Sida 4 av 8

mf 165 råd

InläggPostat: 11:32:45, 10-08-2018
av qsecofr
När jag tänker lite kan det ens funka utan laddningslampa med växelströmsgenerator?

Tapatalked.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 11:42:26, 10-08-2018
av torbjorn_forsman
Jag skulle tro att generatorn är en pirattillverkad sak som är gjord för att ersätta en Bosch-generator i någon tysk bil (Audi, VW, Opel, kanske BMW eller tysk Ford) från 70-80-talet. Och i och med att den har varit piratreservdel från början så är det inte säkert att den någonsin har haft någon riktig typskylt eller beteckning. Den trepoliga flatstiftskontakten med två breda och ett smalt flatstift är typisk tysk standard. De båda breda flatstiften är B+ (kl 30), ska anslutas till + på batteriet. För att fördela strömmen jämnt mellan dem bör man dra separata kablar från vardera flatstiftet så lång sträcka som möjligt innan de kopplas ihop, båda kablarna ska vara lika långa och lika grova. I nödfall kan man förstås klara sig med en kabel men det är inte rekommendera, stor risk för varmgång vid flatstiftet. Det smala flatstiftet är D+ (kl 61), ska anslutas via laddningskontrollampan till + efter tändningslåset.
Och generatorn har inbyggd laddningsregulator, det är aluminiumklumpen med kylflänsar som syns längst ner med en gul kabel ansluten.
Den blåa saken är en störningsskyddskondensator. Den behövs inte för generatorns funktion, men bör sitta på plats om du tänker ha radio eller någon annan "känslig" elektronik matad från traktorns elsystem.

Jag föreslår följande prov för felsökning:
Den grova kabeln (bör sitta en 9,5 mm flatstiftshylsa på den), ska som sagt ha full batterispänning. Försök INTE kortsluta den till jord, det kommer bara att leda till kabelbrand. Däremot kan du prova att belasta den med några A, t ex genom att koppla en H4-lampa mellan kabeländen och jord. Om du med den belastningsströmmen mäter spänningsfallet i kabeln (mellan batteriets pluspol och flatstiftskabelskon) så bör det inte bli mer än på sin höjd 0,1 V.

Den tunna kabeln ska få spänning via laddningskontrollampan då tändningen är påslagen. Om du jordar den (kanske säkrast att inte jorda den direkt utan via en H4-lampa), så ska laddningslampan lysa. Laddningslampan måste vara en glödlampa på ca 2 W för att generatorn säkert ska komma igång och börja ladda. Det duger alltså inte med en LED. Vissa generatortyper, som har ett belastningsmotstånd för att laddningslampan säkert ska tändas även om det blir avbrott i fältkretsen för att kolen i generatorn är slut, kan kräva upp till 4 W laddningslampa för att komma igång säkert. Sådana generatorer är framför allt (ö)kända för att ha använts på Saab 99 och 900. Men jag tror aldrig Saab använde flatstiftsanslutningar, de hade alltid polskruv och ringkabelsko för B+.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 11:47:05, 10-08-2018
av torbjorn_forsman
qsecofr skrev:När jag tänker lite kan det ens funka utan laddningslampa med växelströmsgenerator?

Tapatalked.


Det kan inte fungera bra med just den där sortens växelströmsgenerator. Utan laddningslampa måste man rusa upp generatorn i mycket högt varvtal för att den ska komma igång och börja ladda, men när den väl har gjort det fungerar den normalt tills man stänger av motorn.

