Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nuffield 460 -62 projekttråd

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Valmet 99

#16 » 07:46:45, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag sovit på frågan om returen :idee3:

Fungerar om man inte använder 3-punkt och lastare samtidigt (går att använda om man hakar av spärren för lyftspaken och vrider om kranen på tryck ledningen.

Skulle gå att ta ut tryck på direktuttaget och göra spärranordning åt 3-punktreglaget på lyft.
Man lägger en kran (öppet-stängt) på tryck, så vrider man på kranen när man använder lastaren och av när man använder 3-punkt. Används bara när man byter mellan lastare och trepunkt.

Returen leder man tillbaka genom sekundär uttaget som spärras på nuvarande sänkläge med smidig spärranordning. Regler skruven ska vara fullt öppnad.

På tryck eller retur sätter man en 3/2 ventil om man behöver ha tipputtag beroende på vilket reglage man vill använda.


Så här skulle returoljan komma tillbaka på samma sätt som när man använder traktorn nu.


Har någon annan Maskinist något att säga? Tänkte i fall jag är helt ut å cyklar nu på morgon... :vissla:
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



PeterR

#17 » 15:00:07, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte läge att montera ett separat hydraulsystem för lastaren? Man borde kunna använda befintlig tank, men en separat pump (frontpump?) och ventilpaket?
Om jag förstått det rätt så kan man inte använda hydrauliken med mindre än att PTO-uttaget snurrar, vilket låter som en stor säkerhetsrisk, förutom att det är ganska opraktiskt?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Valmet 99

#18 » 16:14:33, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

PeterR skrev:Är det inte läge att montera ett separat hydraulsystem för lastaren? Man borde kunna använda befintlig tank, men en separat pump (frontpump?) och ventilpaket?
Om jag förstått det rätt så kan man inte använda hydrauliken med mindre än att PTO-uttaget snurrar, vilket låter som en stor säkerhetsrisk, förutom att det är ganska opraktiskt?


Går att använda hydrauliken utan att kraftuttaget snurrar. Men är det kopplingsberoende kraftuttag måste kopplingspedalen vara uppsläppt vid användning av hydraulik.
:klia:
Aaaaaaalm, är det oberoende kraftuttag på din traktor? Blir annars opraktiskt att använda traktorns hydraulik om man vill ha effektivitet i körningen.

Hade glömt att tänka på detta :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#19 » 20:48:19, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller själva lastarens ombyggnation, har du tänkt bygga någon "standard" redskapsram som t.ex. Trima? Blir mycket smidigare att kunna byta redskap och köpa andra som passar rakt av. Pallgafflar, till exempel, är en sak som är mycket trevligt att ha. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Aaaaaaalm (trådstartaren)

#20 » 06:49:00, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet 99 skrev:Nu har jag sovit på frågan om returen :idee3:

Fungerar om man inte använder 3-punkt och lastare samtidigt (går att använda om man hakar av spärren för lyftspaken och vrider om kranen på tryck ledningen.

Skulle gå att ta ut tryck på direktuttaget och göra spärranordning åt 3-punktreglaget på lyft.
Man lägger en kran (öppet-stängt) på tryck, så vrider man på kranen när man använder lastaren och av när man använder 3-punkt. Används bara när man byter mellan lastare och trepunkt.

Returen leder man tillbaka genom sekundär uttaget som spärras på nuvarande sänkläge med smidig spärranordning. Regler skruven ska vara fullt öppnad.

På tryck eller retur sätter man en 3/2 ventil om man behöver ha tipputtag beroende på vilket reglage man vill använda.


Så här skulle returoljan komma tillbaka på samma sätt som när man använder traktorn nu.


Har någon annan Maskinist något att säga? Tänkte i fall jag är helt ut å cyklar nu på morgon... :vissla:
Kul att man satt igång en sådan tankeverksamhet :)

Jag tror jag förstår hur du menar, det borde fungera att göra så!

Men jag tror att det vore lättare att byta en plugg mot en gängad nippel och sätta returen där. Har några att välja på.

Det är låg nivå på oljan nu, så tippar jag den lite åt ena hållet så borde det inte ens bli så söligt. Får undersöka det.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Aaaaaaalm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:25, 01-08-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -62

Aaaaaaalm (trådstartaren)

#21 » 06:52:00, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet 99 skrev:Bild

PeterR skrev:Är det inte läge att montera ett separat hydraulsystem för lastaren? Man borde kunna använda befintlig tank, men en separat pump (frontpump?) och ventilpaket?
Om jag förstått det rätt så kan man inte använda hydrauliken med mindre än att PTO-uttaget snurrar, vilket låter som en stor säkerhetsrisk, förutom att det är ganska opraktiskt?


Går att använda hydrauliken utan att kraftuttaget snurrar. Men är det kopplingsberoende kraftuttag måste kopplingspedalen vara uppsläppt vid användning av hydraulik.
:klia:
Aaaaaaalm, är det oberoende kraftuttag på din traktor? Blir annars opraktiskt att använda traktorns hydraulik om man vill ha effektivitet i körningen.

Hade glömt att tänka på detta :ohnej:
Hydrauliken fungerar även om pto är avstängd. Hurvida den fungerar när jag trycker ner kopplingen är jag inte säker på. Men är nästa helt säker på att den gör det. Har kört lastaren en del och bör ha testat med kopplingen nere. Så det borde fungera.

Får testa nästa gång jag är ute och kör.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Aaaaaaalm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:25, 01-08-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -62

Aaaaaaalm (trådstartaren)

#22 » 06:57:39, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:När det gäller själva lastarens ombyggnation, har du tänkt bygga någon "standard" redskapsram som t.ex. Trima? Blir mycket smidigare att kunna byta redskap och köpa andra som passar rakt av. Pallgafflar, till exempel, är en sak som är mycket trevligt att ha. :mrgreen:
Jag var inne på det först, men i första läget blir det nog fäste direkt i skopan. Hade tänkt köpa gafflar till 3-punkt och bygga om med samma fäste som skopan. Fler redskap tror jag inte jag kommer använda.

Men är helt med på hur du tänker, skopan kommer att nyttjas klart mest.

Svaren blev lite sena, trodde jag hade kryssat i bevakning.

Har fått hem lite stålbalk och en starkare svets nu, så det är bara lite tid som saknas :)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Aaaaaaalm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:25, 01-08-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -62

Valmet 99

#23 » 13:58:45, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hunnit på börja byggnationen? Vi väntar på bilder här sen när det blir...

1 person gillar det här inlägget.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Aaaaaaalm (trådstartaren)

#24 » 22:27:40, 02-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sämst på att uppdatera jag,

Men det är monterat och har kört en del nu under våren, vissa justeringar återstår, men det funkar och jag har kört ut ca 50 ton makadam till mitt garagebygge än så länge :)

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/c7f2e67d37979614566ce68111f951e8.jpg

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200602/806685e3eaac5881d6fb3d6d846de338.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
Aaaaaaalm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:25, 01-08-2018
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -62


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TorbjörnL och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se