Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

mf 165 råd

118 inlägg • Sida 8 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

qsecofr (trådstartaren)

#106 » 20:55:59, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Permatex No:3 säger jag när det läcker olja. Smeta lite packningsklister på i hålet och lite på skruvgängan innan du skruvar in skruven. Dra sedan fast på vanligt vis. Inga problem att lossa senare.


Permatex har jag bara bra erfarenhter av. Kör nog med det istället.
Har en burk ståendes av det med. Dock från biltema men det är Permatex, det känner man lång väg på lukten.

Se här tex, samma burk samma mängd, samma plastpluppar vid korken. Min är en äldre modell och ser inte ut som denna burk.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-629236/
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000042268

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



qsecofr (trådstartaren)

#107 » 11:49:37, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det läckte dubbelt så mycket efter att jag drog åt bultarna igår stämmer nog inte. Jag gasade dubbelt så mycket och körde hårdare än normalt så därför läckte det igenom mera antar jag.

Tog av grenröret och märker att teorin med genomgående pinnbultar verkar inte stämma på denna motorn.
Ser att oljan kommer från de två främre cylindrarnas avgasventilstyrningar, de bakre cylindrarna var torra. Varför blir det så? borde det inte vara lika slitet överallt?

Går de främre cylindrarna kallare tro?

Kan kanske vara slitna/hårda tätningar som gör att det läcker eller slitna styrningar.
Får ta av toppen någon dag kanske. För byta tätningar utan att ta av toppen lär inte bli lätt, någon som har gjort detta?
Antar att man skulle kunna ta ur spridarna och försöka få in lite tunt rep/snöre i cylindern och sedan dra runt motorn tills det hamnar i kläm. Känns som om att ta loss toppen och samtidigt syna ventiler osv är enklare.

Någon som vet hur spridarna sitter i ad4-212 motorn? sitter dom i hylsor eller sitter de direkt i toppen? Är det något särskilt att tänka på vid demontering av spridare/topp på denna motor?

tack.


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

magirus

#108 » 23:35:59, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min satt di rakt i toppen med en tätring i botten. Ska vara gummimuffar som ska täta mellan topp o spridare så att int vatten o annat jox trillar ner mellan spridare o dess håls väggar. ( de där blev konstigt ) :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

qsecofr (trådstartaren)

#109 » 20:45:57, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall koppla på ett grävaggregat som har metallbitar i oljan till traktorn.
Jag vet inte vad det är för olja i hydraulik/växellåda men det skall vara en stou 10w-30. Jag har torra bromsar.

Jag har tänkt att byta filter samt oljan till okq8 t1000 men har inte köpt den ännu.
När jag kör grävaggregatet kommer jag köra returen rakt ner i en balja/dunk för att spola ur eventuella metallbitar/spån och för att inte få in det i traktorn.
Då kommer jag behöva fylla på olja i traktorn och jag råkar ha en 20l dunk med vanlig 10w-30 motorolja, funkar det för att bara skölja med?
Sen när jag har kört alla funktioner max ut och in några ggr tänker jag tappa ur oljan ur hudraulik/växellåda och byta filter samt fylla på med t1000 samt montera ett returfilter.

Så frågan är alltså är det på något vis skadligt för traktorn att köra en stund med vanlig 10w-30 motorolja istället för 10w-30 stou?

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Ludde eriksson

#110 » 21:01:57, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stou är väl främst en olja för transmissioner med friktionsbelägg?
Då tänker jag att har du torra bromsar är det ju inget krav med sådan olja, men hur är det med Multi-Power?
Ingen stark övertygelse där.
Men är fullständigt övertygad om att du lugnt kan använda vanlig olja för att rengöra systemet med.
Jobbade en gång hos en bonde som hade haft MF 100 serien, nån av dom hade våta bromsar som väsnades duktigt vilket avhjälptes med en flaska STOU-tillsats.
Borde varit sent 70-tal.
Med tanke på att MP funnits längre än så borde ju den inte behöva sån olja?

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

qsecofr (trådstartaren)

#111 » 22:18:31, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär står det i instruktionsboken. Fattar inte riktigt hur de har delat upp det under avsnittet i mitten.


Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Ludde eriksson

#112 » 00:18:35, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorolja resp transmissionsolja har delats upp i olika viskositetsklasser där sae 90 transmissionsolja motsvarar sae 40 motorolja, o sae 80 transolja motsvarar
sae 30 motorolja.
Låter ju tokigt, men det är så det är konstigt nog.
Förklaringen är väl att man ska skilja på oljornas huvudsakliga användningsområden, men det är ingen ovanlig överlappning för växellådor på äldre traktorer,
när kraven på oljan inte är större än att bägge funkar.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Ivar Risslén

#113 » 00:35:24, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer att köra ut all olja från traktorn på någon minut och sedan så kommer hydraulpumpen att bara suga luft. Det är mera skadligt än att köra på fel olja en stund.
Börja med att montera hydraulfiltret så att skiten från grävaggregatet hämnar där och kör oljan tillbaks till traktorn. Hydraulfiltret ska ta hand om metallbitarna som får i oljan. Det är bra att ha en mätare på filtret som visar när det håller på att bli fullt så att du kan byta filtret i tid innan by-pass ventilen öppnar. Du får köpa på dig några reservfilter så att du har i lager för byte när det behövs.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

qsecofr (trådstartaren)

#114 » 11:50:08, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testar aggregatet lite nu och det läcker här och där.
Värst är cylindern till stickan som hade massa rost på kolven som råkade dras in under transporten då jag hämtade aggregatet. Den orkar knappt röra sig alls så jag misstänker på massivt inre läckage.

Nu har jag tröttnat samt jag har inte riktigt utrymmet för att ta isär/byta tätningar eller hela cylinder/rar så jag säljer det vidare som repobjekt.
Frugan tycker inte att det skall stå på parkeringen längre, förstår inte riktigt varför?

Nån här som är sugen?
Finns 3 mil söder om gbg.
5000kr hade jag tänkt.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#115 » 11:45:21, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall byta olja i slutväxlarna och det skall vara SAE 90 EP enligt instruktionsboken.
Biltema har en växelhusolja som har denna specifikation.

Det borde väl funka antar jag?

https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... 2000022017

Eller funkar det lika bra med 80W/90 GL5?
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000036323

Nu har jag googlat en massa och hittat att 75w90 gl5 är bästa ersättaren för sae 90 ep, så jag kör på den.

https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000023996

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#116 » 15:41:23, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

EP är en mycket gammal benämning för hypoidolja, precis som du har noterat, så kallas den GL5 nuförtiden. En olja som heter GL4/GL5 eller något liknande går också bra att använda.

Växelhusoljor för utombordare är lite speciella genom att de har emulgeringsmedel (ungefär som diskmedel) tillsatt för att lätt blanda sig med vatten. De bör inte användas till andra ändamål.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#117 » 23:49:20, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en Bergsjö/Trima 910 lämplig till en 165a?
Tacksam för synpunkter kring den lastaren.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Ivar Risslén

#118 » 02:53:11, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vanligt att det är monterat lastare i den storleken på MF 165. Risken att lyfta sönder framaxeln är nog inte så stor men den är tillräcklig kraftig för att orka lyfta en snöskopa.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se