Sida 5 av 8

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 20:39:33, 10-08-2018
av qsecofr
texas5020 skrev:Hur ser nyckeln till "belysningslåset" ut ? Har likadant på min men ingen nyckel och startnyckeln går inte in i det andra. Men kan ju tända med en skruvmejsel eller vad som helst som är platt...


Den ser lite konstig ut, kan ta en bild i morgon.
Jag googlade hella nyckel och hittade en här på maskinisten, jag tror att min är likadan.

LeifAndersson @ [Scania lastbilar] scania L50s frågor

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 21:03:41, 10-08-2018
av magirus
Norpade bilden från de länkade inlägget.
Detta är välan en "standardnyckel" som sitter i de flesta gamla lastbilar o andra entreprenadmaskiner. :thummar: Har en llikadan i Magirusen :driver:

Bild

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 21:05:17, 10-08-2018
av igelkottar
Samt vissa mopeder förr. :mrgreen: :mrgreen:

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 21:22:23, 10-08-2018
av torbjorn_forsman
qsecofr skrev:Amperemätaren hoppade igång med laddningslampsspaken utdragen :)
Jag har denna tjusiga knappsats till vänster, där har jag nyckel intryckt pareringsljus, ett hack åt höger halvljus, ett hack till helljus.



Bild


Det kan vara ganska stora skillnader mellan olika MF165 av samma årsmodell, beroende på vilken importör som tog in den till Sverige, vilken MF-fabrik som har tillverkat den, vilken marknad den egentligen var avsedd för osv.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 23:06:59, 10-08-2018
av qsecofr
Saab ana står det på en skylt i hytten. Men det kanske är samma på alla från den tiden?


Tapatalked.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 23:18:44, 10-08-2018
av Ivar Risslén
Saab-Ana var generalagent för Massey-Ferguson på den tiden och det är Hara som tillverkat hytten.
SAAB-Ana hade ett dotterbolag som hette AB Farming som var agent tidigare.
AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA) började att importera Ferguson traktorer strax efter andra världskriget. De importerade och satte samman flera olika bilmärken också.
PS. De importerade även flygplan, det glömde jag att skriva tidigare.DS.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 23:25:46, 10-08-2018
av magirus
Bla Magirus!! :thummar:

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 16:39:32, 11-08-2018
av qsecofr
Lastare har jag aldrig haft förut. Denna är en Sponda 1200 alltså halvhydraulisk med enbart lyft och ryck o slit tömning. Nån som har fjädrar till en sådan? Till skopans tillbakagång alltså.

Den är inkopplad så att man kör den via hydraulspakarna till trepunktslyften. Det sitter en väljarventil som man väljer om man skall använda trepunktslyften eller lastaren. Så långt frid o fröjd.

Det är svårt att få den still, antingen vill den gå lite upp eller ner. Är det normalt med en sådan inkoppling? Jag har prövat med yttre spaken för lyft och sänk då jag har inre spaken i läge transport. Och prövade även med inre spaken för lyft och sänk då yttre var i högsta läge. Ingen direkt skillnad.

Vilken spak är lämpligast att hantera lastaren med? Inre med yttre i toppläge?

Kör man lite långsamt med spakarna för att hitta ett läge där den är stilla kan den ibland börja gunga lite upp och ner.

Detta löser sig om jag installerar ett ventilpaket till lastaren antar jag?

Jag vill kunna använda lastare och trepunktslyften samtidigt för tex motvikt.

Tack.


Tapatalked.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 00:45:33, 12-08-2018
av magirus
qsecofr skrev:Detta löser sig om jag installerar ett ventilpaket till lastaren antar jag?
Jag vill kunna använda lastare och trepunktslyften samtidigt för tex motvikt.
Tack.
Tapatalked.


I min värld handlar man ett ventilpaket (gärna med slider) och ansluter detta till MP-pumpens utgångar enligt visad bild :photograph: Sen kan man köra precis som du skrivit att du vill ha det :thummar: :shake_hands:
Att jag föreslår 2 slider är att de tar int så lång stund förrns du börjar grunna på hydraultilt :mrgreen: o då är det litt mindre att göra.
Köp ett paket med inbyggd överströmningsventil så har du allt samlat :idee3:

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 18:22:29, 14-08-2018
av qsecofr
Idag har jag gjort lite service. Bytt o-ringar på gas och stoppaxeln på pumpen så nu är den torr. För er som inte redan vet om det så sitter det en fjäder i gasaxeln under locket som i sin tur sitter fast i en sak i pumpen. I varje ända av fjädern finns det tre hål den kan sitta i och fjädern får inte sitta i något annat hål än det som den gör från början. Ett tips jag hittade på nätet är att innan man tar loss locket så ta bort gasarmen som sitter på utsidan och samtidigt som man lyfter på locket knackar man ner gasaxeln in i pumpen. På det viset så är det sedan enkelt att se och anteckna vilket hål fjädern sitter i.

