Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

mf 165 råd

118 inlägg • Sida 1 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

qsecofr (trådstartaren)

#1 » 21:29:35, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Det blev ingen affär på 600:an så nu kanske jag skall kolla på en mf 165 1972 med multi power.
Finns det några svaga punkter på dessa traktorer man skall vara extra uppmärksam på?

Tydligen så funkar det inte att koppla ut kraftuttaget, jag har googlat en del om det och läst här på forumet att det kan vara olika fel.
Justering underifrån genom en lucka kan hjälpa, justering av spel på kopplingspedal kan också hjälpa. Om inte så är det delning och byte av lamell som gäller? rätt uppfattat?

Multi power, kan jag kolla så att den lirar som den skall på ett enkelt sätt?
Vad jag förstår så skall traktorn tex inte kunna rulla bakåt med den i högläge och kopplingen halvt nedtrampad, rätt?
Man saknar motorbroms då den är i lågläge har jag läst.

Jag fattar inte riktigt hur den fungerar, är den som ett hög/låg läge på den huvudväxel man har i?
Så man kan ha tex lågväxel i den vanliga hög/låg och sedan tex 1:an i huvudlådan och på den växeln kan man ha ett extra hög/låg läge utan koppling med denna spak?

Kan multi powern sluta att fungera och vad händer i så fall? Kan man inte köra alls då?
Om den havererar är det stora pengar att reparera?

tack.

2 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



magirus

#2 » 21:55:49, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka svara utifrån mina erfarenheter under snart 10 år med en 165 MP :grin:

qsecofr skrev: Multi power, kan jag kolla så att den lirar som den skall på ett enkelt sätt?


Starta traktorn, far iväg o växla som vanligt med "huvudlådan", sen kan du skifta mellan MP hög o MP låg under gång, lätta gärna liiite på gasen i "växlingen".
Den ska reagera bums!
Ha en växel i o MP låg samt frirulla, skifta till hög o bums ska den börja motorbromsa.

qsecofr skrev:Vad jag förstår så skall traktorn tex inte kunna rulla bakåt med den i högläge och kopplingen halvt nedtrampad, rätt?


Hmmm, jag tror den ska ha en slags "hillholderfunktion" men jag har int tänkt på det så jag blir svaret skyldig

qsecofr skrev:Man saknar motorbroms då den är i lågläge har jag läst.

Rätt så! Frihjul i MP låg o motorbroms i MP hög.
Jag kör oftast med MP låg när jag skottar, blir nästan som att köra med converter. Det blir också enklare att växla "huvudlådan" när man har MP låg :thummar:

qsecofr skrev:Jag fattar inte riktigt hur den fungerar, är den som ett hög/låg läge på den huvudväxel man har i?


Enkelt uttryckt, man "delar" den växeln som man har lagt i på "huvudlådan", dvs hög 1-3 eller låg 1-3.
Den aktuella växeln blir i praktiken 2 växlar. :idee: :mrgreen:

qsecofr skrev:
Kan multi powern sluta att fungera och vad händer i så fall? Kan man inte köra alls då?


Återigen må jag bli svaret skyldig, sorry

qsecofr skrev:
Om den havererar är det stora pengar att reparera?


Well, de kostar en del, beroende på vad som gått sönder.
Min köpte jag med oljeläckage från MP.
Det visade sig genom att det rann understundom rätt friskt ur det lilla hålet i kopplingskåpan som är undertill. I detta hål ska det sitta en saxpinne för att hålla hålet öppet.
OM där rinner olja som INTE är motorolja, då är det läck i struten som urtramplagret glider på. I struten sitter en bronsbussning som stabiliserar röraxeln. Axeln ska INTE ha nåt spel med oljefilm på sej, annars klarar inte den lilla packboxen att täta.

Ladda ner denna o läs om MPväxeln :thummar:
VHB på engelska

Massey Ferguson MF135/MF150/MF165 Shop Service

Här kan de finnas nåra skisser att titta på
Sprängskisser

MF 165 sprängskisser

Instruktionsbok
Ger en del andra bra tips

MF 165 instruktionsbok

Hand med hydraulik
Blir det köp är denna bra att ha och läsa sej till hur det fungerar med hydrauliken

MF 135/MF 165/MF 175 hand med hydraulik

qsecofr skrev: tack.


Vassego! :shake_hands:
Lycka till med tittandet! :thummar:

11 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

qsecofr (trådstartaren)

#3 » 22:00:32, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack, instruktionsboken och sprängskisserna har jag redan laddat ner och kikat på.

