Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 35 bensin ojämnt varvtal, varför?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

buspelle (trådstartaren)

#1 » 08:03:34, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada!
Har lite problem med min MF 35 från 61. En fyrcyl. bensinare från 61. Jag har bytt fördelarlock, rotor, spetsar, konding, stift spole och stift. Justerat luft/bensinskruven till ett tycker jag "bra" läge. Även vridit fördelaren så jag hittade det där "gyllene läget" där jag tycker den går jämt. Också justerat skruven till guvernören på vänstersidan av motorn så skruven precis "tar". Den startar hur snällt som helst, och går bra i stort. Men, när jag släpper gasen när jag kört och så ligger den kvar på högt varv ett tag innan den går ner i varv. Har även lite svårt att hitta en jämn och stabil tomgång, den "pendlar" gärna och det är väl först när den blivit varm som den går någorlunda "rent". Tycker antingen den går på för högt eller för lågt varvtal på just tomgång...
Nån som har nån ide, eller nåt tips om vad det kan vara, eller vad jag kan göra för att få en "perfekt" gång?
M.v.h
Per
buspelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:33, 15-08-2010
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic G18



torbjorn_forsman

#2 » 08:38:34, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan bero på för tidigt grundtändläge eller att fjädrarna i tändförställningsmekanismen är utmattade så att centrifugaltändförställningen börjar gripa in redan vid normalt tomgångsvarv eller kanske ännu lägre.
Jag föreslår att du tar reda på hur tändförställningskurvan ska se ut, den bör finnas med i verkstadshandbok för traktorn eller motorn. Kolla sedan med varvräknare och stroboskoplampa att kurvan stämmer någorlunda med vad boken säger. Det viktiga är i detta sammanhang att förställningen börjar vid rätt varvtal och att den första delen av kurvan har någotsånär rätt lutning.
Hittar man inga uppgifter alls så kan man åtminstone kolla att tändförställningsmekanismen verkar frisk - allt ska röra sig lätt och glappfritt, ingen kärvning någonstans, åtminstone den ena av de båda returfjädrarna ska vara sträckt redan i viloläge. Med stroboskoplampa kan man kolla att inte tändningen börjar ställas tidigare förrän minst 100-200 r/min över normalt tomgångsvarvtal.

En annan sak som är värd att tänka på när man har bytt brytare i en gammal sliten fördelare är att ställa in brytarna så att slutningsvinkeln blir rätt, inte så att brytaravståndet stämmer med vad som står i handboken. Att ställa in brytaravståndet med bladmått fungerar bra om resten av fördelaren är i nyskick, men om axeln har börjat glappa och nockarna är mer eller mindre slitna så är det säkrare att gå på slutningsvinkeln.

En del motorer kan få tomgångsproblem om det är fel ventilspel på insugningsventilerna, så det kan vara värt att göra en ventiljustering lite mer noga än vanligt också.

Justerskruven du har vridit på på förgasaren, påverkar den tomgångsblandningen eller bränsleblandningen via huvudmunstycket?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

buspelle (trådstartaren)

#3 » 10:27:43, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för snabbt och oerhört givande och kunnigt svar!
Låter som det finns en del kvar att kolla, och jag är väl ingen "traktormekk" men kan säkert låna en stroboskoplampa av någon, värre är väl med övriga vinklar, lutningar osv...
Har ju en uppsjö verktyg men kanske inte alla som krävs för rätt kirurgi här... Vad tror du om brytaravståndet? Nu är det 0,4, ska jag prova med mer eller mindre tycker du?
Skruvar på förgasaren har jag två, en för luft och en för bränsle... men om det påverkar huvudmunstycket?... Du kan mycket mer än jag, det hör jag det!
Återigen tack Torbjörn för snabbt, förklarande och tydligt svar!
M.v.h
Per
buspelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:33, 15-08-2010
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic G18

jonnordvall

#4 » 10:34:28, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske har vhb till den eller om det finns på downloads? Skulle du vilja ha någon sida fotad så har jag en lånad handbok liggande här. Hojta till isf.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#5 » 10:43:27, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att få tändsystemet att fungera bra, så är det ju egentligen mer personbils- än traktorteknik i det här fallet. En bilelektriker som kan 60- och 70-tals personbilar bra, bör vara lämplig att blanda in i problemet.

