Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Styrproblem MF 575 4wd 81a

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hultebergarn (trådstartaren)

#1 » 11:07:39, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Slänger ut en fråga här på forumet parallellt med mitt felsökande så får vi se om problemet löser sig:)

Har som sagt en Mf 575 där servostyrningen helt la av på. Höll på att flytta lite ved på gårdsplanen när det högg till 2 ggr i ratten. Styrningen fungerade därefter för en kort stund enbart åt ena hållet för att sedan lägga av helt. Gick därefter enbart styra med en rejäl dos av muskelkraft. Hade för något år sedan lite för lite olja i systemet vilket resulterade i en allt trögare styrning, men detta kom ju bara direkt. Har nu kollat oljan, och med ett rattvarv åt vänster och motorn på så ser det ok ut.

Saker som jag funderar på är:
Filter i servon som är tätt.
Servopumpens drev har pajjat/lossnat.
Hela pumpen har rasat
Någon form av fel på orbitrolen.

Någon som har tips på i vilken ände man skall börja?
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425



magirus

#2 » 11:09:53, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla Downloads efter VHB
Finns en hel del MF-litteratur där :thummar:
magirus
 

bonnen513

#3 » 11:37:46, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det orbitrol?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hultebergarn (trådstartaren)

#4 » 12:30:30, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är orbitrol.

Ligger steget före där med manualen i alla fall.
Har nu i princip konstaterat att pumpen inte verkar funka. Nivån i behållaren rör sig inte någon vare sig motor är på eller av samt hur hjulen än står. Det borde väl i alla fall "skvalpa" lite om pumpen funkar och motorn är igång kan man tycka?

Och förstår jag det rätt med orbitrol så funkar väl själva orbitrolen domen form av pump som driver runt oljan om pumpen inte fungerar? Det är väl detta som gör att det finns någon form av styrförmåga kvar? Det pekar ju även det på att pumpen helt enkelt står still?
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425

ghaven

#5 » 14:35:49, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burde vel gå å sette på et t stykke med manometer og se om pumpe gir trykk hvis det ikke er noe målepunkt. Bare et tips da jeg ikke vet noe om servopumper, men hydraulikk sjenerellt krever jo trykk for å virke og er vel greit å begynne i enden og ta det derfra mulig ikke pumpen drives rundt ,rembrudd eller kile i motor kanskje hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Hultebergarn (trådstartaren)

#6 » 12:36:10, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är nu lokaliserar. Visade sig att drevet snurrade helt fritt på pumpaxeln. När jag lossade drevet visade det sig tyvärr att det hade gått ur en bit ur axeln.
Så nu är frågan om man skall bemöda sig med att ta isär pumpen och få någon att fixa till axeln samt köpa kil och drev för totalt 170kr eller köpa en helt ny pump som på OIE kostar 1790kr
Bild

Och jag såg nu på bilden när jag förhandsgranskade inlägget att det ser ut som att någon har gjort alternativ 1 en gång tidigare. Tog mig en titt på pumpen igen, och mycket riktigt har någon svetsat på axeln för att få kilen på plats.
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425

Hydropulse System

#7 » 22:35:30, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, köp en helt ny pump. Det pumpar bättre, det där är slitna. Det finns klapp i axel och börjar dra luft bredvid axeln. Då blir oljan skummig och det är inte bra för orbitrol etc.
Hydropulse System
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:43, 31-12-2016
Ort: Salo, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 390

Hultebergarn (trådstartaren)

#8 » 09:00:00, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick med mig pumpen bort till kompisen som har det mesta i maskinvävd i sin verkstad. Han lyckades fylla på med material på axeln så att jag kunde montera på ett nytt drev och ny kil. När jag nu höll på med servon så lyckades jag få loss både pluggen och hela hylsan till påfyllningen. Vi provade först att få loss påfyllningspluggen från själva hylsan i skruvstycket vilket inte gick. Så vi lödde fast hylsan på servobehållaren. Därefter lossade pluggen lätt. Det visade sig då att själva bulten/pluggen var fastlödd i själva hylsan och att allt bara har suttit fast i servobehållaren med presspassning. Skall det vara så? Hursomhelst så sitter det nu en skruvbar plugg på plats. Och servon fungerar nu som den skall igen:)

3 personer gillar det här inlägget.
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se