Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rep och Fix av min John Deere 2450

41 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HenkeBoy (trådstartaren)

#1 » 14:15:43, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å Hå,

Besökte lokala John Deere försäljaren då jag skulle köpa en liten packning till min JD 2140, men kom hem med en ”sämre begagnad JD 2450”.
I alla fall tyckte försäljaren det och ville bli av med den till hyfsad penning.
Jag såg som vanligt potential i maskinen och kunde inte låta bli. 4WD har ju stått högt på önskelistan i många år…

En JD 2450 -86, men nya däck runt om. Hyfsat torr och fin utvändigt.
Gick illa som fan och rök vitt, kuggar över på startkransen ibland vid startförsök. Vattenpumpen läcker vid axeln.
Säkert inte städad i hytten på minst 15 år...hoppas golvet inte rostat hål på!

Men va sjutton, 2140:n är ju färdigrenoverad för min del, så varför inte börja på ny kula…

Slänger därför upp en tråd här, för det kommer säkert snart frågor och funderingar, som jag helst samlar till samma tråd.

Bild
Bild
Senast redigerad av HenkeBoy 07:21:40, 23-08-2018, redigerad totalt 1 gång.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



HenkeBoy (trådstartaren)

#2 » 14:28:20, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rejält för hög nivå på motoroljestickan, gjorde att jag snabbt tappade ur när jag fick hem den. 13,5 liter fick jag ut. Luktar mer diesel än olja! Men glädjande nog inte vatten! Ska väl vara 8,5l tror jag i den motorn.
Bytte därför matarpump, som det förmodligen inte var nåt fel på.
Kollade därefter spridarna, varvid ettans spridare stod öppen hela tiden. 4 nya på OIE fick det bli. Sen startade den lätt och går jämnt och fint i gången. Ryker inget längre och än så länge har jag inte sett att den späder oljan något.
Man kan ju undra hur långt det var sedan sista oljebytet. Krävs säkert en del körning innan man får 5 liter diesel i oljan genom en öppen spridare.

Har inte hunnit kolla något på startkransen, men det måste jag nog snart göra. Det skorrar mindre fint ibland vid startförsök.

Men här kommer i alla fall en fråga till er som har koll på 50-serien:
Jag hittar inga säkringar till elen i traktorn. Finns det inga sådana? Har letat utan framgång...
Skulle gärna haft tag i en OP-manual till den. Men hittar bara dem på danska tyvärr...

Sen en fråga om olja i hydraulen/transmission:
Då jag inte har en manual vet jag inte om oljenivån kollas med varm traktor på tomgång, precis som på 2140:n.? Någon som kan bekräfta?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

uppland2

#3 » 18:23:18, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite ovanlig belysningsuppsättning fram på taket?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Turbodiesel

#4 » 18:55:36, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkringarna sitter i ett stående säkringskort under höger (har jag för mig, enkelt när man gör det själv..) instrumentpanel, du knäpper loss hela täcklocket/sargen för varvräknare, knappar mm.

Oljenivån brukar jag kolla när traktorn har varit igång en stund, dock avstängd. Har inte kollat hur det ska göras "by the book", någon liter hit eller dit är inte avgörande.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kymi

#5 » 20:37:45, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontana köp är ju alltid spännande ;-) Grattis till köpet,ska du behålla 2140in oxå? Ser att du har lamporna kvar trots lastren,kan du mäta hur mycket framlamporna bygger ut i sidled från sidan?På vår är de bortplockade,men vill gärna ha tillbaka dem om plats finns.Lamporna till vår är borta såklart,så har inga å mäta på..
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 3040

Viktorputts

#6 » 20:54:20, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog ett kap. Gratulerar!!
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Martin.Eriksson

#7 » 21:49:18, 22-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farfar köpte en 2450 ny 1990 sen tog farsan över den så man har några timmar i en sån.
Vi hade ingen lastare på den men vet att de monterades det på den efter vi bytte bort den..
vi hade även växelspakarna på golvet..
Men hur som så är det en väldigt trevlig traktor..
säkringskortet är en svaghet på dom, vi bytte flera stycken och sätter man i dom minsta fel så lyser de lampor mm..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

HenkeBoy (trådstartaren)

#8 » 07:17:56, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Lite ovanlig belysningsuppsättning fram på taket?


Nån lastbilsraggare som ägt tidigare kanske? Påhängt med "strömtjuvar" på original kablage, ogillas skarpt!



Turbodiesel skrev:Säkringarna sitter i ett stående säkringskort under höger (har jag för mig, enkelt när man gör det själv..) instrumentpanel, du knäpper loss hela täcklocket/sargen för varvräknare, knappar mm.

