Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpråd John Deere 1630

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Gralq (trådstartaren)

#1 » 14:37:03, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi (jag och syskonen) är i investeringstagen och ska köpa en gårdstraktor men känner att råd kan behövas.

Vi har sett och väldigt kort provkört en John Deere 1630 -78 med en Ålö Modig 3030 lastare. Traktorn i sig är i grymt fint skick (två ägare sedan ny i närområdet) med nästan nya bakhjul, framhjul bytta till bredare dimension samt har gått ca 4500 timmar. Lastaren ser ut att vara i bra skick och är modifierad med 3e funktion.

Pris, modiga 69k+moms.
Kortsiktigt så kommer den att bara användas för att städa upp rat (bråte och maskiner till förbannelse) samt snöröjning.
Långsiktigt när nuvarande arrendator lägger ner är att hålla uppe 15ha åker och ev. lättare skogsbruk. Typ hämta lite ved längs skogsvägar osv.

Finns det något speciellt vi bör titta på/efter när det gäller den här modellen?
Tyvärr är utbudet här uppe inte det bästa såhär på hösten, så just nu finns det inte många alternativ som har samma pris/skick/storlek.
Gralq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:48, 08-07-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1630
Ford 3600
Allis Chalmers B
Hanomag R12A



Viktorputts

#2 » 19:49:04, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft en 1030 och var mycket nöjd. Väldigt smidig, vändradien liten, stor fördel i skogen. Bra med bredare däck där fram när man har frontlastare. Inga bekymmer under de 8 år den bodde hos mig.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Andreas.karlsson

#3 » 20:07:11, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ju inte sett den.....men det känns ändå som att det är 30k För mkt??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Gralq (trådstartaren)

#4 » 22:17:46, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Haft en 1030 och var mycket nöjd. Väldigt smidig, vändradien liten, stor fördel i skogen. Bra med bredare däck där fram när man har frontlastare. Inga bekymmer under de 8 år den bodde hos mig.



Mm, vändradien var nästan läskigt liten. =) Och iom att delar av åkrarna har en del blöta bitar så känns breda däck fram bra också.
Gralq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:48, 08-07-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1630
Ford 3600
Allis Chalmers B
Hanomag R12A

Gralq (trådstartaren)

#5 » 22:20:09, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Nu har jag ju inte sett den.....men det känns ändå som att det är 30k För mkt??


Nu blev jag nyfiken. =)

Varför tycker du att den är 30k för dyr?

Bör ~50hk, sent 70 tal, lastare och bra skick vara så pass "billiga" som 40k+moms? Eller är det lokala variationer? Här uppe i norr (Umeå) brukar inte utbudet vara översvallande.
Gralq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:48, 08-07-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1630
Ford 3600
Allis Chalmers B
Hanomag R12A

Andreas.karlsson

#6 » 23:03:17, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gralq skrev:
Andreas.karlsson skrev:Nu har jag ju inte sett den.....men det känns ändå som att det är 30k För mkt??


Nu blev jag nyfiken. =)

Varför tycker du att den är 30k för dyr?

Bör ~50hk, sent 70 tal, lastare och bra skick vara så pass "billiga" som 40k+moms? Eller är det lokala variationer? Här uppe i norr (Umeå) brukar inte utbudet vara översvallande.


Ser man en bild, så är det ju betydligt lättare att göra en bedömning, har du ingen bild vi kan få se? är den i så bra skick som du påstår, så är nog många nyfikna på att få se den i vilket fall! :cool:
Jag gör min bedömning utefter det jag vet om vad det kostar ett reparera dessa maskiner. 4500h är ju inte jättemycket, men med lastare på, så kan man ju anta att kopplingen/urtrampningslager Kan vara slitet som om den hade gått ett par tusen h mer. Och traktorn är ändå 40 år, så man får ju ha i beräkningarna att ha råd att kosta på den 15-20k rakt av.
Vet du t.ex om fodertätningarna är bytta? Annars har du bara där, en "tickande bomb" oavsett driftstimmar. Nu glömde jag förvisso att räkna med bra bakdäck, säg 45 då, men så mycket mer hade inte Jag lagt! Men nu ska jag inte vara negativ här, utan ta reda på servicehistoriken om du kan, för det avgör ju en hel del om man vet vad som är bytt och inte. Kan ju vara så att priserna är Något högre i ditt område pga utbudet, men delarna kostar ju lika mycket oavsett!
Eftersom du bor i norr, fråga Leif här på forumet vad han säger, han är väldigt duktig och kan garanterat göra en bättre värdering utan bild, än vad jag kan :thummar:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Gralq (trådstartaren)