Det finns dock andra typer av växelströmsgeneratorer som antingen saknar möjlighet att koppla in laddningslampa eller där laddningslampan inte behövs för generatorns funktion. Dessa saknar magnetiseringsdioder och därmed finns inte heller någon anslutning D+ , istället tas matning till magnetisering och laddningsregulator från tändningslåset. En del sådana generatorer har dessutom en utgång för laddningslampa men den behöver inte vara inkopplad för att generatorn ska fungera. Den lösningen, som ibland kallas "batteriavkännande system", var vanlig på amerikanska bilar på 60- och 70-talet, på franska bilar fram till ca 1985, och Vaz/Lada använde den ännu längre.

mf 165 råd

InläggPostat: 11:53:47, 10-08-2018
av qsecofr
Tack, jag trot att den här generatorn har nog aldrig laddat på denna traktor. Det verkar som om den är kopplad via laddningsregulatorn från den gamla likströmmaren som jag hittade under instrumentpanelen, alltså man har bara skiftat generator till en växelströms.

Hmmm, hur gör jag lättast nu? Som sagt så finns det ingen laddningslampa utan bara en amperemätare. Dessutom verkar inte den funka då inget händer då jag tex sätter på ljuset, den borde visa minus då tycker jag.

Dessutom finns det inget tändningsläge på dessa tändningslås, bara återfjädrande startläge.


Tapatalked.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 12:09:09, 10-08-2018
av torbjorn_forsman
Då ansluter du generatorns B+ till den anslutning på amperemätaren som strömförbrukarna och den gamla likströmsladdningsregulatorn har varit kopplade till.
Laddningslampan kopplar du mellan generatorns D+ och samma anslutning på amperemätaren, via en separat strömbrytare, som du då måste komma ihåg att stänga av när du lämnar traktorn för att inte batteriet ska dras ur. Ev kan du mata laddningslampan från någon annan befintlig strömbrytare, t ex för parkeringsljus.

Men det kanske är bäst att kolla igenom alla installationer under instrumentpanelen, det kan ju tänkas att amperemetern har gått sönder och därför kopplats bort eller kopplats förbi. Prova att knacka på amperemetern och se om nålen rör på sig då.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 12:20:32, 10-08-2018
av Ivar Risslén
Jag måste få rätta Torbjörn lite.
Den generatorn på bilden är en generator som säljs som ersättning för Lucas ACR generatorer. Men det är bara en liten bisak.

Den kontakten med 2 grova och 1 smal anslutning kom Lucas med på början av 70-talet och då var en grov för plus och den andre var minus, den smala var för laddningslampan. Senare så har de använt båda grova anslutningarna för pluss så kolla eventuell märkning på generatorkåpan. Kopplar du pluskabeln på terminalen för minus så blir det ett stort illaluktande rökmoln och en massa jobb i onödan. Det var bara den saken som jag skulle varna för.

Varför Lucas hade det systemet med både plus och minus var för att den skulle kunna monteras i fordon oberoende av om de var plus eller minus jordat.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 12:23:41, 10-08-2018
av qsecofr
Nu laddar den. Jag hittade en dragströmbrytare som tänder en kontrollampa. Jag såg att kablarna till strömbrytaren var kopplade via laddningsregulatrorn. Ut med strömbrytaren och lampan tänds, startade och varvade upp lite och den slocknade. Mätte på batteriet och lite drygt 13v. Kreativ lösning.


Tapatalked.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 12:28:07, 10-08-2018
av Ivar Risslén
Det är vanligt att göra så istället för att byta tändningslås.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 15:12:49, 10-08-2018
av qsecofr
Har denna typen av luftrenare bara oljebad?
Eller finns det filter i högra delen också?


Bild

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 15:45:41, 10-08-2018
av torbjorn_forsman
Ivar Risslén skrev:Jag måste få rätta Torbjörn lite.
Den generatorn på bilden är en generator som säljs som ersättning för Lucas ACR generatorer. Men det är bara en liten bisak.

Den kontakten med 2 grova och 1 smal anslutning kom Lucas med på början av 70-talet och då var en grov för plus och den andre var minus, den smala var för laddningslampan. Senare så har de använt båda grova anslutningarna för pluss så kolla eventuell märkning på generatorkåpan. Kopplar du pluskabeln på terminalen för minus så blir det ett stort illaluktande rökmoln och en massa jobb i onödan. Det var bara den saken som jag skulle varna för.

