Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Luftning MF

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Wilhelm (trådstartaren)

#1 » 14:09:49, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Köpte en liten gård för 1 år sedan och fick en fin MF 35, 62:a tror jag, på "köpet". Jag har hunduppfödning som huvudnäring på gården och har stor nytta av traktorn förstås. Körde dock soppa-torrt i helgen och står där nu och behöver lufta och inte direkt vet hur jag ska gå tillväga.
Wilhelm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:27, 23-04-2007



Anton

#2 » 14:17:42, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till Maskinisten!!

Har Du lyckads och ladda ner MF35 Instruktionsbok??

Hoppas Du kommer att trivas här.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Ingvar

#3 » 14:23:44, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyll i rejält med soppa till att börja med det underlättar alltid. :P .Sen letar du rätt på bränslefiltren, uppepå dom finns skruvar som man lossar för att få ut luft,lossa dom och börja handpumpa med lilla spaken som sitter undertill på matarpumpen..när det kommer ut diesel från filtren kan du stänga där och öppna små skruvar på insprutningspumpen,och fortsätta handpumpa tills det öser ut bra där också.. sen brukar jag lossa en av ledningarna uppe vid spridarna och köra med startmotorn, då ska den kunna hoppa igång till slut,men det krävs ju ett hyfsat batteri.. Du kommer säkert att få många andra tips,som säkert funkar,men så här brukar jag göra. :smile:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Wilhelm (trådstartaren)

#4 » 18:46:01, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen om luftningen och instuktionsboken. Hittade en på danska och har laddat ner den nu. Det ska gå väl gå bra för en gammal smålänning att förstå danska med.

Ska nu ge mig på detta enligt Ingvars instruktioner.

Tack än en gång för snabba svar!
:grin:
Wilhelm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:27, 23-04-2007

Ingvar

#5 » 12:55:46, 24-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det ? får du snurr på maskineriet... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

andy

#6 » 07:02:30, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du väl luftat vid filtren via matarpumpen.

Se till att du har ett väl laddat batteri.

Lossa lite på bränsleröret på spridare 1, kör med startmotorn tills du ser att det kommer bränsle. Lossa inte helt, för då tar det långtid att spänna när deiseln väl kommer. , när du väl ser att deiseln kommer spänner du snabbt röret. Helst samtidigt som du kör med startmotorn.

Upprepa detta på spridare 2,3 och ev 4 beroende på om du har 3 eller 4 cyl motor.

Då kommer den garanterat att poppa igång.

Skulle den mot förmodan inte hoppa igång, dvs du ser att det inte kommer någon deisel, får du kontrollera "glaset" vid bränslekranen så att det inte kommit något skit med sista slurken i tanken.
Kan hända att du behöver lossa lite på glaset och spänna igen, för att där skall bli flöde.

Fick hem en 4Cyl, som tydligen skulle vara omöjlig att starta.
Efter en ordentlig luftning , var det inga problem!

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
andy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 04-06-2006

Wilhelm (trådstartaren)

#7 » 21:33:10, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta dröjsmålet med svaret men jag har varit bortrest 2 dagar och inte kunnat göra något.
Tackar återigen för tipsen. Med hjälp av dessa och den danska handboken som jag laddat ner (där finns ju bildanvisningar som exakt visar vilka skruvar som man ska lossa på och i vilken ordning) så har jag ikväll fått igång den igen. Som ni förstått så är jag direkt ingen motormekaniker så därför var det en extra go känsla och höra den härliga dieseln tuffa igång igen och kunna köra därifrån. :driver:

Det kanske fanns lite tanke bakom denna incident då jag ju nu har funnit en denna hemsida + en bra handbok som föklarar en del spakar och annat som jag undrat vad de är till för.

Känns mycket bra att ha en sajt som denna att tillgå.
:thummar:
Wilhelm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:27, 23-04-2007

andy

#8 » 23:42:37, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!

Och jag vet känslan!

Är själv också rätt så ny på det o ingen större erfarenhet, men man lär sig och jag ser det som utmaningar att ta över "objekt" som ingen annan lyckats med...

Så min 35:a 4Cyl gjorde jag exakt samma sak med, o då tuffade den igång också. Näst på rad är en 65:a som jag skall sätta tänder i till helgen.

spännande
Användarvisningsbild
andy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 04-06-2006


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se