Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135 startar inte, alger

75 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#61 » 23:53:08, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motoroljan är ju svavelfri den också, så varför inte! Man kan ju också se det på så sätt att en sliten motor kan ju mycket väl dra motorolja som motsvarar kanske 1 eller 2 % av bränsleförbrukningen. Den oljan blir säkert inte alls lika fullständigt förbränd, som den motorolja som blandas i bränslet och finfördelas under ordnade former i spridarna. Så jag tror inte alls någon behövde ha dåligt samvete för den motoroljeinblandningen i bränslet.

Om man hade vetat vad man vet idag om den "torra" dieseln, så hade problemet lika väl kunnat lösas genom att tanka fordonen med CAV-pumpar med bränsle från ett annat oljebolag. Men det är ju lätt att vara efterklok.
Sen vet man ju inte heller hur det resonerades internt i oljebranschen när problemet var aktuellt. Det fanns säkert en och annan "Bagdad Bob" -typ vars ryggmärg direkt reagerade med att hävda att det inte är något fel på vårt bränsle osv osv, vilket i förlängningen bara ställde till förvirring, drog ut på skandalen och förvärrade det hela.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



ToCA (trådstartaren)

#62 » 18:20:57, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Rengjort och monterat, skruvat av två spridarrör nere vid pumpen och luftat igen. Men kommer inget diesel ur pumpen, eller jo det skvätte till en gång ur ett av hålen men sen inget mer. Vad göra, plocka isär pumpen bakifrån?
Tacksam för svar om nån har en bra idé.
Användarvisningsbild
ToCA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:36, 28-11-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (såld)
Hanix 15b
Fiat 580DT

Sparrow

#63 » 19:32:47, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bra instruktionsfilm på Youtube. Bundy Bear visar o instruerar.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

jpd

#64 » 21:11:33, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkat ut för samma symptom - då var det kolvarna i den inringade delen som fastnat. Fick loss dom med tryckluft och noggrann rengöring.
Varning: för att komma dit är det många justeringar som kan bli fel på vägen...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

gaffa

#65 » 21:13:19, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du rengjort för något? Har du haft ute pumpkolvarna?

Här är en länk till en gammal tråd som är från den tiden när maskinistens skarpaste dieselexperter fortfarande hade krafter och tålamod kvar till att svara på dessa frågor som kommer upp hela tiden. [Allmänt] CAV pump, ger ej diesel ut.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

ToCA (trådstartaren)

#66 » 21:57:31, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska ni ha!!! Jag har gjort rent uppifrån så gott det går. Får läsa på lite innan jag ger mig på detta.
Användarvisningsbild
ToCA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:36, 28-11-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (såld)
Hanix 15b
Fiat 580DT

Glimma

#67 » 22:40:14, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten update om min pump till MF 35.an med.
Har haft locket i änden där inkommande bränsle kommer borta, rengjort allt i locket med fjädrar osv. Och motionerat vingarna i pumpen där under så att allt går lätt, nu kommer det en stark stråle vid den nedre luftskruven. Men vid den övre flödar det inte alls på samma sätt... Är det normalt? Tyvärr tog batteriet slut strax där efter, så hann inte köra någon lägre stund så att det möjligen kom bränsle upp till spridarrören som är lossade uppe vid toppen. Hur lång tid får man ränka med att det tar innan det kommer bränsle där? Har förstått att flödet inte är så stort då det är högt tryck och inte så högt flöde. Så borde alltså ta ett tag??
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

Christofer K

#68 » 22:18:50, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade ut för alger i en MF35:a med 3-cyl Perkins strax efter att jag köpt den.
Efter hela den här historien fick jag veta att både föregående ägare och den före hade bytt pumpar men uppenbarligen inte åtgärdat grundproblemet. Jag fick byta tanken eftersom den var bortom räddning med en ordentlig beläggning av bakterier (jag hade tagit det för rost i botten). Båda filtren byttes och bränslesystemet rengjordes.

