Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lufta bromsar bm 2250 - 79

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

niklas.andersson (trådstartaren)

#1 » 12:31:24, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har precis köpt en bm 2250 - 79, känns mycket spännande. Färdbromsen tar dåligt (måste pumpa), så jag antar att de behöver luftas. Verkar vara ett vanligt fenomen på denna modell.

Har läst i instruktionsboken om hur man skall göra, men blir lite fundersamt. Enl. instruktionsboken skall man leta rätt på två luftningsnipplar, öppna dessa lite och ansluta en slang på varje nippel och leda ner dessa i påfyllnadshålet för transmissionsolja. Nipplarna har jag hittat, och även påfyllningshålet för transmissionsolja.

Sedan skall man enl. instruktionsboken klämma ihop returledningen från bromsarna med en tång, på bilden ser det ut som om den slangen finns strax bakom tankningslocket. Här har jag dock 4 slangar, de två yttre verkar gå till ventilpaketet för lastaren, och sedan finns de två innanför som svänger upp till hytten, kan tänka mig att de går till bromspedalerna.

.. MEN .. som jag lärt mig är att man alltid skall kika på maskinisten också, och här hittade jag en tråd om luftning av bromsar på bm 2250 -79:
lars.dalenius skrev:Hej.

Ja det är rätt som tidigare inlägg säger.
Stå bakom traktorn, luftnipplarna sitter på traktorkroppen ovanför drivaxelinfästningen, en på varje sida.
Så här kan man enkelt lufta bromsarna:
Skaffa två genomskinliga slangar ca 1,5 meter långa.
Öppna oljepåfyllningen på hydraulen, öppna nipplarna lite (1/4-1/2 varv) och trä på slangarna på nipplarna.
Stick ned slangarna i påfyllningen, gå in i hytten och starta motorn.
Bromsolja (samma som transmission-hydraulik) fylls på i bromsoljebehållaren när motorn går.
Trampa ned en pedal i taget och släpp långsamt upp den, upprepa tills det inte kommer luft.
Kolla luften i slangarna genom bakrutan.

Funkar inte detta så får man ha en person som stänger nipplarna innan man släpper pedalen.
Den övre proceduren funkade alltid för mig. Ha alltid motorn igång så inte oljan tar slut i behållaren.

Om man får in luft igen efter några månader så är det enligt min erfarenhet vanligen läckage i tätningarna på bromskolvarna.
Många ompackningar av bromsventiler och byte av fördelningsventil gjordes när dessa traktorer var nya utan att problemet löstes.
Även ombyggnad av påfyllningen av bromsolja gjordes utan att felet försvann.
Då jag däremot provade att byta kolvtätningar försvann problemet (jobbade som mekaniker då).
Kolvarna är en ring med stor diameter och halva dessa ligger ovanför oljenivån i bakkroppen.
Luft verkar ha en förmåga att komma in upptill, ofta om traktorn stod stilla långa perioder.
Dessa sitter i traktorkroppen och nås då man demonterat drivaxelhusen.
Detta är enkelt på dessa traktorer men jag rekommenderar studie av verkstadshandbok.


Såg detta vilket verkar ju stämma med nipplarna + slangarna, men här har inte någon returslang klämts ihop ..

Lite osäker på hur jag skall göra, hittar inte heller någon "bromsoljebehållare" .. lite osäker på om jag har någon, och i sådana fall vart den sitter ...

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250



LeifAndersson

#2 » 13:42:41, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla 22** ska ha ha oljebehållare, de ska haft som nya eller ett fåtal ska byggts om till separat oljebehållare efter leverans när de saknat behållaren. Även många BM 500 byggdes om men det var då på ägarnas initiativ. Den ska sitta i vindrutans nedkant på insidan i hytten och är en rund behållare med svart skruvlock.
Har du inte behållaren (vilket i så fall är mycket bra, för då har ingen fyllt fel olja i bromssystemet!) så sätter du bara en genomskinlig slang från luftnippeln och leder den till oljepåfyllningen på lyfthuset, sedan startar du motorn och låter den gå på tomgång och öppnar luftskruven. Sedan kopplar du isär pedalerna och pumpar sakta på den pedal du öppnat luftskruven på till det kommer olja i slagen utan luft. sedan stänger du den luftskruven och upprepar hela proceduren på andra sidan. Sedan funkar bromsen så länge den känner för det.
Så lufta är inte svårt. Men viktigt är att motorn är i gäng så olja fylls på i huvudcylindrarna, annars blir det knas närt cylindern blir tom på olja och allt skiter sig igen. Då är det bara att börja om sedan man kört maskinen ett tag och den lilla behållaren fyllts av returolja från hydraulsystemet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