Bra förklarat hur man använder MP.


Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

magirus

#4 » 22:30:16, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad att kunna hjälpa :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#5 » 22:52:28, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vä'ldigt korrekt svarat och utan överdrifter! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

qsecofr (trådstartaren)

#6 » 08:09:33, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer det att multi power modellen har bättre oljeflöde i hydrauliken?
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Claes Folkesson

#7 » 08:37:57, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte original men det går att koppla ihop pumparna för att få ett högre flöde.
Finns ett antal trådar i ämnet så prova att söka runt en stund.
Jag vet inte exakt hur man gör.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

qsecofr (trådstartaren)

#8 » 19:28:43, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittat på den nu och prövat den, MP verkar funka som den skall. Den växlade direkt då man flyttade spaken.
Frihjulade jag på låg och la i hög började den motorbromsa direkt.

Det hängde en halv droppe olja på saxpinnen under sprängkåpan men det såg rent och fint ut runt omkring och inget oljesöl så det var nog normalt.
Den kändes bra så jag slog till och la handpenning för köp. Behöver fixa en transport bara då den står en bit bort, för långt för att köra för mig.

Det läckte någon droppe diesel då och då från den plomberade sidoplåten på insprutningspumpen. Antar att det bara är packningen som är dålig.

Bild

Det kommer lite diesel från den svarta sidoplåten på pumpen, bara att skruva bort den och knacka till en ny packning?
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

magirus

#9 » 20:19:44, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Stämmer det att multi power modellen har bättre oljeflöde i hydrauliken?


JA, MP-pumpen är en dubbelpump vars "externa" del ger ca 28 minutliter. En gammal MF-mek som jag fick många bra råd av nämnde att man kopplade ihop trepunktspumpen OCH MP-pumpen för att driva lastaren.

Jag har inte kopplat ihop utan kör lastaren direkt på MP-pumpen och i min värld finnes intet att klaga på.
Jag har även kopplat MP-pumpen över ett "låsbart" ventilblock som jag kör uttag på, med den driver jag skogsvagn och/eller hydraulklyv.
Kran på skogsvagnen går mjukt o fint på 800-1000 varv enligt varvräknarn.

Det finns bilder i nån tråd hur jag har kopplat.
Torde gå att finna om du söker på mitt "nickname" i "Traktor allmänt" men jag TROR att det även finns bilder i "min" tråd i "Medlemsåresentation".

Annar, PMa funderationern a så ser vi vad jag kan finna. :thummar:

Nån "droppe ur hålet " är inget att oroa sig för i detta läget.
När läcikaget va som värst kom det en 2-4 liter på nån timmas körning med vedklyven.
Den gamle MF-meken var noga att poängtera att vid lastarmontage "överfyllde" dom växellådan/hydraultanken samt stansade nytt märke på stickan som du finner på höger sida på växellådan rakt under stolen, där ställspaken för snabbheten på hydraularmarna sitter.
Jag har moddat detta genom att köar hydraularmarna i topp, lastaren i topp o tilten på lastaren i ändläge.
Därefter tittar jag på mätsstickan samt fyller över original maxmarkering.

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#10 » 21:40:23, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande läckaget från insprutningspumpen så är det lätt och billigt att köpa en komplett packningssats till den (CAV DPA). Om den inte redan har börjat, så kommer den säkert förr eller senare att börja läcka runt locket ovanpå, vid axlarna för gasreglage och stopp, samt mellan högtryckshuvudet och pumphuset. Så om man ändå ska göra rent och börja pyssla med pumpen är det lika bra att byta packningar på alla ökända läckställen på en gång.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#11 » 22:28:38, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Beträffande läckaget från insprutningspumpen så är det lätt och billigt att köpa en komplett packningssats till den (CAV DPA). Om den inte redan har börjat, så kommer den säkert förr eller senare att börja läcka runt locket ovanpå, vid axlarna för gasreglage och stopp, samt mellan högtryckshuvudet och pumphuset. Så om man ändå ska göra rent och börja pyssla med pumpen är det lika bra att byta packningar på alla ökända läckställen på en gång.


Tack, såg att de hade ett kit på oie. Om man lossar locket på sidan, det ramlar inte ut saker då :) ?
Rinner det ut diesel om man lossar locket?

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#12 » 22:37:40, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osäker på om något kan ramla ut, men sprängskisser och reparationsanvisningar för DPA-pumpen är lätta att hitta på nätet, förmodligen även under Downloads på detta forum. Läs på dem grundligt innan du börjar skruva. Förmodligen går det också att hitta filmer på Youtube som visar hur man tar isär och sätter ihop en sådan dieselpump.