Oljenivån brukar jag kolla när traktorn har varit igång en stund, dock avstängd. Har inte kollat hur det ska göras "by the book", någon liter hit eller dit är inte avgörande.


Tack TD! Då ska jag dyka ner under instrumentpanelen och kolla efter säkringar. Saknar en spänningsmatning upp till hytten, den som tänder radion mm. Men med alla jäkla strömtjyvar vet man ju inte hur det är kopplat.
Tur man jobbar med el- och elektronik dagligen, så med lite mer felsökning så ska det nog fås iordning på.

På 2140:n ska transmissionsoljenivån kollas med varm olja och sedan 2 minuter på tomgång enligt boken. Det är ganska stor skillnad i nivå mot avstängd motor har jag märkt. Rinner väl tillbaka från fronttank & pump kanske?
Tänkte att traktorkropparna borde vara ganska lika...
På den här är det låååångt över markeringarna på stickan. Ska jämföra stickorna på mina två traktorer, tycker denna oljesticka ser så mycket längre ut, och ändå sitter fäst bara obetydligt längre bak.
Det verkar som att alla nivåer på denna traktor har en förmåga att vara långt över vad de ska vara. Ja förutom kylvätskan då, där sipprar det för fullt.
Men det är väl snart dags för olje och filterbyte i transmission/hydraul, så då tappas övernivån ut.



kymi skrev:Spontana köp är ju alltid spännande ;-) Grattis till köpet,ska du behålla 2140in oxå? Ser att du har lamporna kvar trots lastren,kan du mäta hur mycket framlamporna bygger ut i sidled från sidan?På vår är de bortplockade,men vill gärna ha tillbaka dem om plats finns.Lamporna till vår är borta såklart,så har inga å mäta på..


Jag kommer nog att avyttra 2140:n bara jag känner att jag litar på denna först. Känns lite trist när den ser så pass ok ut och går så bra. Men det blir lite för trångt med 4 traktorer i maskinhallen.

Jag ska försöka komma ihåg att mäta när jag är hemmavid. Men som du ser på bilden nedan så är det inga problem. Eller kanske, en av lyktsargarna har klämts sönder av nåt... :???:
På 2140:n är de bortplockade. Men med 1610p-lastaren så skymmer frontbalken ändå all form av belysning. Så även om lamporna hade fått plats hade de inte gjort någon nytta.
Men misstänker att Trima 1610p är kraftigare och kanske smalare än Veto:n som sitter på 2450:n.
Återkommer med mått.


Bild

Ovan kan man åtminstone se hur lastaren försörts av någon tidigare ägare. Den är svetsad på båda balkarna och även tvärbalken. Tyvärr har de inte fått den helt 100% i våg enligt redskapsfästet. Men det är inte så farligt att jag tror jag stör ihjäl mig på det. Det märks knappt med gafflarna på, men med planeringsskopan syns det tydligare!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#9 » 06:57:26, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kymi skrev:Ser att du har lamporna kvar trots lastren,kan du mäta hur mycket framlamporna bygger ut i sidled från sidan? På vår är de bortplockade,men vill gärna ha tillbaka dem om plats finns.Lamporna till vår är borta såklart,så har inga å mäta på..


Mätte i morse och fick att de sticker ut ca 90mm från sidan. Det är med liten marginal det går fritt för lastaren. Den här Veto-lastaren har en armvinkel som gör att jag förmodligen behöver ha skopan en bit under marknivå innan de är i höjd med lamphuset. Större risk är nog att hydraulslangen tar i om den monteras lite fel.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

kymi

#10 » 21:59:39, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:
kymi skrev:Ser att du har lamporna kvar trots lastren,kan du mäta hur mycket framlamporna bygger ut i sidled från sidan? På vår är de bortplockade,men vill gärna ha tillbaka dem om plats finns.Lamporna till vår är borta såklart,så har inga å mäta på..


Mätte i morse och fick att de sticker ut ca 90mm från sidan. Det är med liten marginal det går fritt för lastaren. Den här Veto-lastaren har en armvinkel som gör att jag förmodligen behöver ha skopan en bit under marknivå innan de är i höjd med lamphuset. Större risk är nog att hydraulslangen tar i om den monteras lite fel.


