade former.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#3 » 18:03:09, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett (lite extremt) exempel på att låna hydraulik av en annan maskin:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

lisaannagustafol (trådstartaren)

#4 » 19:46:59, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förslagen, enligt förra ägaren gick den runt i höstas men då det inte fanns diesel i så startade den inte. Så jag tror att får bara startmotorn lite hjälp på traven så löser det sig. Men man vet ju aldrig.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
lisaannagustafol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 24-12-2016

SvampenT15

#5 » 09:04:30, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : För några år sen köpte jag en Buster 320 som satt hårt fast i motorn. För att lossa den tog jag bort spridarna och hällde i diesel. Sen fick den stå med det i ca 5 dagar. Efter detta så tog jag bort gummi pluggen på spräng kåpan då såg man svänghjulet med kuggarna någon centimeter innanför. Med en liten kofot lyckades jag röra svänghjulet lite fram och tillbaka. Mera diesel i spridar hålen och vänta ett par dagar sen påt igen nu rörde den sig lite mer osv tills den lossnade . Motorn gick att starta efter detta men det vart ändå en hel renovering. Ev kan du göra nått liknande med din motor.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

lisaannagustafol (trådstartaren)

#6 » 00:41:17, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Ska prova på lördag
SvampenT15 skrev:Hej : För några år sen köpte jag en Buster 320 som satt hårt fast i motorn. För att lossa den tog jag bort spridarna och hällde i diesel. Sen fick den stå med det i ca 5 dagar. Efter detta så tog jag bort gummi pluggen på spräng kåpan då såg man svänghjulet med kuggarna någon centimeter innanför. Med en liten kofot lyckades jag röra svänghjulet lite fram och tillbaka. Mera diesel i spridar hålen och vänta ett par dagar sen påt igen nu rörde den sig lite mer osv tills den lossnade . Motorn gick att starta efter detta men det vart ändå en hel renovering. Ev kan du göra nått liknande med din motor.


Skickat från min G8231 via Tapatalk
lisaannagustafol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 24-12-2016

lisaannagustafol (trådstartaren)

#7 » 03:28:24, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått runt den. Med hjälp av en händig karl och on ombyggd spridare med fettnippel på. Bara att pumpa i fett i cylindern så släppte den fint.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
lisaannagustafol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 24-12-2016


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cim95nj5 och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se