Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bränsle problem för en BM Victor 230

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ulric A (trådstartaren)

#1 » 17:52:53, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en BM Victor 230 1956 års modell. Motorn stannar efter att jag kört runt 1.5km. Det är aldrig några problem att starta igen om jag har pumpat upp diesel med handpumpen. Jag har bytt bränsle fin filter, packning och handpump. Grov filtret är också relativt nyligen bytt. Jag har också försökt att täta kring axeln runt bränsle kranen med lin. Jag har blåst luft från bränsle kranen in i tanken för att försäkra mig om att den ej är igensatt. Kan det vara ett luftläckage eller att matar pumpen ej fungerar, så att motorn stannar när det bränsle jag pumpat fram tar slut? Är det någon som har någon ide av vad annars jag kan prova? Tacksam för alla ideer! Ulric
Ulric A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:22, 01-08-2018
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor 230 1956



Michael Meier

#2 » 18:37:21, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några slangar på sugsidan som kan bytas ?

Sätt en transparent slang som testslang ? (då ser du eventuella bubblor).
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 18:40:50, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otät glaskopp utan att du märkt det ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

EE

#4 » 20:09:36, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Otät glaskopp utan att du märkt det ?

Klokt inlägg.

På viktorn når det lilla som förbrukas av motorn pumpen via självfall, och läcker det in luft där eller går trögt på grund av skit i tanken så kommer du få de problem som du beskriver. Det finns ingen matarpump mer än den manuella som normalt aldrig används.
Är tätningen under glaskoppen fräsch (brukar kännas som bakelit om den inte är bytt på ett tag)?
Är du helt säker på att det rinner av sig själv ner till pumpen, det skall det göra om det inte sitter nåt skräp nånstans. Skräp som stoppar upp flödet när pumpen "suger" gör att luft kan sugas in.
Inte helt ovanligt att skit samlas inne i banjonipplar om det inte rengjorts på 50 år. Har sett ett par sådana fall där problemet löstes.

Kanske någon har slarvat bort aluminium/kopparbrickan som skall täta i anslutning till banjonipplarna? Då finns risk för att luft sugs in. Osannolikt, men kolla för att veta.
Sådant där går att få ordning på! Gäller bara att finna felet!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#5 » 00:33:16, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ulric A (trådstartaren)

#6 » 09:57:53, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för goda ideer! Jag kommer att prova en transparent slang, tätningen till glas koppen, banjo nipplarna och att det verkligen rinner ner bränsle med självfallet till pumpen. M v h Ulric
Ulric A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:22, 01-08-2018
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor 230 1956

63an

#7 » 10:32:30, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara lossa vid bränslekoppen så ser OM de rinner bränsle de är enklast! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#8 » 17:45:14, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter glasfilterburken på 3/4 höjd direkt på tanken kanske det inte blir något övertryck där, snarare rinner väl bränslet tillbaka ner till bränslenivån.
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 17:50:43, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å därmed inget självfall heller.

Det blir till å använda handpump eller ha motorn igång när du letar luftinsläpp, men koncentrera sei på sugsidan om matarpumpen, alltså ledningen med glaskopp ända fram till och med den andra backventilen i flödesriktningen, vilket inbegriper matarpump och handpump.

Tätytan på glaskoppen kan behöva slipas .. eller så demontera du hela glaskroppen och placerar den i ett vadderat fodral och begraver under en glasbjörk, du får tanka ren diesel istället.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 19:39:26, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ulric A (trådstartaren)

#11 » 10:00:28, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, jag har nu försäkrat mig om att det rinner ordentligt med bränsle genom självfall till banjonippeln före matar pumpen. Jag har också kollat glaskoppen, dess packning och grovfiltret. Gjorde rent, men kopp och packning är i gott skick. Jag fyller koppen full med diesel men det uppstår ändå en luftficka på mellan någon mm och en halv cm på toppen i glaskoppen när jag startar traktorn. Är detta normalt eller kan detta vara orsaken till att motorn stannar efter runt en timma? Jag har inte lyckats lossa banjonippeln vid bränslekranen eftersom jag är rädd att dra sönder den. Bränslekranen och denna banjonippel verkar vara svår att hitta som reservdel. M v h Ulric
Ulric A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:22, 01-08-2018
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor 230 1956

torbjorn_forsman

#12 » 10:08:10, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt normalt att det finns lite luft i glaskoppen som aldrig följer med bränslet ut. Luft som ligger ovanför översta öppningen i filtrets silduk har ju ingen chans att ta sig vidare.

Ett felsökningstips: Koppla in en manometer på bränsleledningen mellan matarpump och insprutningspump och håll koll på trycket där, se om något anmärkningsvärt händer omedelbart innan motorn stannar. Jag vet inte hur högt trycket ska vara, det bestäms väl av en överströmningsventil någonstans som släpper tillbaks bränsle som inte insprutningspumpen gör av med till tanken, eller möjligen av en fjäder i matarpumpen. Om du inte hittar uppgifter om matartrycket i någon verkstadshandbok så kan du anta att några tiondels bar är normalt. En manometer med 1 bar fullt utslag borde alltså kunna vara lagom att sätta dit.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#13 » 10:08:33, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du se nån sil på sugröret I tanken?
De kan ju va så att det är en massa mög i botten och när du kör virvlar det upp och av suget fastnar skiten i silen o täpper till den varpå motorn stannar av bränslebrist, suget upphör och skiten släpper. Det börjar rinna till igen osv osv
Finns det ingen bottenplugg på tanken?
På BM 35/36 sitter det en "bränslekran" liknande en del gamla mopeder. OM det finns nåt liknande föreslår jag att du öppnar och dränerar tanken helt.
Därefter rengör du insidan av tanken.

Lycka till
magirus
 

ls76

#14 » 12:43:18, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen sil i tanken. Ang. banjoskruven vid kranen behöver du nog inte vara rädd för att ta i på och sådana finns att få tag på.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Ulric A (trådstartaren)

#15 » 16:29:53, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Problemet med min Victor har troligen varit rost i tanken. Jag har nu rengjort den och den verkar gå utan problem.
M v h Ulric

2 personer gillar det här inlägget.
Ulric A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:22, 01-08-2018
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor 230 1956


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se