Tyvärr hade det också drabbat pumpen. Eftersom jag av många på forumet hade läst att dieselpumpar ska man bara ge sig på att dela om man vet vad man gör så lämnade jag in pumpen för rengöring. Efteråt insåg jag att det hade varit billigare att köpa en helt ny pump än att betala för rengöringen :sad:
Så mitt råd är att du gör rent hela systemet så du slipper bakterier som kan finnas kvar. Renovera pumpen om du vet vad du gör annars kolla priset på ny pump och begär prisuppgift hos renoverare.
Numera använder jag bakteriedödande medel varje gång jag tankar och har inte haft problem sedan dess.

Primärfilter fullt med bakterier
Bild

Botten på tanken såg lite rostig ut men det var bakterier.
Bild

Silen i tanken byttes
Bild

Insidan av primärfilterkoppen efter att den rengjorts med kniv. Resten rengjordes med kemikalier innan återmontering.
Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Glimma

#69 » 23:42:53, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag igång min 35.a! :thummar:
Det som löste problemet var att dela på insprutningspumpen och fixa till den, pumpkolvarna hade fastnat i sitt innre läge. De satt som berget! Inte ens 8kg tryckluft kopplat bakvägen kunde trycka ut dem... Men iallafall så delades pumpen och allt rengjordes och smordes upp innan återmontering, packningarna i pumpen byttes även då. Men traktorn startade ändå inte... Så beställde matarpump, och alla bränslefilter. Efter byte av dessa hoppade traktorn igång efter lite luftning :hurra:

6 personer gillar det här inlägget.
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

BM 4 ever

#70 » 12:35:58, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skam den som ger sej ! :thumme:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

gaffa

#71 » 12:47:32, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christofer K skrev:Jag råkade ut för alger i en MF35:a med 3-cyl Perkins strax efter att jag köpt den.
Efter hela den här historien fick jag veta att både föregående ägare och den före hade bytt pumpar men uppenbarligen inte åtgärdat grundproblemet. Jag fick byta tanken eftersom den var bortom räddning med en ordentlig beläggning av bakterier (jag hade tagit det för rost i botten). Båda filtren byttes och bränslesystemet rengjordes.

Tyvärr hade det också drabbat pumpen. Eftersom jag av många på forumet hade läst att dieselpumpar ska man bara ge sig på att dela om man vet vad man gör så lämnade jag in pumpen för rengöring. Efteråt insåg jag att det hade varit billigare att köpa en helt ny pump än att betala för rengöringen :sad:
Så mitt råd är att du gör rent hela systemet så du slipper bakterier som kan finnas kvar. Renovera pumpen om du vet vad du gör annars kolla priset på ny pump och begär prisuppgift hos renoverare.
Numera använder jag bakteriedödande medel varje gång jag tankar och har inte haft problem sedan dess.

Primärfilter fullt med bakterier
Bild

Botten på tanken såg lite rostig ut men det var bakterier.
Bild

Silen i tanken byttes
Bild

Insidan av primärfilterkoppen efter att den rengjorts med kniv. Resten rengjordes med kemikalier innan återmontering.
Bild



Det där ser inte ut som några "alger" bara RME som blivit för gammal och härsknad/oxiderat och övergått i fast form.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

qqq

#72 » 12:52:39, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där känner man igen... :aaargh: J-vla skitdiesel.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#73 » 13:22:16, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alger i diesel brukar man se i gårdstanken när man tagit bort manluckan. En stor nästan genomskinlig geléklump som flyter runt i tanken, går fint att fiska upp när tanken börjar bli tom, ställer inte till några problem om man har lite koll på det.

Alger ger inte någon brun seg brun beläggning, algerna bildas i kondensvattnet i större tankar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

BM 4 ever

#74 » 17:37:14, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:
Alger ger inte någon brun seg brun beläggning, algerna bildas i kondensvattnet i större tankar.


Hur kan du säja så?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

gaffa

#75 » 21:24:05, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alger i diesel har inget att göra med RME som blivit för gammal och oxiderad och bildat brun hård beläggning akternativt brun seg klump. Alger i diesel kan man få i sprillans ny diesel om det finns lite vatten i gårdstanken.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se