Jättetack för måtten :thummar: ska mäta på vår imorrn och se om det går fritt,hade varit önskvärt med en återställning av lamporna.Även om de inte gör nån nytta,men ser ju tråkigt ut med 2 hål i fronten bara.
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 3040

Andreas.karlsson

#11 » 22:28:03, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kymi skrev:
HenkeBoy skrev:
kymi skrev:Ser att du har lamporna kvar trots lastren,kan du mäta hur mycket framlamporna bygger ut i sidled från sidan? På vår är de bortplockade,men vill gärna ha tillbaka dem om plats finns.Lamporna till vår är borta såklart,så har inga å mäta på..


Mätte i morse och fick att de sticker ut ca 90mm från sidan. Det är med liten marginal det går fritt för lastaren. Den här Veto-lastaren har en armvinkel som gör att jag förmodligen behöver ha skopan en bit under marknivå innan de är i höjd med lamphuset. Större risk är nog att hydraulslangen tar i om den monteras lite fel.


Jättetack för måtten :thummar: ska mäta på vår imorrn och se om det går fritt,hade varit önskvärt med en återställning av lamporna.Även om de inte gör nån nytta,men ser ju tråkigt ut med 2 hål i fronten bara.

Eller så letar du upp de slimmade, kåporna som åtminstone JD ÅF monterade, vid "för smal lastare" så att de täckte hålen och man fick lamporna längre fram/tätare :thumme: Gröna plåtkåpor vill jag minnas.....vet ej om dessa var jd original eller pirat, men det Har funnits iallafall!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

kymi

#12 » 08:19:07, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte i morse och fick att de sticker ut ca 90mm från sidan. Det är med liten marginal det går fritt för lastaren. Den här Veto-lastaren har en armvinkel som gör att jag förmodligen behöver ha skopan en bit under marknivå innan de är i höjd med lamphuset. Större risk är nog att hydraulslangen tar i om den monteras lite fel.[/quote]

Jättetack för måtten :thummar: ska mäta på vår imorrn och se om det går fritt,hade varit önskvärt med en återställning av lamporna.Även om de inte gör nån nytta,men ser ju tråkigt ut med 2 hål i fronten bara.[/quote]
Eller så letar du upp de slimmade, kåporna som åtminstone JD ÅF monterade, vid "för smal lastare" så att de täckte hålen och man fick lamporna längre fram/tätare :thumme: Gröna plåtkåpor vill jag minnas.....vet ej om dessa var jd original eller pirat, men det Har funnits iallafall![/quote]
:uupps: Det hade nog varit lösningen,mätte och det är verkligen på hittefåret :???: För att göra det extra kul så sitter det fettnipplar som bygger ut ännu mer.Tack för tipset,ska se om jag hittar sånna lampor :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 3040

HenkeBoy (trådstartaren)

#13 » 08:41:51, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för lite uppdatering...
Då har man kört en vinter med 2450:n som den var, med dålig startkrans och helslut startdrev. Men snurrade man motorn något så startade den varje gång.
Ville inte göra nåt åt traktorn förrän jag provat köra den ett tag och se så det inte var mer fel som jag inte fick veta av säljaren.

Men vattenpumpen läckte mer och mer. Fick bli renovering mitt i kalla vintern. Men tät blev den i alla fall.

Men det här med startmotorn och slitet drev gick ju inte att leva vidare med. Därför står den nu så här:


Bild

Bild



Kopplingen ligger 0,9mm över minimimått och fjädrarna i lamellcentrum och tryckplatta är rejält nedslitna. Bara byta när traktorn ändå är i två delar.

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#14 » 20:21:13, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är traktorn ihop igen och va trevligt det blev med ny koppling och ett startdrev som medger start varje gång man vrider på startvredet! :grin:

MEN, hoppas nån hydraulkunnig läser detta:

Har ju hela tiden sen traktorn var ny tyckt att det susar onormalt ur ventilpaketet och att den upplevs som lite "svampig" när man tar på lastarspaken.
Idag testade jag att ta loss returslangen från ventilpaketet och plugga slangen som går tillbaka traktorkroppen. Ut från ventilpaketet var öppet.
När jag sen kör på startmotorn så rinner det hejdlöst ur nippeln!
Det borde det väl ändå inte göra om paketet är gjort för konstanttryck?
Så om det är gjort för rundpumpning eller bara övertrycksventilen som spiller över vet jag inte.
Förstår inte hur traktorn ens går att använda om det nu är ett rundpumpande paket!!


Ventilpaketet är ett Kontak (tyvärr) hittar ingen info om det nånstans!
Nån som vet om det överhuvudtaget kan användas i konstanttrycks-system?


Bild

Fingret pekar på retur/out
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

håkan 13

#15 » 09:32:22, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte om jag är ute och seglar nu... :vissla: är ju ingen expert...
men är inte alla separata ventilpaket för lastare gjorda för rund-pumpning?!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron