Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135 startar inte, alger

75 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ivar Risslén

#46 » 19:45:51, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är inte den förste som försöker att lufta på returen från spridarna.

När man lättar lite på muttern på spridarrören uppe vid spridaren så brukar det inte mer än fukta lite ifrån början och ibland så får man ut några synliga luftbubblor. Helt plötsligt så brukar de gå igång medans man håller på då man bara har lossat ett rör åt gången.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



ToCA (trådstartaren)

#47 » 20:09:35, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lossat nere vid pumpen och det kommer inget där heller, det som tidigare kom där var nog vad som fanns kvar i rören.
Användarvisningsbild
ToCA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:36, 28-11-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (såld)
Hanix 15b
Fiat 580DT

Glimma

#48 » 00:38:22, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skumt problem detta! Håller själv på att få liv i en MF35 med den 3-cylindriga Perkins motorn, då jag blivit erbjuden att köpa den. Men den har lagt av efter ett stillestånd på några månader... Den ryker rätt bra när den går på startmotorn, men den tänder liksom inte till. Nuvarande ägare har testat med startgas, och den tänder till på det... Men när jag försöker ryker den bara, men inget mer livstecken... De här Perkinsmotorerna verkar tjuriga!
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

ToCA (trådstartaren)

#49 » 14:14:06, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har plockat bort kåpan på pumpen, se bild. Här är problemet, allt går segt och är ihopgeggat. Kan nån svara på om det är någon idé att gå vidare med denna pumpen? Kan ju göra ren och montera ihop och testa men misstänker att det är mer som klibbat ihop inne i pumpen. Montera ner och göra ren hela pumpen kanske????
Användarvisningsbild
ToCA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:36, 28-11-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (såld)
Hanix 15b
Fiat 580DT

Glimma

#50 » 14:16:41, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ToCA skrev:Bild

Har plockat bort kåpan på pumpen, se bild. Här är problemet, allt går segt och är ihopgeggat. Kan nån svara på om det är någon idé att gå vidare med denna pumpen? Kan ju göra ren och montera ihop och testa men misstänker att det är mer som klibbat ihop inne i pumpen. Montera ner och göra ren hela pumpen kanske????


Finns en lång film om detta på Youtube, kan vaga värt att testa. Får med göra det om jag inte får igång min med...

1 person gillar det här inlägget.
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

Sparrow

#51 » 14:50:21, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om våra goa styrande o deras underhuggare känner till vilka problem dom indirekt skapar genom denna miljöhysterin med krav på inblandning av rme o liknande. :aaargh: Lite kondens har ju aldrig ställt till det så mycke innan som det gör nu med denna " miljöinblandning". Medför ju onödigt höga kostnader för individen. :sad: Borde finnas krav på konsekvensbeskrivning innan sånt kommer ut på marknaden.Var ju likadant när man började med sk "miljödieseln i början på 90-talet. Var många som fick problem med den "torra " dieseln o pumpar lämnades in på renovering i onödan, till slut vaknade oljebolagen o tillsatte nåt hokuspokus så det blev acceptabelt.

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

InläggDetta inlägg har raderats av Sparrow den 15:22:11, 09-12-2018.
Anledning: dubbelpost

BM 4 ever

#53 » 15:26:38, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle försöka tvätta med rödsprit. Hälla i , låta stå. skölja . upprepa. Finns nog ingen genväg. Jag har lyckats med flera liknande ihopsmetade pumpar så du kommer oxå att lyckas !
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

ToCA (trådstartaren)

#54 » 15:37:19, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, testar att göra ren den!
Användarvisningsbild
ToCA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:36, 28-11-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (såld)
Hanix 15b
Fiat 580DT

InläggDetta inlägg har raderats av Sparrow den 15:39:02, 09-12-2018.
Anledning: dubbelpost

Sparrow

#56 » 15:38:27, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag läst här på m att E85 lär lösa upp eländet ,är ju nån typ av sprit de oxå. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#57 » 21:59:58, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Jag undrar om våra goa styrande o deras underhuggare känner till vilka problem dom indirekt skapar genom denna miljöhysterin med krav på inblandning av rme o liknande. :aaargh: Lite kondens har ju aldrig ställt till det så mycke innan som det gör nu med denna " miljöinblandning". Medför ju onödigt höga kostnader för individen. :sad: Borde finnas krav på konsekvensbeskrivning innan sånt kommer ut på marknaden.Var ju likadant när man började med sk "miljödieseln i början på 90-talet. Var många som fick problem med den "torra " dieseln o pumpar lämnades in på renovering i onödan, till slut vaknade oljebolagen o tillsatte nåt hokuspokus så det blev acceptabelt.



