Har precis köpt en bm 2250 - 79, känns mycket spännande. Färdbromsen tar dåligt (måste pumpa), så jag antar att de behöver luftas. Verkar vara ett vanligt fenomen på denna modell.
Har läst i instruktionsboken om hur man skall göra, men blir lite fundersamt. Enl. instruktionsboken skall man leta rätt på två luftningsnipplar, öppna dessa lite och ansluta en slang på varje nippel och leda ner dessa i påfyllnadshålet för transmissionsolja. Nipplarna har jag hittat, och även påfyllningshålet för transmissionsolja.
Sedan skall man enl. instruktionsboken klämma ihop returledningen från bromsarna med en tång, på bilden ser det ut som om den slangen finns strax bakom tankningslocket. Här har jag dock 4 slangar, de två yttre verkar gå till ventilpaketet för lastaren, och sedan finns de två innanför som svänger upp till hytten, kan tänka mig att de går till bromspedalerna.
.. MEN .. som jag lärt mig är att man alltid skall kika på maskinisten också, och här hittade jag en tråd om luftning av bromsar på bm 2250 -79:
lars.dalenius skrev:Hej.
Ja det är rätt som tidigare inlägg säger.
Stå bakom traktorn, luftnipplarna sitter på traktorkroppen ovanför drivaxelinfästningen, en på varje sida.
Så här kan man enkelt lufta bromsarna:
Skaffa två genomskinliga slangar ca 1,5 meter långa.
Öppna oljepåfyllningen på hydraulen, öppna nipplarna lite (1/4-1/2 varv) och trä på slangarna på nipplarna.
Stick ned slangarna i påfyllningen, gå in i hytten och starta motorn.
Bromsolja (samma som transmission-hydraulik) fylls på i bromsoljebehållaren när motorn går.
Trampa ned en pedal i taget och släpp långsamt upp den, upprepa tills det inte kommer luft.
Kolla luften i slangarna genom bakrutan.
Funkar inte detta så får man ha en person som stänger nipplarna innan man släpper pedalen.
Den övre proceduren funkade alltid för mig. Ha alltid motorn igång så inte oljan tar slut i behållaren.
Om man får in luft igen efter några månader så är det enligt min erfarenhet vanligen läckage i tätningarna på bromskolvarna.
Många ompackningar av bromsventiler och byte av fördelningsventil gjordes när dessa traktorer var nya utan att problemet löstes.
Även ombyggnad av påfyllningen av bromsolja gjordes utan att felet försvann.
Då jag däremot provade att byta kolvtätningar försvann problemet (jobbade som mekaniker då).
Kolvarna är en ring med stor diameter och halva dessa ligger ovanför oljenivån i bakkroppen.
Luft verkar ha en förmåga att komma in upptill, ofta om traktorn stod stilla långa perioder.
Dessa sitter i traktorkroppen och nås då man demonterat drivaxelhusen.
Detta är enkelt på dessa traktorer men jag rekommenderar studie av verkstadshandbok.
Såg detta vilket verkar ju stämma med nipplarna + slangarna, men här har inte någon returslang klämts ihop ..
Lite osäker på hur jag skall göra, hittar inte heller någon "bromsoljebehållare" .. lite osäker på om jag har någon, och i sådana fall vart den sitter ...
Mvh
Niklas