Det lär vara normalt att nålen pendlar, orsaken ska finnas beskriven i någon tidigare tråd på detta forum. Jag har för mig att det rör sig om att uttaget för oljetrycksmätaren sitter på en oljekanal som matas via ett smörjhål i kamaxeln, det släpps alltså bara fram
olja en gång per varv.
Om du misstänker för högt oljetryck, så börja med att koppla in en annan pålitlig manometer och se efter att trycket stämmer med vad som står i verkstadshandboken. Sannolikheten är stor att det i själva verket inte är något skumt med motorns
smörjsystem utan att oljetrycksmätaren visar fel.
Och om oljetrycket bevisligen är för högt, så ta inte för givet att inställningen av reglerventilen har ändrat sig av sig själv. Det är i så fall mer troligt att det är ett direkt fel någonstans - t ex en fastkärvad
ventilslid. Om det verkar vara länge sedan motoroljan byttes, så kan det tänkas att en krånglande reglerventil går till sig av sig själv om man byter motorolja och filter och sedan kör några timmar i sträck med tung belastning på motorn och hög oljetemperatur, så att den nya oljans sotlösande tillsatser får en chans att göra sitt jobb.