Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo krabat problem

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

olofdmkarlsson (trådstartaren)

#1 » 08:31:58, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,

Jag har en volvo krabat som gar jamnt och fint pa tomgang, startar som en klocka aven om den har statt 3 -4 manader.
Nar man ger gas pa-drag vid stilla staende sa ar det inga problem, men nar man kor sa hostar den och gar verkligen ojamnt vill nastan stanna .
Har bytat bensin, jag anvander blyersattning, har andvant forgasar rengornings tillsattning in bensinen.
Ar det ngn som har en aning vad som kan vara felet?
Ber om ursakt for ett utlandskt tangent bord , men ar for tillfallet inte i Sverige.

MVH
Olof
olofdmkarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:56, 16-11-2016
Ort: TVING
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat



torbjorn_forsman

#2 » 10:22:46, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen något tändningsproblem.

Det är vanligt med avlagringar på tändstiften som ställer till bekymmer, om man överdoserar blyersättning eller andra konstiga tillsatser i bränslet. B16-motorn har, liksom senare Volvomotorer med ungefär samma material i ventiler och säten (B18, B20, B30) egentligen inget stort behov av blyersättning. Det är bara vid långvarig körning med högt varvtal och stort gaspådrag (t ex om man drar husvagn i bergstrakter med en personbil med B18-motor) som man kan påvisa att ventilerna börjar få tendens att äta sig in i sätena. De verkligt stora behoven av blyersättning finns dels på gamla luftkylda motorer (t ex VW) och dels på en del extrema lågprismotorer som inte har insatsventilsäten utan där gjutjärnet i topplocket ska fungera som tätningsytor för ventilerna (bl a Ford V4 och äldre Skoda).

Så börja med att byta till bränsle utan konstiga tillsatser och titta till tändstiften - rengör dem om det finns konstiga avlagringar på isolatorfoten, se till att de är av rätt typ för motorn, att elektrodavståndet är rätt och att elektroderna inte börjar se avrundade eller sönderbrända ut.

Om inte det hjälper, så se över resten av tändsystemet - kolla att det är torrt, rent och fint innanför fördelarlocket och inte finns några sprickor i locket eller rotorn. Ohmmät tändkablarna och ev avstörningsmotstånd i fördelarrotorn så du är säker på att det inte är avbrott någonstans.
Om inte det hjälper, så kolla att brytarnas kontaktytor är rena och släta, och att brytaravståndet är rätt inställt (observera dock att inställning av avståndet med bladmått bara fungerar om fördelaren är helt glappfri och i nyskick, på en sliten fördelare är det säkrare att använda kamvinkelmätare och ställa in till rätt slutningsvinkel).

Nu när det börjar bli mörkt på kvällarna kan du köra traktorn hårt belastad så att den börjar misstända, och låt samtidigt någon gå bredvid och kolla om det syns gnistbildning eller krypurladdningar någonstans på tändspole, fördelarlock, tändkablar etc. I så fall finns det ett fel som måste åtgärdas!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

olofdmkarlsson (trådstartaren)

#3 » 11:11:07, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack for ditt svar Torbjorn,!!
Jag uppskattar verkligen din input!
Jag borjar med dina forslag.

MVH
Olof
olofdmkarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:56, 16-11-2016
Ort: TVING
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat

BM425

#4 » 11:39:36, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan alla Krabat/Terrier har problem med förgasaren, den slår sig lätt o sen tätar inte flottören (bensinen flödar när motorn stängs av) riktig o det blir läckor för tjuvluft också.

Flottörhuset är lätt att skruva loss, det blir lätt skräp där som sätter igen munstycken. Har du inget bränslefilter så montera gärna det. Jag kapade röret mellan tank o pumpen o satte ett slangfilter där. Innanför de två pluggarna under flottörhuset sitter munstycken som bör rengöras, brukar inte räcka med att blåsa med tryckluft.

Är tändningen helt ok och den går bra på tomgång högt o lågt varv. > Kör med belastning o dra ut choken, då får motorn mer bränsle, se vad som händer....går den bättre då så får den för lite bensin - skräp i förgasaren, bensinpumpen, tanken, bränslekranen.

Bränslekranen har en packning i sig som kan flytta på sig som stryper bensinen.

Vad är det för årsmodell? Bild?!

Lite att läsa BM Volvo 425 Terrier instruktionsbok
Det finns fler dokument där rörande BM 425

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

olofdmkarlsson (trådstartaren)

#5 » 13:46:50, 21-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Anders!
Jag har bytat ut bransle filtert som redan satt , ( ett slang filter).
Kollar flottorhuset, och bransle kranen till att borja med ocksa..
Modellen ar 1957. Har inga bilder for tilfallet var jag ar, men aterkommer garna senare.
MVH
Olof
olofdmkarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:56, 16-11-2016
Ort: TVING
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo krabat


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513 och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se