Jag borde absolut inte var kritisk till de traktorerna, de bidrar ju i allra högsta grad till vår försörjning! Mer än någon enskild annan traktor faktiskt. I våras fixade vi en snabbväxel och bytte koppling när vi ändå häll på i en BM 500 som hörde hemma på en hästgård, fakturan löd på dryga 28k! Då ingick också luftning av bromsarna så de funkade i vart fall när de lämnade oss, men att fixa parkeringsbromsen var inte att tänka på i det sammanhanget! Ägaren hade vant sig med att parkera mot en grov stock som lagts ut för ändamålet, så det såg han inte som ett problem i sammanhanget. Men fungerande färdbroms uppskattade han trots allt när han skulle köra hem traktorn drygt två mil ute bland övrig trafik. Hemma på gården hade han vant sig med att köra utan färdbroms också! Men när snabbväxeln som varit delvis ur funktion totalstrejkade, och traktorn inte rörde sig ur fläcken så insåg även han att det var dags för lite underhåll!
Men som sagt, de traktorerna har jag att tacka för många bekväma saker i min närhet, så jag borde nog egentligen älska dem! Men ju mer man skruvar i dem ju mer undrar man hur de tänkte egentligen när den konstruerades! Vissa konstruktioner är jag helt övertygad om att de gjort på rent jäkelskap, de är så dumma så de föds inte utan utstuderad baktanke!