Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Glapp styrning John Deere 3130.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MickeGj (trådstartaren)

#1 » 14:51:23, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt pivotbult och nållager, alla 4 p-ändar i framvagnen, dragit åt bulten till styrarmen vid rattstången. Ändå glappar ratten ca ett kvarts varv.
P-ändarna i styrstången fram till v-staget glappar inte, så felet måste ligga i styrstången. Med avstängd motor och stillastående har jag detta fenomen.
Den blir lite vinglig att köra, tänk då på hur den var innan jag bytte de övriga delarna :sad: :sad:

Har någon några tankar kring rattstången, köpa en ny (beg) eller renovera eller andra bra idèer.
MickeGj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:46, 11-11-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 16:20:21, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om glappet skulle finnas i styrväxeln. Ett bra sätt att felsöka är att låta en medhjälpare vrida fram och tillbaks på ratten medan du känner på olika leder och andra misstänkta ställen. Se speciellt upp med om någon axel kring styrväxeln vill röra sig i längsled.
Om traktorn har servostyrning, så bör motorn vara igång under felsökningen.
Det kan vara lämpligt att läsa på i verkstadshandbok om hur styrväxeln är konstruerad, vilka justermöjligheter som finns och hur de ska användas, innan man försöker skruva på måfå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bassek

#3 » 19:19:53, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Du kan inte kolla glappet i styrsnäckan med avstängd motor, det är spelet i kontrollventilen du känner då. Motorn ska vara igång och så får du försöka känna dig fram.
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

MickeGj (trådstartaren)

#4 » 08:22:11, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever det som det är styrsnäckan. Från hjulen och fram till styrsnäckan/servot verkar allt ok.
När jag kör så känns styrningen lite väl glapp. Traktorn är besvärlig efter väg.
MickeGj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:46, 11-11-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se