Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mf 165 startar ej.

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Davidru (trådstartaren)

#1 » 12:52:13, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min mf 165 startar inte.
Den har stått ganska länge, några månader utan att användas. Jag laddade batteriet och traktorn gick i gång. Lät den stå på tomgång och efter några minuter dog den. Efter det får jag inte igång den. Den står bara o hackar när jag vrider på tändningen.
Har sett till så det är diesel i tanken men det kanske inte sprutar in som det ska, eller hur det nu funkar. Någon som har tips i vilken ende jag ska börja.
Är som sagt en mf 165 från 1965.

Har tidigare alltid varit väldigt lättstartad.
Davidru
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:14, 01-05-2016
Ort: Markaryd
Sverige
Maskin: Mf165



sigge 54

#2 » 14:09:56, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börga med att kolla bränslefilter.Kolla så att det kommer bränsle från tanken .
Sigge
sigge 54
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:58, 14-01-2016
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 4000 , Massey Ferguson 175,Hymac 370,svarv Köping sa 10
fräs Sajo 54 DM

Davidru (trådstartaren)

#3 » 14:40:31, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sigge 54 skrev:Börga med att kolla bränslefilter.Kolla så att det kommer bränsle från tanken .
Sigge


Ok, har aldrig bytt sådant innan, nåt speciellt jag ska tänka på. Bara lossa mitten bulten högst upp?
Är väl det vid gaspedalen med en glaskupa under?

Mvh
David
Davidru
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:14, 01-05-2016
Ort: Markaryd
Sverige
Maskin: Mf165

torbjorn_forsman

#4 » 15:03:02, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ofta två likadana bränslefilter på MF-traktorer av den generationen. De är kopplade efter varandra och det första av dem har en glaskopp under som ska fungera som vattenavskiljare. Vanligtvis är det bara det första filtret som sätts igen. Det andra filtret rör man normalt aldrig, och om man ändå måste göra det så ska man vara extremt noga med att inte få in smuts i bränsleledningen efter det.
Det är alltid bra att tvätta rent noga utvändigt runt filter och filterhållare innan du börjar skruva, och att se till att miljön runtomkring inte är alltför dammig och skräpig.

Köp filter från någon välkänd filtertillverkare (Delphi, Mann, Bosch, Knecht etc), var skeptisk mot reservdelsnasare som inte skyltar med fabrikat och tillverkarens artikelnummer på de filter de säljer. Det bör vara den här sorten: https://autopartsmarket.eu/?action=cata ... price_view

Var rädd om glaskoppen, de som säljs som reservdel idag har ofta ojämna tätningsytor och kan orsaka läckage. Det kan vara bra att se till att få med nya packningar när du köper filter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#5 » 15:30:01, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Davidru skrev:Den står bara o hackar när jag vrider på tändningen.


Appapapp, vänta nu..."står och hackar" , menar du att inte startmotorn drar runt ?
I så fall har du nog dåligt med ström till startmotorn och då ska du kolla polkontakterna på batteriet i första hand, i annat fall om startmotor går runt så följ tipsen du fått (för batteriet var väl OK och fulladdat ?).
Om min MF35 inte startar så är det i 9 fall av 10 dålig kontakt på batteripolerna, och då hackar det vid startmotorn. :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

sigge 54

#6 » 15:59:42, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ej har bytt filter har du ej luftat bränslesystem. Finns det någon kompis som kan hjälpa dig?
Kräver bra batteri. Var försiktig så du ej bränner start.
Sigge

1 person gillar det här inlägget.
sigge 54
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:58, 14-01-2016
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 4000 , Massey Ferguson 175,Hymac 370,svarv Köping sa 10
fräs Sajo 54 DM

Davidru (trådstartaren)

#7 » 16:15:47, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remmen går runt när jag vrider på tändningen, det bubblar även i den lilla glaskoppen, vidvhandpumpen eller vad det heter. Så då går väl startmotorn runt?
När jag byter bränslefilter, är det bara att byta rakt av och sen provstarta eller ska man lufta på nåt vis? Hur kan jag jag se om bränslet kommer fram till filtret, och från filtret?
Davidru
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:14, 01-05-2016
Ort: Markaryd
Sverige
Maskin: Mf165

