Motoroljan är ju svavelfri den också, så varför inte! Man kan ju också se det på så sätt att en sliten motor kan ju mycket väl dra motorolja som motsvarar kanske 1 eller 2 % av bränsleförbrukningen. Den oljan blir säkert inte alls lika fullständigt förbränd, som den motorolja som blandas i bränslet och finfördelas under ordnade former i spridarna. Så jag tror inte alls någon behövde ha dåligt samvete för den motoroljeinblandningen i bränslet.
Om man hade vetat vad man vet idag om den "torra" dieseln, så hade problemet lika väl kunnat lösas genom att tanka fordonen med CAV-pumpar med bränsle från ett annat oljebolag. Men det är ju lätt att vara efterklok.
Sen vet man ju inte heller hur det resonerades internt i oljebranschen när problemet var aktuellt. Det fanns säkert en och annan "Bagdad Bob" -typ vars ryggmärg direkt reagerade med att hävda att det inte är något fel på vårt bränsle osv osv, vilket i förlängningen bara ställde till förvirring, drog ut på skandalen och förvärrade det hela.