Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta traktordäck

39 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

magloman

#31 » 18:32:02, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så ligger det ju till :thumme:

Radien minskar ju och hjulet snurrar i en annan fart än ett hjul som ej har punktering!

Så lufttrycket har betydelse för slitaget på differentialer och spärrar mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



gaffa

#32 » 21:26:21, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det som var i mina tankar , är en elektrisk drivlina med navmotorer då är det möjligt att styra framdrivningen till 100%, nu blir det rätt mycket kompromiss ,med slut framdäck i kombination med halvslitna bakdäck och mekaniska transmisoner.
Tycker att gaffa är lite snål som inte byter fram och bak däck samtidigt .
En fundering till TS varför bara diagonal bak?
Göran i Björnarbo


Jag är ju inte eko-odlare så det är ingen som skyfflar pengar över mig ständigt så det får duga med halvslitna bakdäck :vissla:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Jac

#33 » 09:17:44, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja så ligger det ju till :thumme:

Radien minskar ju och hjulet snurrar i en annan fart än ett hjul som ej har punktering!

Så lufttrycket har betydelse för slitaget på differentialer och spärrar mm


Blir det samma varvtaldäck och fälg?
Fälgen ska ju inte slira i däcket
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

pluton

#34 » 21:32:53, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist att tråden plötsligt dog så jag tänkte att vi ska bena ut hur det ligger till med hastigheten fram vs bak. Det sägs ju från flera håll att framhjulen ska gå 3-5% snabbare än bakhjulen. Vi är inte eniga där dels för att jag ser det på ett annat vis men också för att jag inte förstår hur detta beräknas med givna parametrar.
Till min hjälp har jag gjort en skiss i paint.
Som ni kan se så har jag satt omkretsen till 100 fram och 200 bak. När framhjulet gjort ett varv så har bakhjulet gjort ett halvt. Hastigheten jämförs med en fiktiv diameter på bakhjulet, samma diameter som på framhjulet. På den diametern är bakhjulet bara hälften så snabbt som framhjulet.
Men för att harmonera med bakhjulets 200 cm måste framhjulet göra ett helt varv till. När den har gjort det så är båda hjulen vid samma utgångspunkt.

Men sen ska ju framhjulet gå lite snabbare och jag tolkar att 5% som nämnts är fem centimeter.
Slutsats: Framhjulet ska gå två varv plus fem centimeter och det blir då 105% snabbare.

Tillägg: Eller...det blir nog 10 cm extra eftersom framhjulet går två varv. 10 av 200 är ju 5%.
Bild
Senast redigerad av pluton 21:38:37, 19-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

fretchi

#35 » 21:37:09, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det till 102,5 %, i övrigt är jag enig :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

pluton

#36 » 21:39:32, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp och jag korrigerade mig i mitt tillägg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Stridis2

#37 » 09:00:24, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni gör ett stort tankefel, och det är att ni räknar i fel enhet! Ni ska inte räkna i rpm utan i km/h. Hur ofta har ni sett vägskyltar med hastighetsbegränsningen "Max 180rpm"? :djaevul:
Som Pluton helt korrekt konstaterade i inlägget ovan så måste hans exempelhjul rotera dubbelt så snabbt fram som bak, men periferihastigheten, eller egentligen viktigare rullningssträckan, blir samma. Ovanpå detta lägger man på att framhjulen ska rulla några procent längre sträcka.
Här vill jag alltså säga att framhjulen ska rotera några procent fortare än bakhjulen. Jag pratar då om periferihastighet och inte rpm och tar för givet att alla andra tänker som jag. Därför förstår vi inte riktigt varandra... :vissla:

Nästa problem är om däckstrycket påverkar omkretsen. Om vi tänker att Plutons bakdäck, med en omkrets på 200 cm och en radie på 30 cm, har en fälg som är 0 cm. Plattar vi till däcket helt så är radien 0, men omkretsen är fortfarande 200 cm. Om däcket inte slirar på fälgen och vi inte sliter itu gummit i däckssidan så måste för varje varv fälgen roterar även slitbanan på däcket rotera ett varv, närmare bestämt 200 cm.
Den enda skillnaden i omkrets för ett däck beroende på lufttryck är så mycket som corden kan sträcka sig och omforma sig. Hur mycket detta är vet jag inte, men jag tror inte det är mer än någon procent.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kallsmeden

#38 » 09:48:44, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger instruktionsboken ?
Där bör finnas information om tillåtna däckskombinationer.
Annars bör importören/återförsäljaren kunna bistå med detta.
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

andhagan (trådstartaren)

#39 » 07:30:41, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt en som kan detta med däck så är det så att det skiljer på radial och diagonal och lufttryck. Om man har för högt tryck så blir ett diagonal större medan ett radial sväller ut och behåller samma höjd (omkrets).(detta påstår en bekant som jobbar med däck. om det nu stämmer.
andhagan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:13, 11-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Grålle
MF 188
MF699


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se