Skulle man ändå tappa bort sig så kan man se på ett nummer på typskylten vilka hål fjädern skall sitta i. Om skylten finns kvar vill säga.

Bytt bränslefilter. Idiotplacering av ena filtret, typ inne i hytten så man var tvungen att skruva loss lite paneler för att komma åt. Men det löste sig till slut.

Funderar på att byta vevtilkåpspackning då den sölar.
Då måste man ta bort tanken. Jag hade loss huven då jag var tvungen till det för att få loss luftslangen mellan luftrenare och insug. Den var trasig och sprucken mot insuget. Lagade den med lite vulktejp, får de om det håller.

Någon som vet hut tanken sitter fast? I framkant sitter det en klämma fastskruvad, typ som en sådan som håller fast bilbatteriet i äldre bilar.
Räcker det med att lossa den och sedan vinkla upp den lite och dra ut den framåt? Den sitter ju en bit in i hytten, hoppas på att motsvarande klämma inte sitter där utan att den går att dra ut.

Självklart måste jag lossa bränslerör och kablar till armaturen först.

Lite bilder.

Rengöring av pumpen på utsidan innan locket öppnades.
Bild

Locket med axlarna som läckte. Här är gasaxeln borttagen och stoppaxeln är den som är kvar.
Bild

Nya o-ringar, de gamla var stenhårda och gick i bitar då jag tog bort dom.
Bild

Ny filter.
Bild

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 20:39:09, 14-08-2018
av magirus
Jag har trollat bort filtret i hytten :mrgreen: Funkar kalas iaf! :thummar:
Tanken är lika bra lyfta bort om du ska byta VKP. Passa på att ställa ventilerna samtidigt OCH städa av tanken undertill osv :vissla:
Hur va de nu Alfons Åberg sa :klia: JO, "Ska bara..." :idee3:

Hur tanken sitter fast kommer jag int ihåg rakt av, men den ska iaf gå att ta ut utan att väsnas med hytten.
Undras om de int är 4 bultar, 2 i bakkant o 2 fram? :klia:

Kolla från början av Magirustråden när jag bytte koppling på min Atos (MF 165) tror de va bilder på tankfästena :idee: Då bytte jag t nya spridare, VKP samt ställde ventilerna med mera.
De kan även va så att vevhusventilationen sölar, den är ju ansluten från VK där som under tanken.

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 20:30:00, 15-08-2018
av qsecofr
Lite mera service, av med tanken och sanering av ventilkåpa mm.
Av med den och justera ventilerna. Konstigt men en av ventilerna per cylinder var ok och en utan spel. Ställde dom på 0,30 med kall motor enligt instruktionsboken.
Märkte inte någon direkt skillnad på gången.

Skulle byta ventilkåpspackning men gjorde inte det då den såg jättefin ut och var limmad i ventilkåpan så den satt stenhårt fast. Ventilkåpans skruvar kunde jag nästa ta för hand, så löst satt de. Förmodligen därför det läckte en del. På med lite packningsklister som komplement till packningen och drog fast den lagom hårt. Nu läcker det inte längre :)

Tvättade av tanken och satte ihop allt igen.
I morgon blir det till att byta den lilla vantskruven till styrservoventilen, jag har svårt att få full servoverkan åt båda håll. Som det är nu har jag halvbra åt båda håll med fullt utskruvad justering.

Tanken loss.
Bild

Behövs tvättas av lite.
Bild

Tvättat lite med 'prick bort' avfettning. Funkar riktigt bra.
Bild

Här såg det fint ut utan rengörning.
Bild

Tanken fick sig en utvändig tvätt.
Bild

Ventilkåpan på plats igen.
Bild

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 20:56:06, 15-08-2018
av magirus
Fint serru! :thummar:

Int ha du väl MP-filtret som torde sitta på rören till oljekylaren, strax vid kylaren?
ISF byt de me. Mitt hade exploderat inne i filterkoppen :uupps:

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 22:24:19, 15-08-2018
av qsecofr
magirus skrev:Fint serru! :thummar:

Int ha du väl MP-filtret som torde sitta på rören till oljekylaren, strax vid kylaren?
ISF byt de me. Mitt hade exploderat inne i filterkoppen :uupps:


Det är väl det man skymtar på sista bilden upp till höger bakom gummifästet till tanken?

Re: mf 165 råd

InläggPostat: 23:30:58, 15-08-2018
av torbjorn_forsman
Var det konsekvent så att t ex alla insugningsventiler hade rätt spel men avgas saknade spel?