niklas.andersson (trådstartaren)

#3 » 13:53:01, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack Leif du är kung!
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

LeifAndersson

#4 » 15:24:42, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det stod i VHB att man ska ha pedalerna hopkopplad när man luftade, men det funkar inte om oljefördelaren efter huvudcylindrarna inte funkar fullt ut eller ändå vanligare att den är borttagen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

niklas.andersson (trådstartaren)

#5 » 15:11:59, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerade mycket bra!

Om någon annan skall göra samma operation, så hittade jag plastslangen på Claes Ohlsson. Köpte med innerdiameter 7mm och det fungerade bra.
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

LeifAndersson

#6 » 20:07:45, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu till nästa fråga: Funkar snabbväxel och parkeringsbroms?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

niklas.andersson (trådstartaren)

#7 » 09:39:07, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbväxeln har jag inte vågat röra, säljaren sade att den var trasig ... så då tänkte jag att jag låter den vara helt enkelt. Han hade heller inte rört den för han var rädd att något skulle låsa sig som han sade. Jag har tänkt som så, att bara den fungerar i lågläge räcker det för mig. Det jag är skraj för att den skall rasa ihop helt, och att traktorn inte skall driva framåt överhuvudtaget. Hörde med lantmännen maskin (innan jag köpte den), och de sade att det skulle kosta typ: 30-45k att laga den, och att det inte var så stor ide .. för den skulle ändå pajja igen. Det sade också att det inte var någon fara att köra med den så, inget mer skulle pajja av det. Vet inte vad din/er åsikt är om det?

Det jag hoppas är att den skall hålla några år, och när den pajar får jag väl helt enkelt ta modet till mig att laga den själv .. alternativt plocka ur den själv och låta något proffs renovera den. Tänkte att man lär väl lära sig mer eftersom.

Parkeringsbromsen är nog i varje fall inte helt paj, för jag märker skillnad när jag startar med den i (har råkat göra det några gånger :-) ) och när den inte är i. Har dock inte testat den mer än så.

Problemet jag har nu är att motorn blir varm (upp på det röda) relativt snabbt. Har spänt remmen och fyllt upp kylaren, men ingen direkt skillnad. Testade också känna på den nedre slangen efter att jag kört igår, och tyckte inte att den var varm alls. Märker dock att det blir bastu i hytten :-)

Så, jag antar att det att kylaren är igensatt (som du skrev i annat inlägg), alternativt att termostaten är trasig .... Var sitter termostaten? (hittade inget om detta i rephandboken).
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

niklas.andersson (trådstartaren)

#8 » 10:03:59, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller också så smått på och försöka bekanta mig med traktorn. Kollar lite parallelt i reparationshandboken.

Har hittat två delar jag är osäker på vad det är, båda sitter på den högra sidan på motorn. Den första sitter rättså högt upp (ovanför generator och till höger om avgasröret). Skälet till att jag är nyfiken på denna är att den ser inte ansluten ut, kan det vara någon förvärmning eller något ..?

Bild

Den andra delen sitter en bit nedåt bakåt på motorn, bilden är inte så bra för den hamnar bakom ventilpaketet för lastaren, skälet till att jag är nyfiken på den är att det ser ut som att det läcker något vätska från den.