Mikkel

#8 » 16:43:33, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om remmen går runt så går startmotorn. Fläktvingarna vid kylaren snurrar och du borde också se att den puffar/andas ur avgasröret. Efterfilterbyte så kommer det in luft i bränslesystemet och det måste du lufta bort. Finns några luftskruvar och du luftar skruvarna i den ordningen att du går från tanken mot insprutningspumpen (stora dieselpumpen)och spridarna. Ni behöver vara två vid luftningen. Pumpar på diesel med handpumpen. Du öppnar första luftskruven och din kompis ser till att det pumpas fram diesel med luft runt luftskruven, när det bara kommer diesel så drar du åt skruven, sen gör du samma på nästa luftskruv och den sista sitter nog på insprutningspumpen om det inte räcker så lossar du på ett av spridarrören. Titta på den här filmen eller andra du kan hitta på Youtube. Om du inte har Manualen till din traktor så finns den på downloads här på maskinisten. Bäst att du läser manualen steg för steg så du inte skadar insprutningspumpen. Jag vet inte hur det sitter på en MF165 men principen är densamma.
https://www.youtube.com/watch?v=QUIC3pcwciI
Senast redigerad av Mikkel 17:27:32, 30-07-2018, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Davidru (trådstartaren)

#9 » 16:51:38, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket, det puffar i avgasröret också. Jag ska byta filter, och lufta. Återkommer med resultat. :)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Davidru
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:14, 01-05-2016
Ort: Markaryd
Sverige
Maskin: Mf165

Mikkel

#10 » 16:54:59, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, läs manualen först och där finns nog luftskruvarna utpekade så ska det nog gå bra, kör inte startmotorn med insprutningspumpen vid spridarna förrän du vet att du har diesel in i pumpen.

Du har väl kollat att stoppspaken som går till insprutningspumpen står i rätt läge, det kan hända att den står på stopp och det ser du hur armen rör sig på pumpen när du drar i spaken.
Senast redigerad av Mikkel 17:29:47, 30-07-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

ls76

#11 » 16:58:44, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att skaffa en instruktionsbok där står hur du ska göra och mycket annat du kommer att undra över i början, endera ladda ner den eller köp en, oie. borde ha annars finns det här, F:a veterankopia Tel. 070 6776355.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

ls76

#12 » 17:11:08, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Som sagt, läs manualen först och där finns nog luftskruvarna utpekade så ska det nog gå bra, kör inte startmotorn med stora dieselpumpen vid spridarna förrän du vet att du har diesel in i pumpen.

Du har väl kollat att stoppspaken som går till stora dieselpumpen står i rätt läge, det kan hända att den står på stopp och det ser du hur armen rör sig på pumpen när du drar i spaken.

Är det inte bättre att skriva insprutningspump i stället för stora dieselpumpen för det finns väl bara en, den andra är ju en matarpump.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

InläggDetta inlägg har raderats av ls76 den 17:12:35, 30-07-2018.

Mikkel

#14 » 17:24:13, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du har rätt ls76, tänkte det var enklare för TS att förstå utan fackuttryck, med "stora dieselpumpen" menade jag insprutningspumpen. (jag justerar i mitt inlägg). :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Davidru (trådstartaren)

#15 » 20:40:02, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när ni säger det så har jag ju köpt instruktionsbok som jag nu letat fram. Den är ju dock på danska eller nåt:)
Ang luftningen så är steg 1 att kolla så slangen till slamglaset är tät.
Nr 2 är luftningsskruven vid första filtret. Om jag förstår det rättr det skruven bredvid mittenbulten som håller fast filtret.

Men steg nr3 blir jag osäker på. Det står så här på dansk:) lösn födeledningen ved brändstofpumpen. Pump med håndtaget på forpumpen til de udströmmande är luftfrit. Fastspänd derpå ledningen.

Nr 4 är de två luftningsskruvarna på pumpen.

Kan ni hjälpa mig förstå nr 3. Är det inkommande rör till pumpen jag ska lossa på. Det går två rör från det andra filtret.

Mvh David

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Davidru
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:14, 01-05-2016
Ort: Markaryd
Sverige
Maskin: Mf165


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cim95nj5 och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se