Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktor till hästgård, John Deere 2030 ?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

niklas.andersson (trådstartaren)

#1 » 09:22:08, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi har en liten gård (ca 2 hektar), dessa används idag enbart som bete, vi har i flera år funderat på att börja ta hö själva, men det har varit hyfsat billigt att köpa hö så vi har inte kommit till skott.

Nu med denna eländiga torka, så har vi bestämt oss för att vi måste prova att göra det själva. Vi har bönder runt i kring oss, med de har fullt upp med sitt eget.

För många år sedan skrev jag en fråga här på maskinisten, och fick många fantastiskt bra råd om vad vi skulle tänka när det gäller traktor modell hö system, m.m. fortfarande tacksam för den informationen :-)

Har sett en volvo bm 430 som inte är så långt från oss med lastare. Har frågat lite kring den, och den har gått 7000h och sedan har mätaren stannat. Har fått för mig att det är väldigt mycket ..? Hur länge går en bm 430 ? Behöver man räkna med en motorrenovering i närtid ?

Finns en annan traktor, en John Deere 2030 som inte heller är så långt härifrån, är detta en bra traktor ? Det som låter fint med den är att motorn är renoverad. Fick tidigare rådet att mf 135/35 samt Volvo 400/430 och 600 kunde passa för oss, hur är en 2030 i förhållande till dem ?

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250



Kotten

#2 » 10:27:12, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Hoppas jag kan bidra lite :smile: Har ingen erfarenhet av 430, men vet ägaren hur mycket den gått sen räknaren stannade? 7000 timmar ser jag inte som ett problem, min Deutz har gått över 10000 timmar och är det väl efterhållna grejer går de mycket längre. Stannade den för 20 år sen vore jag lite misstänksam, men allt beror på hur mycket den gått efter. Lyssna efter oljud, se till att den går bra och eventuellt mät saker som komp i motor så tror jag du får en överblick över hur bra motorn är, ta med mekaniker eller annan hjälpsam person med praktisk erfarenhet :smile:

2030'n gillar jag! Kollade på några sådana när jag skulle skaffa traktor, men det är en punkt de flesta faller på. Det finns en O-ring i växellådan eller något sånt som brukar gå sönder på dem nu efter ca 40 års tjänst, är den eller går den sönder så märks det i hydrauliken, orkeslös och futtig. Testade en 2030 med denna defekt och då fungerade bara servon åt ett håll! :insomnia: Kolla om den är bytt eller fixad, för om den går sönder när du har den blir det typ +10000kr räkning för att traktorn måste delas i två för att byta O-ringen, om du inte gör det själv såklart. Hade den lastare? En 2030 med lastare och bytt O-ring hade jag köpt direkt om jag haft råd, härlig traktor :smile: Har inte så mycket praktisk erfarenhet men har kört en lite och jag gillade det. Är den billig kan det ju till och med vara värt att riskera att O-ringen går sönder och lägga lite pengar för en problemfri traktor, motorrenovering är ett stort plus! Gjordes det nyligen?

2030 är väl ungefär i storleksklass med en BM 600 och större än MF 135, dock finns stereotypen att 600'n drar mycket diesel så 2030'n kanske är billigare i drift? Någon med erfarenhet får gärna räta ut det. Hoppas jag kunnat bidra med något och lycka till! :shake_hands:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

LeifAndersson

#3 » 11:00:58, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

7000h är mycket för en Perkinsmotor i en 430. Den borde vara renoverad minst en gång! En 430 motor med 7000 drifttimmar som inte är renoverad skulle varit renoverad för länge sedan. En sådan motor som blir skött som jordbrukstraktorer normalt blir (universalolja) brukar vara mogen för renovering på drygt 4000h.
JD 2030 är en utmärkt traktor bara den får den skötsel den ska ha, brukar gå 10000h utan nämnvärt strul. Men de är känsliga för dåligt underhåll, så även om den är välskött i dag så krävs det att ny ägare tar väl hand om den! Kan man inte sköta framförallt hydraulsystemet med oljebyten och med framförallt god hygien så det inte smyger sig in föroreningar i systemet så är det mycket bra traktorer. Beträffande motorrenoveringen är det viktigt att den är gjord på rätt sätt och kan ses som en renovering på riktigt, en JD är inget man "renoverar" hemma i vedboden själv utan det ska göras "riktigt" av någon som har erfarenhet av motortypen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson

