Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rep och Fix av min John Deere 2450

41 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Turbodiesel

#31 » 22:40:05, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora värmaren är att föredra (speciellt åtkomstmässigt) om motorn har avsedd plugg snett nedåt på kylkanalen, värmaren som är monterad bakåt användes främst på de äldre som inte hade något vettigare hål (40-serien och äldre)

Har elementet blivit blåanlöpt har det blivit utsatt för torrkörning, luftficka eller liknande. Är det ofärgat (samma metallfärg som på luftsidan) och inte ombockat borde det vara lättare med reklamation. Förr kom de bakmonterade helt raka, och det känns aldrig bra att bocka, det har dock gått bra (vad jag vet i alla fall)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



HenkeBoy (trådstartaren)

#32 » 22:51:42, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka få ut elementet och inspektera och ev reklamera om de är blankt och fint.
Tycker det är märkligt att den inte höll mer än ett par timmar trots allt!

Pluggar hålet sen, för nu är det bakmonterat och som jag förstår ska alltså rätt montage av värmaren sitta i den stora pluggen pekande snett neråt.
Men på 2140:n var det bakmonterat och 750W! Funkade fint i alla år jag hade den.

Hoppas man kan byta till rätt modell ifall den är blank. Det är avbrott i den i vilket fall.


Har du förresten sett nån vettig lösning med slangvärmare?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#33 » 23:00:30, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det normala med slangvärmare & JD är att ta ut vatten vid avtappningskranen/hålet långt bak på vänstersidan (t-kors om hyttvärmen är kopplad dit), och leda in det varma på motorsidan av termostathuset, det bör finnas en plugg eller anslutning på det.

Det viktiga med slangvärmare utan pump är att montera själva värmaren så lågt som möjligt, den varma (helst) lodräta slangen ska vara så lång som möjligt. Cirkulationen blir så mycket bättre då.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#34 » 11:10:33, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit ut den felande motorvärmaren.
Inga synliga skador, så den reklameras till OIE.

Sätter mest troligt in den som istället rekommenderas av Calix, dvs RE193.

MEN, om man skulle montera slangvärmare, skulle de gå att nyttja bakmonterade hålet där förra block-motorvärmaren satt? Eller måste jag fram på motorn typ där hyttvärmen tas ut. Se bild nedan med fina pilar...
Med IN menar jag stigaren från motorvärmaren och UT är således den där vattnet går in i värmaren. Blev lite tokig benämning men orkade inte fota om


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#35 » 16:21:29, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu var motorvärmaren installerad
Blev reklamation och byte mot ”rätt” modell.
Kruxet var att få loss pluggen. Eller rättare sagt att hitta hylsa för att få loss den.

Slutade med att en vän fick laserskära en ring som passade 1-7/8”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#36 » 16:24:12, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa bekymmer:

Det läcker rejält vid gasreglagets Axel på locket till insprutningspumpen.

Törs man ge sig på att lyfta på de där locket med pumpen på plats på traktorn?
Misstänker att det torde va nån o-ring som är dålig.
Läcker inte när det är varmt, bara nu när de är vinter. Men den läcker ordentligt!

Tips?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

qsecofr

#37 » 19:28:36, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en cav dpa pump? Googla om du inte vet hur den ser ut. I då fall är det ganska enkelt att byta omringar på gas och stoppaxel. Köp ett repkit på tex oie så har du allt och lite till.

Gör rent ordentligt så att det inte dräller in skräp i pumpen.

En viktig sak är att under locket sitter en fjäder. Denna fjäder sitter fasthakad i en bricka med flera hål och den måste sitta i samma hål när du monterar ihop det igen. Så lyft försiktigt på locket och kika in hur den sitter.


Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

HenkeBoy (trådstartaren)

#38 » 21:41:56, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst var det en CAV dpa.
Fanns ju många youtube-klipp när man viste vad pumpen hette

Ska ta och fixa till de där omgående. Som de läcker så kan inte axlarna sitta hårt i locket, känns som det borde va ordentligt glappt.

Tack för vägledning!!

/H


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#39 » 17:08:03, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, då var o-ringarna till stopp- och varvtalsaxlarna samt lockpackningen bytta. Förstår inte varför jag gruvat mig så länge för detta, det var ju en baggis. Åtminstone efter att man kollat på några youtube-klipp och fick se vad som väntade under locket. Youtube är en fantastisk uppfinning :)

Nu är det tätt och bra i allafall.
Bara över till nästa moment.
Huvudkoppplingscylindern läcker igenom, så traktorn börjar dra om man hållit nere kopplingen en stund. Men det bör inte vara nån större biff att ordna till.

Alltid är det nåt!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#40 » 13:52:31, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som har instruktion om hur kopplingspedal och huvudkopplingscylider ska justeras in på 50-serien??

Skulle byta renoveringssats i kopplingscylindern idag, men tyvärr var det fel som OIE levererat.
Men original såg ok ut och återmonterades.

Men behöver veta hur pedalrörelsen ska vara. Manual från 40-serien stämmer inte överens.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#41 » 16:07:26, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, glöm förra inlägget. Efter rengöring av kopplingspedal kom mätpunkten fram. Delar av instruktionen stämde, och det räckte för att få allt att stämma!

Nu funkar allt som det ska!

/H


Skickat från min iPhone med Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tvåtaktspilot och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se