#7 » 23:37:37, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr ingen bild. :/

Det låter iofs som en väldigt klok inställning. Och eftersom jag är en nybörjare så kan jag ju tyvärr lätt bli lurad..
Firman hade tyvärr ingen info om servicehistoriken, så jag får nog helt enkelt ta och ringa förra ägaren.

Har har Leif för nick? Eller är det Leif?

1 person gillar det här inlägget.
Gralq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:48, 08-07-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1630
Ford 3600
Allis Chalmers B
Hanomag R12A

Andreas.karlsson

#8 » 23:49:01, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gralq skrev:Tyvärr ingen bild. :/

Det låter iofs som en väldigt klok inställning. Och eftersom jag är en nybörjare så kan jag ju tyvärr lätt bli lurad..
Firman hade tyvärr ingen info om servicehistoriken, så jag får nog helt enkelt ta och ringa förra ägaren.

Har har Leif för nick? Eller är det Leif?

"LeifAndersson"
Jag förstår :thumme:
Så det är på en firma alltså....men Jag tycker ändå att de verkar vara överpris!
Dock har du oftast ingen som helst garanti ändå, om du inte har det på papper vill säga.
Ja får du tag på förra ägaren, så är ju det de bästa :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

xc banbyggare

#9 » 11:01:56, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl en sak man bör kolla noga på traktorer generellt, och JD i synnerhet; Hydrauliken! Dvs, dra i alla reglage, snurra på ratten (gärna samtidigt) o lyssna efter missljud/vibrationer etc, gärna utan att behöva varva (så mycket) för att få funktion. Bromsar är ju alltid trevligt, inte minst parkeringsbroms. Ska du sedan hålla på med snöröjning så behöver ju elen fungera också.

Sedan kan jag hålla med Andreas om att priset känns i överkant, men den storleken MED lastare är ju tyvärr väldigt populär = svårt att göra fynd.... Blir ju en del extra om du tänker/behöver göra fullt vätske- & filterbyte, har för mig jag la drygt 10 papp här men då ingick även bättre dragarmar/packningar sensoraxel/ljuddämpare/cyklon mm.
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Gralq (trådstartaren)

#10 » 11:08:50, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och bra input kring hydrauliken. =)

Pratade nyss med förra ägaren och tydligen så läckte den lite olja tidigare mellan motor och växellåda, så den blev delad för att fixa det och när de ändå hade den isär så passade de på att byta kopplingen. Tycker det kändes lite udda men men, jag är amatör. =)
Efter det har den gått ett par hundra timmar.

Handlaren kastar in ett byte av motorolja och filter (300 timmars service) men jag har inte koll på vad det är värt i pengar.

När det kommer till utbudet så finns det några motsvarande här uppe men som känns väldigt tveksamma, tex en IH 475 med dåliga däck och en hel del rost, samt med en liten oljepöl under bakaxeln. Den går för 55k+moms.
Gralq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:48, 08-07-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1630
Ford 3600
Allis Chalmers B
Hanomag R12A

Andreas.karlsson

#11 » 11:49:57, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gralq skrev:Tack för svar och bra input kring hydrauliken. =)

Pratade nyss med förra ägaren och tydligen så läckte den lite olja tidigare mellan motor och växellåda, så den blev delad för att fixa det och när de ändå hade den isär så passade de på att byta kopplingen. Tycker det kändes lite udda men men, jag är amatör. =)
Efter det har den gått ett par hundra timmar.

Handlaren kastar in ett byte av motorolja och filter (300 timmars service) men jag har inte koll på vad det är värt i pengar.