#4 » 22:11:53, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Hej! Hoppas jag kan bidra lite :smile: Har ingen erfarenhet av 430, men vet ägaren hur mycket den gått sen räknaren stannade? 7000 timmar ser jag inte som ett problem, min Deutz har gått över 10000 timmar och är det väl efterhållna grejer går de mycket längre. Stannade den för 20 år sen vore jag lite misstänksam, men allt beror på hur mycket den gått efter. Lyssna efter oljud, se till att den går bra och eventuellt mät saker som komp i motor så tror jag du får en överblick över hur bra motorn är, ta med mekaniker eller annan hjälpsam person med praktisk erfarenhet :smile:

2030'n gillar jag! Kollade på några sådana när jag skulle skaffa traktor, men det är en punkt de flesta faller på. Det finns en O-ring i växellådan eller något sånt som brukar gå sönder på dem nu efter ca 40 års tjänst, är den eller går den sönder så märks det i hydrauliken, orkeslös och futtig. Testade en 2030 med denna defekt och då fungerade bara servon åt ett håll! :insomnia: Kolla om den är bytt eller fixad, för om den går sönder när du har den blir det typ +10000kr räkning för att traktorn måste delas i två för att byta O-ringen, om du inte gör det själv såklart. Hade den lastare? En 2030 med lastare och bytt O-ring hade jag köpt direkt om jag haft råd, härlig traktor :smile: Har inte så mycket praktisk erfarenhet men har kört en lite och jag gillade det. Är den billig kan det ju till och med vara värt att riskera att O-ringen går sönder och lägga lite pengar för en problemfri traktor, motorrenovering är ett stort plus! Gjordes det nyligen?

2030 är väl ungefär i storleksklass med en BM 600 och större än MF 135, dock finns stereotypen att 600'n drar mycket diesel så 2030'n kanske är billigare i drift? Någon med erfarenhet får gärna räta ut det. Hoppas jag kunnat bidra med något och lycka till! :shake_hands:

Har du möjlighet, så ta gärna reda på vad det är för en O-ring...för jag skulle gärna vilja veta!
För övrigt kan jag inte annat än instämma, i det både du och Leif skriver :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Martin.Eriksson

#5 » 22:20:05, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farfar köpte en 2030 1979 som farsan tog över 97 när han tog över gården. sen såldes den 08 och va ja minns så fick dom renovera motorn lite då de blev vatten i oljan annars var de aldrig nå problem med den..
Underbar traktor å köra. ljusår trevligare än en bm..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Kotten

#6 » 23:14:11, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Kotten skrev:...Det finns en O-ring i växellådan eller något sånt som brukar gå sönder på dem nu efter ca 40 års tjänst, är den eller går den sönder så märks det i hydrauliken, orkeslös och futtig. Testade en 2030 med denna defekt och då fungerade bara servon åt ett håll! :insomnia: ...

Har du möjlighet, så ta gärna reda på vad det är för en O-ring...för jag skulle gärna vilja veta!
För övrigt kan jag inte annat än instämma, i det både du och Leif skriver :thumme:

Ska kolla upp det, hört från några stycken tror jag men framför allt en kompis på Gotland som är bonde och har kört alla möjliga traktorer sen typ 70talet :smile: Har för mig att det drabbade flera JD modeller där runt 70 talet, lite svårt att googla efter men jag ska höra med honom!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

xc banbyggare

#7 » 00:09:58, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte hästgård så i varje fall klubb... (tävlingsklubbb fälttävlan)
Vi hade en IH475 tidigare (som skar...) som numera är utbytt mot en JD 1140 -82, den är väl snäppet mindre storleksmässigt jmft m 2030. Ergonomiskt STOR skillnad gentemot IH'n, positivt alltså! O sedan har den bromsar, både hand- och fotbroms!!
Ett av kraven var att kunna köra in i gamla ladugården, upptäckte dock att JD'n ev. är lite högre än IH'n en dag när jag åkte in med takluckan öppen. :driver:
Suveränt smidigt styrservo, eller eg all hydraulik, jämfört med IH'n! Kör på Swedols Q8 T2200 istf JD orginal, räknar väl med att byta filter varje år, olja vartannat/vart 3:e år. (vi kör ju inte så många 100h /år...) Trots att båda har Sekurahytt i ung samma skick så väsnas det betydligt mindre i JD'n när jag kör med betesputsen, lite skumt men klart plus!
Nämnde jag att man (dvs jag) slipper lufta bromsar numera....
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

niklas.andersson (trådstartaren)

#8 » 06:55:05, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får återigen tacka för alla bra svar!

Maskinisten, och framför allt dess medlemmar är kanon!

Så sammanfattningsvis verkar ni tycka om 2030, själv tycker jag också den verkar fin ... men som novis så går man ju mest på utseendet :-) Verkar viktigt att kolla hydraliken dock.

Ang. BM 430, en motorrenovering .. är det en kostsam operation? Hur är det med andra delar på traktorn, typ: växellåda, koppling e.t.c. håller det längre än själva motorn ? Som ni förstår är det jag är ute och far efter, är om det finns andra kostsamma reparationer som är större risk att man råkar ut för om traktorn gått många timmar ..

En helt annat fråga, när det gäller redskap. Passar alla redskap till alla traktorer ? Har förstått att man ibland behöver anpassa längden på kraföverföringsaxeln .. och förstås spelar ju motoreffekt, tyngd e.t.c. en viktig roll också. Men tänker mer på själva "inkopplingen" till jordbruksdraget .. är detta standard mellan märkena ?

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

niklas.andersson (trådstartaren)

#9 » 07:00:54, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

... och en annan fråga, hur är BM 500 i jämförelse med BM 430 ?
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

LeifAndersson

#10 » 09:44:08, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 500 är en historia för sig, en strulande IH utklädd till en BM traktor.
Men till hästgårdstraktor ska du inte bortse från MF traktorerna! 100 och 500 seriens traktorer är enkla traktorer som brukar göra ett bra jobb i den miljön, och tillgången på reservdelar är mycket bra! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kotten

#11 » 09:46:46, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte finns missljud, glapp eller att kopplingen tar väldigt långt ner (och då är väldigt sliten) så brukar det mesta bara tuffa på. Vad jag menar är att slitage på växellåda, koppling, etc brukar man märka innan det behövs någon renovering.

När det gäller redskap så finns det olika kategorier av trepunktslyft, tror det finns mellan kategori 0 och 4 där kategori 0 är minst och 4 är störst. Skillnaden tror jag mest är håldiametern på lyftarmarna och till toppstången samt att bredden mellan lyftarmarna och några andra dimensioner blir större med högre kategori. Min Deutz 10006 har kategori 3, det betyder inte att kategori 2 inte passar men lyftarmarna kommer väldigt långt ihop och man kan behöva fylla ut med bussningar i traktorns lyftarmar då redskapets sprintar är mindre. Det brukar gå bra om man kollar efter ungefärlig storlek mellan traktor och redskap, ett 4 meters snöskär kanske inte passar på en MF35. Ta med tumstock och mät när du köper redskap, annars gå efter hur "lagom" den vore på traktorn. Själv gillar jag när redskap inte har fasta tappar, har de istället hål så man sätter i egna sprintar tycker jag det blir lättare att koppla på/av och det är lättare att passa även om det är fel kategori, men man kan ju alltid bygga om dem.