Varför Lucas hade det systemet med både plus och minus var för att den skulle kunna monteras i fordon oberoende av om de var plus eller minus jordat.


På bakkåpan på den här generatorn syns ju ett plustecken, som troligen hamnar ungefär mitt för det yttre av de stora flatstiften, och inget minustecken alls. Att döma av bilderna på generatorn utan kåpa skulle jag tro att de båda stora flatstiften är hopkopplade, men det är svårt att se pga smuts och skugga. Kanske enklast att göra en ohmmätning.

Men det blir en besvärlig och ologisk inkoppling av laddningslampan om man ska ha en sådan generator i ett plusjordat fordon!

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 15:48:39, 10-08-2018
av qsecofr
torbjorn_forsman skrev:
Ivar Risslén skrev:Jag måste få rätta Torbjörn lite.
Den generatorn på bilden är en generator som säljs som ersättning för Lucas ACR generatorer. Men det är bara en liten bisak.

Den kontakten med 2 grova och 1 smal anslutning kom Lucas med på början av 70-talet och då var en grov för plus och den andre var minus, den smala var för laddningslampan. Senare så har de använt båda grova anslutningarna för pluss så kolla eventuell märkning på generatorkåpan. Kopplar du pluskabeln på terminalen för minus så blir det ett stort illaluktande rökmoln och en massa jobb i onödan. Det var bara den saken som jag skulle varna för.

Varför Lucas hade det systemet med både plus och minus var för att den skulle kunna monteras i fordon oberoende av om de var plus eller minus jordat.


På bakkåpan på den här generatorn syns ju ett plustecken, som troligen hamnar ungefär mitt för det yttre av de stora flatstiften, och inget minustecken alls. Att döma av bilderna på generatorn utan kåpa skulle jag tro att de båda stora flatstiften är hopkopplade, men det är svårt att se pga smuts och skugga. Kanske enklast att göra en ohmmätning.

Men det blir en besvärlig och ologisk inkoppling av laddningslampan om man ska ha en sådan generator i ett plusjordat fordon!



Det är 12v på båda stora stiften.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 15:56:02, 10-08-2018
av magirus
qsecofr skrev:Har denna typen av luftrenare bara oljebad?
Eller finns det filter i högra delen också?


Bild


Torde va bara oljebadsrenare.
Första burken är väl en cyklonrenare, dvs stora saker som kameler, elefanter o stenar ska int kunna fara vidare in i oljebadet.

På min 165 är den "nedre" nyckeln, som sköter belysningen med park, helohalv även ett "tändlås, dvs genom att trycka in nyckel, oavsett belysningsläge kan man koppla "tändström" till generatorn via laddlampa och så har jag gjort. När man sen stannar traktorn så avslutar man med att dra ut samma nyckel ett hack.
Min "bilelektriker" rådde mej att skippa amp-metern o ist sätta in en voltmeter, enklare koppling sa han och då han hittills int haft fel synar jag int hans utsaga. NU har jag int satt in nån voltmeter än men de kommer nån gång :vissla:
Om AMP-metern sitter i en "gummiring" ska hålet UTAN ringen kunna vara nog för ett 52mm standardinstrument.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 16:19:48, 10-08-2018
av qsecofr
Amperemätaren hoppade igång med laddningslampsspaken utdragen :)
Jag har denna tjusiga knappsats till vänster, där har jag nyckel intryckt pareringsljus, ett hack åt höger halvljus, ett hack till helljus.



Bild

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 16:30:56, 10-08-2018
av magirus
På min är alla tre lägen oberoende av nyckels läge, så som på "andra maskiner" nyttjade jag nyckel in/nyckel ut för tändström :thummar:

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 20:32:55, 10-08-2018
av texas5020
Hur ser nyckeln till "belysningslåset" ut ? Har likadant på min men ingen nyckel och startnyckeln går inte in i det andra. Men kan ju tända med en skruvmejsel eller vad som helst som är platt...