Ja, det rinner ut diesel om man lossar locket. Hela pumphuset är fyllt med diesel med lätt övertryck, kopplat till returledningen via en fjäderbelastad ventil.

Och, inte minst viktigt: kom ihåg det här med "dieselhygien"! Tvätta ren pumpen grundligt utanpå, och allting i närheten och ovanför också, så det inte finns minsta risk att det kommer in skräp i den medan du arbetar med den. Se till att det är någotsånär dammfritt i luften, gör gärna jobbet en dag med fuktigt väder då det inte pågår dammande verksamhet i närheten. Arbeta med rena verktyg, rena händer och rena kläder.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#13 » 18:50:42, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:
qsecofr skrev:Stämmer det att multi power modellen har bättre oljeflöde i hydrauliken?


JA, MP-pumpen är en dubbelpump vars "externa" del ger ca 28 minutliter. En gammal MF-mek som jag fick många bra råd av nämnde att man kopplade ihop trepunktspumpen OCH MP-pumpen för att driva lastaren.

Jag har inte kopplat ihop utan kör lastaren direkt på MP-pumpen och i min värld finnes intet att klaga på.
Jag har även kopplat MP-pumpen över ett "låsbart" ventilblock som jag kör uttag på, med den driver jag skogsvagn och/eller hydraulklyv.
Kran på skogsvagnen går mjukt o fint på 800-1000 varv enligt varvräknarn.

Det finns bilder i nån tråd hur jag har kopplat.
Torde gå att finna om du söker på mitt "nickname" i "Traktor allmänt" men jag TROR att det även finns bilder i "min" tråd i "Medlemsåresentation".

Annar, PMa funderationern a så ser vi vad jag kan finna. :thummar:

Nån "droppe ur hålet " är inget att oroa sig för i detta läget.
När läcikaget va som värst kom det en 2-4 liter på nån timmas körning med vedklyven.
Den gamle MF-meken var noga att poängtera att vid lastarmontage "överfyllde" dom växellådan/hydraultanken samt stansade nytt märke på stickan som du finner på höger sida på växellådan rakt under stolen, där ställspaken för snabbheten på hydraularmarna sitter.
Jag har moddat detta genom att köar hydraularmarna i topp, lastaren i topp o tilten på lastaren i ändläge.
Därefter tittar jag på mätsstickan samt fyller över original maxmarkering.


Den här ihopkopplingen av pumparna det är inte via ventilen som slangarna är kopplade till nedan?
Bakåt är lyftarmar framåt lastare och uppåt hydrauluttag. Är ventilen en extra sak eller är det så original?
Man ser inte hela spaken men den är i läge bakåt nu.

Bild

En bild till från andra sidan.

Bild

tack,
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

magirus

#14 » 21:50:43, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nope, de där verkar bara vara trepunktspumpen som jobbar.
På vänster sida rakt nedanför stolen finns en rund lucka, ungefär där kraftuttagsspaken är.
Ganska långt ner på "luckan" sitter det 2 bultskallar med en platt moj emellan.
Där tar man ut tryck OCH retur från MP-pumpen.

Viktig är att man skickar tillbaks returen från ett ventilpaket till returporten annars var det stor risk för haveri, allt enligt gamla MF-meken.
Ska se om jag hittar mian bilder.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#15 » 22:15:29, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litt flax i letandet :hurra:

Detta är uttagen från MP-pumpen som jag kör skogskranen eller vedklyven, en tryck o en retur, beroende på hur jag för spaken till ventilen som syns bakom plastrutan. Nedåt på spaken är "låsbart".

Bild

Uttag från trepunktspumpen, dvs i praktiken det du kör lastaren på.
Jag använder det till tippvagn

Bild

Omkastarventilen som antingen kör tryck till trepunkten (spak bakåt) eller till "tipputtaget" (spak framåt)

Bild

Här syns uttagen från MP-pumpen. (röda pilar) ska du använda dessa är det enklast att kolla vilken som är tryck genom att dra ut stoppen o köra några varv på startmotorn. tryck=där de kommer olja :mrgreen:

Bild

Spakarna till MP-pumpens system. Svart 1 m pil= reglaget till "dubbeluttagen"
Röd 2 samt Röd 3 med pilar är lastarreglagen, höj/sänk samt tilt ner/tilt upp

Bild

Hoppas detta kan vara till hjälp :shake_hands:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Simse, sleeper_86 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se