Per-Gunnar Johansson skrev:Se bifogade bilder.För att plocka bort pumpen måste pumpdrevet demonteras från pumpaxeln vilket i sin tur fordrar att bröstkåpan måste bort men detta kanske du visste.Med bröstkåpan demonterad så ser man också drevens märkning.Om pumpdrevet demonteras från medbringaren med dom tre skruvarna så måste man markera i vilket läge drevet är placerat.Alternativet är att låta drevet sitta kvar på medbringaren och i stället dra medbringaren från axeln.Sitter med kil.För o-ringbytet måste i vart fall medbringaren
demonteras.
Så mycket behöver du inte demontera. Lossa den lilla inspektionsluckan framför pumpdrevet, tryck ner en trasa mellan drevet och bröstkåpan så du inte tappar ner något där, demontera muttern och brickan från pumpaxeln, ta ur trasan och vrid motorn så kilspåret på pumpdrevet pekar någorlunda uppåt, sedan är det bara att lossa spridarrören, matarpumpen samt de 4 muttrarna som håller pumpen, OBS kom ihåg att göra en rits i skarven mellan pump och block så pumpen kan komma tillbaks på samma ställe, sedan knackar du loss axeln från pumpdrevet med en lång mässingsdorn och hammare. Drevet kan inte kugga fast pumpen är ur, men det kan ändå vara bra att trycka ner trasa mellan pumpdrevet och bröstkåpan igen efter motorvridningen, så är det klart vid montering. Det är bra att vara 2 vid själva demonteringen, en håller i pumpen och den andre knackar med dornen.
Passa på att kolla lagrena i pumpen när den är lös, inte helt ovanligt att det främre är slut, och då blir det bäst att lämna in pumpen, packboxen är dock lätt att byta själv.
Lycka till. MVH Basse