Sida 1 av 2

Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 00:42:19, 13-08-2018
av Betongbengt
Hej jag har köpt mig en ny 168 årsmodell 1974, problemet jag har är glapp i styrningen halvt rattvarv,
Jag har läst i forumet att det oftast är vantskruvlänkaget som går till styrventilen för servon, och detta länkaget har jag införskaffat jag får loss låsmuttern till den koniska justerskruven men själva skruven sitter som berg, hur får jag loss den? Eller kan jag låta bli denna skruv och byta vantskruvlänkaget och hoppas att det fungerar efter bytet, annars får man ta rörtång och lossa skruven som då blir förstörd och måste bytas ut, är det någon som har erfarenhet av detta problem /Bengt

Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 08:04:51, 13-08-2018
av qsecofr
Om det är samma funktion som på 165 så skruvar man in den spårmejsel försedda skruven för att minska glappet. Men man måste ha visst glapp så att servoventilen vid vantskruven påverkas innan styrningen påverkas. Annat blir det ingen servoverkan.

Vantskruvslänkaget har nog inget med glapp i styrningen att göra, men om det är slitet och glappar kan det vara svårt att få servoverkan åt båda håll.

Det finns en verkstadshandbok under downloads till 165 där det står hur det justeras. Kanske det finns en till din också, eller så är det samma funktion.


Tapatalked.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 22:53:40, 15-08-2018
av Betongbengt
Hej när jag plockat bort grillen så man kommer åt att se så ser jag att tappen som håller servocylinderns kolv, den som sitter spärrad med en saxpinne i vaggan glappar, har detta glapp någon betydelse för styrningen ?

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 07:45:48, 16-08-2018
av Orsa
Jag pajade gängan på den koniska skruven en gång. Skruvade utan kunskap. Av nån anledning blev det i alla fall paj. Så jag har en tapp till den där gängan med 11/4"- 13/16 tror jag det var. Den gängan sitter i överdelen. Köpte tappen på en järnhandel i Brooklyn..., då den var lite udda dimension. Så den finns i Dalarna om det behövs.
Ja, du får väl börja med styrväxeln och kolla. Det brukar väl vara lite slitet här och där därifrån och framåt.
Länkaget till hydraulventilen påverkar servoverkan. Ger inget rattglapp. ½ varv rattglapp ska du jaga i styrväxeln och framåt. Kolla också så att hela styrpaketet framme vid kylaren sitter fast i traktorn. Den satt glapp för mej en gång. Sen har du lagringen för framaxeln och sen brukar det ju vara allt framme vid hjulen som kan ge vinglig färd.
Styrväxeln skulle jag börja med. Vet inte om det är samma på en 165/168 som på min 65, men jag känner igen grejorna du beskriver hittills.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 07:47:57, 16-08-2018
av Orsa
Glapp i cylinderns fästen (baktill menar väl du med "tappen") har inget med rattglappet att göra.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 08:12:27, 16-08-2018
av mats757
Jag har bytt huset till styväxeln en på en 185 en gång. (Som sitter bakom batteriet.) huset hade spruckit så det satt helt löst. Kolla det!
Finns även justering i styrväxeln som behöver ses över. Ny olja kan vara bra ide

På min egen 175 böt jag styrstaget som går från styrväxeln till framvagnen. Det lilla glappet som var i lederna gjorde också stor skillnad.
Den så kallade vantskruven, som egentligen inte är en sådan. Högergäng på båda skruvarna, men med olika gängstigning. Även om man byter till en ny sådan, måste motsvarande del som sprintarna monteras i vara perfekta hål. Kan vara ide att borra upp den och montera i överdimentionssprintar, för att få så lite glapp som möjligt.

Så ska naturligtvis den koniska bulten vara justerad enligt anvisning...

Mats

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 08:26:17, 16-08-2018
av magirus
Så här ser det ut på min 165
Bilden tagen när jag bytte koppling, spridare samt åtgärdaade glappet i styrningen.
Har för mej jag borrade upp hålen till 5mm (eller va de 6 mm) :klia: och använde bult och nylockmutter.
Tog sån bult som int är gängad ända upp. Blev bra!! :idee3:

magirus @ Magirus tråd, trassel, sudd, o krafsklotter

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 09:33:10, 16-08-2018
av andhagan
Har haft samma problem som är vanligt på gamla MF. Styrsnäckan kan justeras så detta glapp försvinner (svårt att komma åt) och byta slitna styrstag. Andra länkar påverkar inte glapp i styrning utan hur servo jobbar och detta måste justeras in noga. Bytte justerskruv till servoarm som köptes på Ellös och detta kräver att man har gängsnitt för justerskruv passar dålig vilket gör att gängan skär och fastnar.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 22:12:26, 16-08-2018
av Betongbengt
Hej igen nu har jag tagit ur trappen där cylinderkolven är förankrad den var sliten på mitten original skall vara 15 mm och den var 14,5 mm och hålen i godset har glappat upp till 15,5 mm, så jag chansade och borrade upp allt till 16 mm i godset och även hålet i cylinderkolven och jag provade att köra med borren som tapp och glappet minskade väsentligt till ett kvarsts varv på ratten, jag fick även loss den koniska ställskruven som jag skruvade ner i botten, skall i morgon byta länkgaget till styrventilen och därefter skruva tillbaka koniska skruven enligt verkstadshandboken 7 varv, skall bli spännande och se ifall det blir bättre, jag konstaterade att det finns lite glapp i centrumaxeln som går ned till styrstagen till hjulen, nu skall jag få någon att svar va en ny tapp 16 mm.Bengt Ström

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 09:51:48, 17-08-2018
av Orsa
Det låter ju bra. Det var alltså ett ställe där du fick belöning.
Fundera på att få tag på nåt axelmaterial/sprint/verktyg/mejsel i 16 mm. Svarvar nån kan de ju va nåt automatstål som är "blött" och det kanske ger sej ganska snabbt på ett ställe där det juckar fram-och-tillbaka hela tiden. En tanke bara.
Annars se till att du får det gjort i ett snäpp "bättre" stål.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 11:37:45, 17-08-2018
av Betongbengt
Jag har tänkt att hitta någon bult som är tillräckligt lång utan gänga upptill gärna med0.05mm över 16 mm för att kunna få den att bli tajt passning.Bengt

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 15:02:45, 18-08-2018
av qsecofr
Hej, såg ditt fäste ut så här?
I så fall hur fick du ut bulten utan skalle?

Saxpinnen måste ut såklart, men sen?
Är gängorna kanske inte längre än man ser och resten är utan gängor. I så fall kanske man skruvar på en mutter och den pressas då upp?

Tack

Bild


Tapatalked.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 15:12:43, 18-08-2018
av Betongbengt
Bild
Bild
Bild

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 16:21:44, 18-08-2018
av qsecofr
Tack, är det den gamla eller den nya?


Tapatalked.

Re: Glapp i styrning mf 168

InläggPostat: 17:05:28, 18-08-2018
av Betongbengt
Det är den gamla och den var glapp. Så jag borrade upp hålet med servo kolven på plats med 16 mm borr och tog en m16 bult som på den ogängade delen höll 16.0mm och borrad hål för saxpinne.
Bild