Bild
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

LeifAndersson

#9 » 10:33:51, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till sist lägger snabbväxeln av, men många är körda i lågläge i över 10 år, så den kan gå länge så. Perkeringsbromsen testar du genom att ställa dig i en hygglig backe och dra åt spaken, då ska traktorn stå tryggt kvar.
Mycket ovanligt att termostaten fastnar i stängt läge, den brukar stå öppen så att motorn inte blir varm när den strular. Blir övre kylarslang och kylarens topp varm och kylarens botten är kall så är det stopp i kylaren. Kan gå att rensa så det blir bättre men aldrig bra! Kylarens funktion är så viktig för motorns välbefinnande så är det minsta problem med kylaren ska den bytas ut. Just den Perkinsmotor som sitter i den traktorn är speciellt känslig för dålig kylning. Går den för varm uppträder ofta ett mysko fenomen som inte går att åtgärda utan att blocket bytts ut! Även om kylaren byts så "spyr" den ut kylvatten när man minst anar det med ojämna mellanrum, ingen vet riktigt vad det är som händer, men byts blocket så upphör fenomenet! :sad: Det fenomenet drabbar den motorn både om den sitter i MF traktorer eller i Volvo 4200 eller i Lundberglastarna! Och naturligtvis även BM 500 och 22** serien. Och ofta brukar det föregås av att motorn körts riktigt på "kok"! 212 den minsta motorn i den motorserien med klenare borrning klarar sig betydligt bättre från den blockskadan, fast de är av samma konstruktion i övrigt. Men någon typ av spricka i innandömet blir det tydligen främst i de block som borrats för större cylindervolym! :???: Men som sagt byter man blocket så är allt frid och fröjd igen! Men ingen vet varför!!
Lite tråkigt att BM valde att byta ut 212 motorn som satt som original i IH:n mot en 236, framförallt med tanke på att Volvo hade taskiga erfarenheter av den motorn i små lastbilar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#10 » 10:39:04, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den övre är givaren som anger när det är dags att byta luftfilter, har ingen praktisk nytta och funkade väldigt tveksamt, men det var nog lite ball att få sätta en lampa i instrumenteringen som skulle tala om när det var dags att se över luftrenaren...
Den nedre är matarpumpen för bränslet, är det själva pumpen som inte håller tätt så byt ut den! Ett läckage där kommer att innebära driftstopp när du minst anar det!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

niklas.andersson (trådstartaren)

#11 » 15:02:54, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack Leif!

Alltid roligt att lära sig saker.

Det lilla jag provat handbromsen, så verkar den fungera lite grand i varje fall. Ställde mig i en svag lutning, och frikopplade, då rullade traktorn. Gjorde samma operation med handbromsen dragen, och då rullade den inte. Var ju dock inte direkt ett stup som jag stod i, men som sagt lite verkar den ju ta :-)

"värme problemet" är identifierat nu, måste helt enkelt vara mätfel, mätte med IR-Termometer på termostathus och där tempgivaren sitter när mätaren visade nästan i topp på det röda. IR-termometern visade ca 70 grader. Har bytt givaren idag, och hoppas att de löser problemet.

Har lite annat trassel med traktorn nu (kopplingen är paj, info i en annan tråd), jag har dock inte vågat röra snabbväxeln för att se vad som inte fungerar med den.

Vet inte riktigt hur jag skall tänka kring snabbväxeln, vad är det som "brukar" pajja ... är det lamellpaketet för högväxeln, eller något med den hydrauliska inkopplingen? Tänkte eftersom vår fungerar med lågväxel, och när jag surfar omkring tycker jag det verkar vara så att de som har trasig snabbväxel .. ofta kör ändå, men bara på lågväxeln?

Är det säkrast att bara låta den snabbväxeln vara?

Mvh
Niklas
niklas.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:29, 14-04-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2250

TJ-teknik

#12 » 15:55:44, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tråd! Jag var precis i gång och skulle lufta bromsarna och undrade över exakt samma sak kring returslangen och den dåliga bild som finns i handboken (det verkar dock som om det är lucka i golvet från hytten och därifrån kan man nå slangen). Nipplarna stämde inte heller med någon bild, men var ganska lätta att hitta ändå - efter att ha tvättat bort åratals gegg av olja som döljde dem :)
TJ-teknik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:10, 20-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], JPEG, Michael Meier och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se