Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Läckande huvudbromscylinder Valtra 6250

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

swenize (trådstartaren)

#1 » 14:32:36, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska nybliven traktorägare och har problem med att bromscylindern läcker olja in i hytten.
Fyller nu 1-2dl varje/varannan dag :insomnia: för att ha bromsar...

Det ser ut som man skulle kunna koppla loss bromspedalerna (typ saxpinne) och sedan demontera bromscylindrarna från motorutrymmet, trots att lyftarmarna är lite i vägen. Görbart?

Behöver jag lufta systemet efter eller görs det automatiskt på något fiffigt sätt?

Tacksam för alla tips :skriva2:


Gå till lösningen
swenize
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:46, 22-02-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6250Hi



torbjorn_forsman

#2 » 16:09:04, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste alltid lufta ett hydrauliskt bromssystem efter att ha haft loss huvudcylindern. Om bromsröret/rören går nedåt från huvudcylindern, så att huvudcylindern är högsta punkten, så behöver man ofta inte lufta ute vid hjulbromsarna utan det räcker att lufta vid nipplarna vid huvudcylindern.
Å andra sidan, om huvudcylindrarna har blivit otäta så är det ju mycket möjligt att grundorsaken är åldrad bromsvätska. Och i så fall skadar det ju inte att få pumpa igenom fräsch bromsvätska hela vägen ut till hjulbromsarna, så kanske man kan förebygga senare krångel med någon hjulcylinder.

Det är mycket möjligt att tryckstängerna från bromspedalerna inte sitter fast i huvudcylindrarna utan bara har en avrundad ände som passar in i en grop i kolven. I så fall kan de få sitta kvar på pedalerna och du behöver bara lossa cylindrarna från andra sidan.
Om du hittar bilder på huvudcylindrar t ex i reservdelskatalog eller hos någon reservdelsnasare på nätet, så syns det nog där om tryckstången hör ihop med cylindern eller inte.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 18:01:38, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är precis som du säger där under vid pedalerna sitter en bult med en saxsprint i ta bort dom kolla upp först i vilket hål i själva pedalen dom sitter i Ute i motorrummet så sitter cyl med 2 skruvar i var jag brukar ta bort bromsvätskebehållaren först (kolla fästet på behållaren innan du beställer grejer för det är inte ovanligt fästet är "torrt" så det går sönder när du lossar det.
Tänk på och mät hur långt ingängad gaffeln är på dom gammla cyl så det blir lika när du flyttar över
Tänk på när du luftar att du även luftar ventilen till vagnbromsen


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

johaniskogen

#4 » 20:07:57, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckstängerna sitter fast i cylindern, med en låsning som man kommer åt genom o ta bort damasken.. Cylindrarna är relativt billiga, knappt värt besväret o renovera dom gamla..

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

swenize (trådstartaren)

#5 » 14:24:09, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Det blir ett oljebyte då det som ni säger är trolig orsak för läckage.

Beställde 2 nya cylindrar och de är gängade på "bromspedal" sidan - https://www.ikh.se/sv/broms-huvudcylind ... 4610-t5225

Gissar att jag tar bort bromsrören,slang till behållaren, saxsprinten vid pedalerna och sedan lossar bromscylindern. Mojängen/gaffel som sedan saxsprinten sitter i flyttar jag över till nya cylindern.
swenize
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:46, 22-02-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6250Hi

swenize (trådstartaren)

#6 » 15:07:53, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är båda cylindrarna bytta och torrt på golvet i hytten. Rätt så trångt men det gick vägen i alla fall. Är det nu man kan titulera sig som Valtra gynekolog? ;-)
swenize
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:46, 22-02-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6250Hi


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se