När det gäller brytaravståndet så brukar 0,4 mm vara bra att utgå ifrån (och, som sagt, räcker det med att ha gjort den inställningen om fördelaren är i nyskick), men man måste som sagt kolla slutningsvinkeln också på en gammal fördelare. På 4-cylindriga motorer brukar slutningsvinkeln vara antingen omkring 50° eller 60° , rätt värde bör finnas i verkstadshandboken.

Jag tror knappast att det finns någon skruv för att ställa in luftflödet i förgasaren (annat än chokespjället då). Nu vet jag ju inte vad det är för förgasartyp på den här traktorn, men typiskt för en förgasare från den tiden är att det finns en stoppskruv för gasspjället där man ställer in tomgångsvarvtalet, en skruv som påverkar tomgångsblandningen och eventuellt också en skruv som påverkar blandningen vid större gaspådrag då det är huvudmunstycket som bestämmer. Man måste nästan läsa på i verkstadshandbok för aktuell förgasartyp för att få klart för sig vilken skruv som gör vad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

buspelle (trådstartaren)

#6 » 10:47:47, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en Zenith 28G (kan det stämma, tyckte det stod så på förgasaren) och den har ju en liten skruv mitt frampå, mot mej sett, och en sen större skruv frampå förgasaren, som pekar liksom i färdriktningen. Och så stoppskruven på gasaarmen som sitter på "baksidan", eller vad jag ska säga...
buspelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:33, 15-08-2010
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic G18

torbjorn_forsman

#7 » 10:58:53, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Det går lätt att googla fram bilder på den förgasaren, ser jag. Den stora skruven som pekar snett nedåt in i flottörhuset används för att ställa in blandningen via huvudmunstycket. Justera den så att motorn går bra vid tung belastning - svarar bra på tvärt gaspådrag, inte är onormalt svag, aldrig ryker svart, avgaserna luktar inte mer oförbränt än från andra bensinmotorer utan avgasrening. Den lilla skruven på förgasarlocket används för att ställa in blandningen vid tomgång, och med spjällstoppskruven ställer man in tomgångsvarvtalet.
Skruven för tomgångsblandningen ställer man in först till max tomgångsvarvtal och sedan skruvar man in den tills just innan varvtalet börjar sjunka märkbart. Det är fullt normalt på äldre förgasare att spjällstoppskruv och tomgångsblandningsskruv påverkar varandra, det var först på 70-talet som förgasartillverkarna fick fram lösningar där man kan ställa in tomgångsvarv utan att blandningen påverkas för mycket.

Det är dock ingen mening att göra noggranna förgasarinställningar innan man vet att tändförställningsmekanismen fungerar som den ska, grundtändläget är rätt inställt och alla ventilspel är rätt.

Om du har tillgång till en avgasanalysator (det räcker med en gammal sådan som bara kan mäta CO) så kan den vara bra att ha vid förgasarinställningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#8 » 12:15:26, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att spjällaxeln i förgasaren inte är glapp, då suger den tjuvluft där.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jonnordvall

#9 » 12:35:30, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Där står grundinställning
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

buspelle (trådstartaren)

#10 » 22:07:47, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är mina hjältar allihop! TUSEN TACK!
Ska kolla det här i morgon! Har varit borta hela dagen och inte hunnit svara! Men heder och tack!!!
Återkommer i morgon berättar hur det går och om jag har fler frågor!
Så mycket hjälpsamma traktorvänner därute! Fantastiskt!
M.v.h
Per
buspelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:33, 15-08-2010
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Gigantic G18

jonnordvall

#11 » 22:10:39, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren tur att jag kunde svara något alls.
Plockade bara härom dagen ner förgasaren och rengjorde på sambons grålle. Lånade boken då och den ligger kvar här hemma.
Säg till om du vill ha någon bild till på något.

Jag brukar vara den som frågar här på forumet:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

63an

#12 » 22:30:19, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delco Remy i SAAB 2-liters första Scaniamotorn var nog den sämsta fördelare som produserats! Hade en sån från ny å tänkte ge upp men så ser jag annons om "infrarött" tändsystem "Lumination" skickade efter ett å monterade kan säja att den bilen kändes som ny sedan. Tog upp beställningar å monterade drösvis med sådana på många bilar! Grannen hade en BMV bensin 4 å de var de tjusigaste motorrum man kan tänka sej helt kliniskt från onödigt plotter han fick sitt monterat lika snyggt å var så nöjd året därpå köper han en ny BMV då blev jag faktiskt lite bråkig å tyckte nåra saker om Varför? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Haegga88, Wesse och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se