Laddningslampan har samma funktion som på varenda personbil av 1940-1990-talsmodell.
Lite förenklat kan man säga att laddningslampan lyser då generatorn inte laddar - dock bara under förutsättning att den
ström som går från tändningslåset via laddningslampan har någon väg till
jord via generatorn. Om det skulle vara totalt avbrott i kretsen - lös
kabel, ev laddningsregulatorn ojordad, ev kolen slut i generatorn etc - så kommer laddningslampan inte att lysa ändå.
Om laddningslampan lyser då tändningen är påslagen och motorn står stilla men slocknar när motorn startas så kan man anse det ganska troligt att generatorn fungerar som den ska. På gamla fordon med
likströmsgenerator är det fullt normalt att lampan glöder svagt vid tomgång men den ska slockna så snart man ökar varvtalet litegrann.
Men, som sagt, om lampan inte lyser med tändningen på och stillastående motor så indikerar detta också ett fel.
Och om t ex ett fel på laddningsregulatorn gör att batteriet blir överladdat, så kommer lampan inte att tändas och varna för detta.