Har ingen erfarenhet av BM 500, jag tycker de verkar fina men om jag inte tänker på fel modell nu så är det många som säger att det var början på döden för Volvo BM's traktorer :smile: Någon med erfarenhet får rätta mig, men tror växellådan, motorn, styrlederna och lite annat var helt enkelt dåligt. Mycket strul med dem.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

mliljedl

#12 » 11:16:11, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:
Andreas.karlsson skrev:
Kotten skrev:...Det finns en O-ring i växellådan eller något sånt som brukar gå sönder på dem nu efter ca 40 års tjänst, är den eller går den sönder så märks det i hydrauliken, orkeslös och futtig. Testade en 2030 med denna defekt och då fungerade bara servon åt ett håll! :insomnia: ...

Har du möjlighet, så ta gärna reda på vad det är för en O-ring...för jag skulle gärna vilja veta!
För övrigt kan jag inte annat än instämma, i det både du och Leif skriver :thumme:

Ska kolla upp det, hört från några stycken tror jag men framför allt en kompis på Gotland som är bonde och har kört alla möjliga traktorer sen typ 70talet :smile: Har för mig att det drabbade flera JD modeller där runt 70 talet, lite svårt att googla efter men jag ska höra med honom!


Det jag har hört och läst är att ett hydraulrör från matarpumpen kan spricka på äldre JD traktorer fram till 40serien, men att detta problem skulle vara löst på 50serien och framåt. Om röret spricker så blir hydraulen trycklös och traktorn skall delas för att kunna byta rör.

Martin

3 personer gillar det här inlägget.
mliljedl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:34:03, 25-09-2011
Ort: Kristinestad
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

xc banbyggare

#13 » 09:32:37, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå matarröret, TurboDiesel hade väl något inlägg om brottsfrekvensen på detta, har för mig att det mest var 3x30 som var drabbad.
Vad gäller BM500, instämmer till fullo med LeifA. Den IH475 vi hade var nära släkt med BM500, behändig storlek men .... Största problemen med IH'n var vxlläda typ rita/gissa/kör, snabbväxeln, självluftande bromsar - åt fel håll alltså, handbromsen - vart tog den vägen. Har dessutom märkt att min knäproblem (vänster) har försvunnit efter traktorbytet, vet inte om det beror på insteget eller kopplingen - hursom trevlig bieffekt!
Edit: Apropå 3-punkten, teleskopiska dragstänger är trevligt att ha!
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Gjutarolle

#14 » 08:20:42, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Älskar John deere i dessa serie, körde mycket 2130 när ja var ung på en gård och har nu själv köpt en 3130, något större men samma kännsla, oerhörd bra sikt pch överblick, lättstyrd och lättkörd, fint med snabbväxel och fin inkoppling av krafttaget, de enda negativa ja tycker har vart på båda I min närhet är hydraul armarna, om man bara ska hissa upp dom i mittenläget. Ofta vill dom sjunka eller höja sig, iallafall när man försöker parera det där i fält, vet inte om dom ska vara såna eller om det är något som inte är riktigt som det ska men isåfall har begge vart lika dana, John deere For life! :lmao:

Bild

En bild på tungdragaren för att liva upp tråden :thummar:
3130 är större med sina 90hk jämfört mot 2030 men den känns nästan lika smidig att köra Endå med dess vändradie!
/OLLE

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

ATK

#15 » 09:05:37, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också 3130 förut, håller med om att den var smidig för sin ålder och storlek. När jag köpte den fick jag rådet:
Glöm aldrig handbromsen i när du kör, kan bli väldigt dyrt. Nu vet jag inte om 2130 har samma bakdel men 3130 läckte
i avkänningsaxeln när den stod ett längre tag. Alltså axeln som hydraularmarna är fästa i. Bytte tätning i de ovala lock-
ena som axeln sitter i men det hjälpte inte så mycket. Var väl axeln som var sliten.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se