Det är dock ytterst få av alla dieselfordon som är i drift, som någonsin får problem pga RME-inblandningen. Och vad man skyller på alger, är ofta i själva verket kemisk nedbrytning av dieseloljan pga att den kommer i kontakt med olämpliga metaller (framför allt koppar) i bränslesystemet. Som någon brukar skriva på detta forum, så är det inte vissa slags dieselmotorer utan det är vissa slags motorägare som ständigt får problem av det slaget
De gånger det verkligen blir problem pga alger så brukar det röra sig om maskiner som befinner sig i fuktig miljö (t ex kustnära) så det ständigt är hög luftfuktighet ovanför bränsleytan i tanken. En annan sak är att det aldrig blir algproblem i en maskin som regelbundet utsätts för sträng kyla varje vinter. Problemen går lätt att förebygga genom torkfilter på tankventilationen.

När det gäller den "torra" dieseln i slutet av 80-talet, så är det en lång historia.
Förr i tiden var det aldrig något problem med smörjegenskaperna hos dieselolja, så därför fanns det inget specat om dem i standarderna. På 1980-talet kom man på att det kunde vara en god idé att minska svavelhalten i diesel och eldningsolja, det som framkom officiellt var framför allt miljöskäl men minst lika betydelsefullt var att man tog till sig vad som egentligen redan var känt bland motortekniker ända sedan 1930-talet, nämligen att det mesta av kallstartslitage, kemisk nedbrytning av motorolja mm hos en dieselmotor i själva verket orsakades just av svavlet. När nu oljebolagen skulle börja leverera lågsvavlig diesel i stor skala, så installerades avsvavlingsanläggningar i raffinaderierna. En av alla de olika avsvavlingsmetoder som användes från början, hade också egenheten att den förstörde dieselns smörjegenskaper, den blev "torr". I Sverige lär det ha varit ett enda raffinaderi som använde den metoden, jag har hört ryktas att det skulle ha varit i Nynäshamn. Det visade sig så småningom att den där "torra" dieseln kunde få fördelarpumpar av märke CAV (och pumpar av andra märken, t ex licenstillverkningar eller kopior, med samma grundkonstruktion) att skära. Radpumpar och fördelarpumpar av Bosch-typ klarade sig däremot bra. När väl problemet var uppmärksammat så dröjde det inte längre förrän standarderna för dieselbränslen ändrades så det ställdes krav på smörjegenskaper, och den misslyckade avsvavlingsanläggningen skrotades och ersattes med en av annan typ.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Glimma

#58 » 22:03:37, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En update på min 35.a, testade idag igen, och jag försökte lufta pumpen. Funkade bra vid pumpen. Men uppe vid spridarna kom det inte någonting, misstänker att stoppreglaget fastnat internt i pumpen. Eller så är axeln helt av, dock har inte traktor stått så länge innan den la av. Så hoppas på det förstnämnda :razz:
Glimma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:38, 08-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle -52, Zetor 2511, MF35, Slagelse betesputs, Moheda 5T skogsvagn, Tröskverk Thermænius, Wolsley motor, Berg Motor

Sparrow

#59 » 23:35:39, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Torbjörn om antalet dieselfordon inte är så många sett till totalen, frånsett det så hade man mkt sällan de problem som uppstått innan inblandningen av " miljötillsatsen" . Enligt egen erfarenhet så är det ju dieselfordon som står längre perioder som drabbas ex vis bogserade sandupptagare med egen motor ,tröskor , veteranfordon o liknande som drabbas. Den "torra" dieseln botade vi med att tillsätta motorolja vid tankning. Förmodligen nte nån miljövänlig åtgärd, men arbetsgivaren bestämde (Vägverket) För vår del var enbart motorer med rotorpumpar typ CAV som drabbades.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

ToCA (trådstartaren)

#60 » 23:49:34, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade traktorn använts kontinuerlig så hade detta kanske inte inträffat, men av tre bönder här i bygden som jag pratat med under helgen så har två drabbats av det och de använder numera tillsatser i dieseln. Ovanligt eller inte så tror jag de flesta löser det själva och blandar sen i tillsatser som jag kan tycka att oljebolagen borde gjort från början.
Användarvisningsbild
ToCA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:36, 28-11-2016
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 (såld)
Hanix 15b
Fiat 580DT


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norrsken11, Skylark Cab och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se