När det kommer till utbudet så finns det några motsvarande här uppe men som känns väldigt tveksamma, tex en IH 475 med dåliga däck och en hel del rost, samt med en liten oljepöl under bakaxeln. Den går för 55k+moms.


Utöver det, så är det ju glapp i framvagnen man bör kolla upp :thumme:
Se där ja! Det ökar ju värdes till viss del såklart! Kopplingen byts pga att det är exakt samma jobb som att byta vevaxeltätningen, då tätningen sitter bakom kopplingen, så lossar man på kopplingen först. Ett projekt som inte vem som helst står hemma och skruvar med!
Jag hade ju köpt ett oljefilter och en dunk 20L okq8 T520 och bytt själv istället, det blir betydligt billigare! Är det något jag hade bett dem göra, så är det väl att istället byta packboxen runt insprutningspumpen, med nya tätningar som det innebär.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

xc banbyggare

#12 » 10:38:42, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med Andreas map motoroljan, bättre deal är att få dom att byta hydraulolja! Helt andra kvatiteter det handlar om, o lite bökigare om man ska tömma helt.
Vad gäller IH 475, mmm.... Vi hade en dylik tidigare, rätt storlek o styrka ja - men de självluftande bromsarna är ing'e skoj. Vet att det finns dom som inte har det problemet, men för mig tog det 14 dagar efter luftning som dom började försvinna igen - efter 1 månad fanns ingen färdbroms öht! Inget större jobb att lufta eg, men våran hade x:a hydrauluttag som jag var tvungen att plocka bort först för att komma åt h. nippel. Parkeringbroms fanns inte från start när vi köpte den!
Växlarna var alltid lite spännande att se vad man fick i för något, möjligt att det hade gått att justera länkaget men jag "orkade" aldrig. (Vet någon {LeifA?} som påpekade att 2 spett mellan benen rakt ner i lådan kan inte gå fel på en gammal traktor, ligger en hel del i det påpekandet!) Snabbväxeln kanske fungerade men eftersom den frihjular på låg ihop med avsaknaden av broms så .....
Hydrauliken håller en helt annan klass på JD'n jämfört med IH'n, den är å andra sidan några år yngre också.

1 person gillar det här inlägget.
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Ivar Risslén

#13 » 13:33:14, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite varierande prisbild på traktorer hos handlarna runt Umeå. Det finns de som inte är just något dyrare än sina kolleger söder om Sundsvall till de som har guldpriser på sina traktorer.
Nog vill jag att handlaren har servat och gått igenom traktorn så att allt fungerar när jag köper den så att jag kan fara ut och köra i trafik på en gång.
Det är lite annat om jag köper ett renoveringsobjekt som då ska vara betydligt billigare.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Gralq (trådstartaren)

#14 » 21:18:53, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev ett inköp idag, rätt nöjd med priset även om jag inte fick ner det så mycket. =)

Byte av hydrauloljan gick inte att få igenom, men motorolja, oljefilter, bränslefilter, en kontrollfunktion/genomgång samt lite småfix med lastaren blev inkluderat. Dvs symbolisk prissänkning + lastarfix förutom det jag hade pratat med dem tidigare om.

Nu gäller det bara att vänta på att de har servat den och sen se om man blir nöjd.

1 person gillar det här inlägget.
Gralq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:48, 08-07-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1630
Ford 3600
Allis Chalmers B
Hanomag R12A

Andreas.karlsson

#15 » 21:26:55, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gralq skrev:Det blev ett inköp idag, rätt nöjd med priset även om jag inte fick ner det så mycket. =)

Byte av hydrauloljan gick inte att få igenom, men motorolja, oljefilter, bränslefilter, en kontrollfunktion/genomgång samt lite småfix med lastaren blev inkluderat. Dvs symbolisk prissänkning + lastarfix förutom det jag hade pratat med dem tidigare om.

Nu gäller det bara att vänta på att de har servat den och sen se om man blir nöjd.


Vi väntar med spänning på bilderna!!! :eat: :cool:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sleeper_86 och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se