Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Grålle låser höger bakhjul vid bromsning.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jonnordvall (trådstartaren)

#1 » 18:36:49, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För något år sedan släpade jag hem en grålle. Eg min sambos traktor. Nu har jag som någon sa i någon tråd sedan tagit tag i ett par gamla surdegar som stått till sig. Innan den ställdes undan tvättades den av rejält och nya tänddelar monterades. Den gick då att starta.

Jag har alltså aldrig kört grållen förrän nu idag.

Fick dit en ny kylare och plockade ner förgasare för rengöring så nu är den äntligen startar och går bra.
Men under första provturen så märkte jag att bromsarna tvärlåser höger bakhjul. Går omöjligt att smyga med bromsen utan den låser direkt.
Vänster broms verkar dock ta mer eller mindre inte alls..

Någon som kan säga hur jag ska börja?
Ska man testa justera med rumpan ovädret å se om det gör någon skillnad? Eller ska man riva direkt?
Framförallt vad beror själva låsningen på?
Hoppas på tips och råd :idee3:


Gå till lösningen
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



SvampenT15

#2 » 09:10:48, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bra om man har fungerande bromsar. Så jag skulle nog satsa på att ta isär bromsarna. Grållen är ju ganska lätt att skruva med om du behöver delar så har jag lite broms grejor liggande
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Murre o2

#3 » 09:36:43, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att det är lika bra att riva direkt. Låter som ena sidan rostat fast och det kommit olja på banden som låser. Lustigt med olja på bromsband/ kopplings lameller, man skulle tro att det skulle slira/smörja men istället hugger det. Så köp hem nya bromsbackar och byt. Smörj upp alla leder och justeringar och kontrollera så bakaxelns tätningar inte är dåliga så det läcker ut olja, i så fall får de bytas. Som sagt relativt enkelt jobb.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

jonnordvall (trådstartaren)

#4 » 11:13:56, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackartackar.
Försökte justera igår men jag får dom inte att fungera bra.
Antingen så blir det för mkt tvärnit då jag bromsar eller så låser den själv.under körning och vill inte gärna släppa...

Ska riva lite och se idag.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Murre o2

#5 » 10:31:04, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara att det är så slitet att de ovala kammar som pressar ut bromsbanden rört sig för mycket, då blir återgången dålig.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Hansborg

#6 » 10:59:35, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första du skall göra är att se till att alla leder å stag går lätt... (+smörj)
Har själv rivit min leylands bromsskivor, var tvärsäker att finna felet där... m,en se icke...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

63an

#7 » 11:02:11, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt! Minsta motståndets lag gäller men inte för den som ska göra jobbet :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jonnordvall (trådstartaren)

#8 » 11:13:33, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om jag hinner plocka av prylar idag och se om det är rengöring som hjälper:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#9 » 19:24:11, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag haft av båda trummorna. Lite skitigt är det väl men inte väldans.
Backarna rör sig då jag bromsar. Och dom går tillbaka då jag släpper bromsen.

Men vad jag nu märkt är att höger bromstrumma går ojämt. Dvs att när jag rullar på den så går den en gång per varv tungt..
Det gör ju själva inställningen av bromsen omöjlig. Kan trumman vara sned? Eller är det något annat som kan göra att det går tungt? Hjullager av något slag?
Hoppas på råd
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#10 » 20:24:09, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering. Rörde på alla delar.motionerade lite och knackade lite så att allt rörde sig fint.
Ställde in den sida som inte gick ojämnt då jag rullade på trumman enligt tur inställning. Sedan fasade jag av kanterna på höger bromsback lite. Skruvade till en justering där bromsen inte ligger på mer än att det tog i mot liiite från en gång per varv. Blev bättre efter fasandet av backen.
Sedan ut och provköra lite. Bromsade lite mer på vänster sidan. Släppte lite på den justeringen å nu bromsar den hyfsat lika på båda sidor och ligger inte på och låser inte sig själv.
Nu får det duga. Hoppas det håller i sig


Detta inlägg har valts som lösning

"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#11 » 22:28:56, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa problem.....

Grålle går varm. Tempmätaren stiger snabbt upp och hamnar 100 grader.
Tänkte byta termostat men då upptäckte jag att om jag inte har kylarlocket på så ligger den stadigt på 80 grader.
Eller kanske inte stadigt, men man ser att då den kommer upp på 80-82 grader så sjunker den ett snäpp. Ökar lite och sjunker igen. Så termostaten verkar göra sitt jobb.
Men bara utan kylarlock?
Vad kan det bero på?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall (trådstartaren)

#12 » 22:30:16, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att kylaren är ny. Från oie. Komplett med kylarlock.
Kommer ingen luft eller avgaser från kylaren.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Murre o2

#13 » 19:18:20, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en ny variant för mig :uupps: Kylarlocket är ju bara till för att öka trycket i systemet och därmed höja kylarvätskans kokpunkt, vatten kokar ju vid 100 grader i öppet system, vid 1 bars övertryck stiger kokpunkten med en 10 -15 grader, har inte siffrorna i huvudet nu. Så förr kördes med öppna system men då rustade vattnet så man fick fylla ofta, därför infördes slutna system med övertryck och på modernare system en bufferttank då kylarvätskan expanderar varm. Så varför din motor blir varmare utan locket är svårt att svara på, kanske pumpen har svårare att orka cirkulera när det är tryck i systemet?
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se