Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kompakttraktor iseki 2140 1990 ca 800 timmar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Fortuna (trådstartaren)

#1 » 16:42:26, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Jag heter Mikael, men har alias Fortuna.. Detta är min första tråd hos maskinisten... jag har läst många trådar här och inser att här finns hela Sveriges kompetens . Hoppas att jag inte gör bort mig med idiotfrågor..

Först, jag fick för mig att det fanns en underkategori kompakttraktorer som jag inte hittar.. Om det finns vänligen säg var den finns :-)

Nu lite feedback :razz:
Jag har en Iseki 2140 4 awd, 1990 årsmodell ca 800 timmar?? , fantastiskt bra skick förutom lack som är väldigt solblekt.. köpte av ägaren till huset jag köpte av.. dyrt , för dyrt.. visserligen medföljde vagn, jordfräs, slotter/ gräsklippare, räfsa, snöskär för 3p lyften , en hel bunke reservdelar och extern hydralpump etc.. jag vill helt enkelt ha den till vilket pris som helst.. insåg efteråt att priset var lite för högt.. ... ångrar ändå inte köpet..
Använder den mycket, byggde en bakskopa till 3 punktlyft och den har gjort nytta..
Saknar frontlastare...
Nu till problemet:
köpte igår en lastare av okänt märke och okänd ålder som passar liten traktor, kanske något stor till min traktor men borde ganska enkelt kunna anpassas...
Dock.. försöker klura var man sätter chassiefästet som ska hålla lastaren.. ( ursäkta om jag säger fel) jag har kolvar, jag har lastararmar, har bågen som håller kolvar och lastarmar, men fästet .. Är det någon vänlig själ som har bilder eller förklarar var fästet ska eller bör sitta.... det fäste som jag måste tillverka... Där finns inget förberett för hytt eller skyddsbåge på traktorn, tänket är att jag ska bygga ett samtidigt som fästet..

Önskar er alla en god helg..
Mvh Micke.
Fortuna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:54, 19-08-2018
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Iseki 2140



SvampenT15

#2 » 17:25:23, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej du bör nog göra en hjälpram som du skruvar fast i traktorn ex i bak axel och det grova plattjärn som brukar finnas i framändan på Iseki. Sen bygger du fästet på den så att du lätt kan montera av lastaren när du inte behöver den. OBS ta inte så stor skopa!!! Då kan du råka ut för framaxel haveri. Mycket dyrt. För övrigt kan du googla Iseki 2140 så får du kanske lite mer att tänka på.
Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Fortuna (trådstartaren)

#3 » 07:29:07, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Curt. Tack för ditt svar.
Det är just denna hjälpram som blir bekymret att hitta en bra fästpunkt för , min önskan var att någon kanske har gjort lika på sin Iseki o har tagit en bild :photograph: så man kunde se hur man gått tillväga :grin:
Fortuna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:54, 19-08-2018
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Iseki 2140

SwedEh

#4 » 07:41:44, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten viktig detalj du har glömt är att bifoga bilder :)
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Fortuna (trådstartaren)

#5 » 07:45:38, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej SwedEh,
Jag har inget o visa egentligen, projektet är bara i planeringsstadiet, vill läsa o se hur andra gjort med infästningen.
Fortuna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:54, 19-08-2018
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Iseki 2140

SvampenT15

#6 » 08:23:37, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är många som satt lastare på små Iseki. Du kan ringa till Hara och Kjellve om dom finns kvar dom byggde lastare till små traktorer. Ett annat tips är att åka till en kyrkogård dom har ofta små traktorer med lastare.
Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Fortuna (trådstartaren)

#7 » 09:10:12, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, ska kolla där.
SvampenT15 skrev:Det är många som satt lastare på små Iseki. Du kan ringa till Hara och Kjellve om dom finns kvar dom byggde lastare till små traktorer. Ett annat tips är att åka till en kyrkogård dom har ofta små traktorer med lastare.
Curt
Fortuna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:54, 19-08-2018
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Iseki 2140


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se