Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kärvande dieselpump Bosch

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Edner (trådstartaren)

#1 » 23:04:45, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med pumpen på min deutz.
Det började i vintras med att den inte ville gå ner eller tog tid på sig att gå ned i varv när den jobbade hårt med flistuggen.

Detta blev värre och värre tills den blev orkeslös och ville rusa när belastningen försvann.

Då tänkte jag att det kanske är den miljövänliga dieseln på macken som ställer till det.

Fick tag på blank diesel och började köra på det och tänkte att det blir kanske bra bara den får gå ett tag men icke.

Sedan blev den stående några månader och när jag nu gav mig på den så gick den bara på fem cylindrar.
Jag öppnade då locket på sidan och såg att ett pumpelement inte riktigt vill vara med.
Fick tipps av en kompis att försöka fria upp den och köra på diesel med lite bensin iblandat.
Nu har den stått och gått ett par timmar men det fungerar fortfarande inte riktigt rätt.
Den går på alla cylindrar när jag hjälper till med returrörelsen på pumpelementet som kärvar med en skruvmejsel.
Se film.
https://youtu.be/2UH9NFS-yGE

Någon som har mer tips?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580



Ivar Risslén

#2 » 23:47:59, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du olja i pumpen?
Annars så är det bara att plocka loss den och lämna in den till en som servar dieselpumpar.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Edner (trådstartaren)

#3 » 23:53:35, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid haft olja i den.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

hemek 350

#4 » 09:30:49, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en bm 650 som gör precis så där men med en skvätt 2-taktsolja i tanken går den utmärkt.
Problemet uppstod efter att vatten kommit in i insprutningspumpen och förmodligen skadat ett pumpelement.

1 person gillar det här inlägget.
hemek 350
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:54, 07-08-2008
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6310,Deutz 7006,Volvo Bm 650,814,2654,667,4200b,Mb-Trac 700,fordson Major,Nufield 10/60,
,Rottne Rapid,Blondin 750,Kockums 836

Edner (trådstartaren)

#5 » 09:49:20, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset.
Ska prova att ge den lite 2-t olja.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

qqq

#6 » 16:51:17, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den här förbannade miljödiesel är så §#¤%& dålig, den är som hundpiss, och jag är tveksam om den smörjer överhuvudtaget.
På min 642 har kolven i matarpumpen fastnat. fast det är en stark fjäder som trycker på från ena hållet och en nock i dieselpumpen som trycker på från andra hållet. Helt j-vla otroligt att den kan fastna i loppet. Kolven badar i "diesel" på bägge sidor (dubbelverkande). Traktorn har bara gått ca 2600 timmar.
Jag tar dieseln från en dunk och slangarna i dieseldunken är nedkletade av en brun gegga, seg som kola, som jag misstänker har sabbat dieselpumpen på traktorn.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Edner (trådstartaren)

#7 » 21:42:07, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har traktorn stått på tomgång i flera timmar i hopp om att allt ska komma igång ordentligt.
I tanken är cocktailblandning av blank diesel, bensin, olja och lite smörjande rengörande dieseltillsats.

Men den går fortfarande bara på 5 cylindrar såvida jag inte är där med skruvmejseln och hjälper kolven tillbaka i varje slag.
Då tänder den på alla 6.

i slutet på dagen så kände jag på pumpelementet lite med en skruvmejsel och tycker inte det går trögt.
Men det är svårt at känna igenom fjädern som är vägen och vill trycka på.

Men jag inbillar mig att det är i andra änden det kärvar.
Alltså den där kolven som går på nocken och trycker på pumpelementet.
Den borde ju annars åka ner även om pumpelementet inte ville följa med?
Änden på pumpelementet ligger ju bara löst ovanpå och trycks bara upp.

Nu när jag skriver detta, så börjar ju fundera på om det ska vara så?

Hursomhelst så bör det vara tryck-kolven i botten (eller vad den kan heta) som kärvar.

Har jag sådan tur att någon förstår mitt svammel och har någon tanke om åtgärd?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

Ivar Risslén

#8 » 01:31:57, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se mitt förra inlägg i frågan. Att hålla på på måfå kan resultera i att det blir dyrare att fixa till den senare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#9 » 07:55:16, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att skylla på modern miljödiesel för dåliga smörjegenskaper är inte seriöst. Och i synnerhet inte att påstå att problem med en Bosch radpump skulle ha detta som orsak.

Det har hänt att dieselpumpar har havererat pga att bränslet inte smörjer tillräckligt bra, men det var på 80-talet då det var nytt med lågsvavlig diesel och en del raffinaderier använde en avsvavlingsmetod som också förstörde smörjegenskaperna. När problemet väl var känt, så ändrades standarderna för dieselbränslen och det infördes tester för att kolla att de bränslen som säljs smörjer tillräckligt bra (och de kraven gäller för alla slags dieselbränslen, vare sig det är blankdiesel, vanlig mackdiesel med några % RME, ren RME eller HVO).

Men man ska ha klart för sig att Bosch-pumpar, både rad- och fördelarpumpar, fungerade utmärkt även på de sämsta 80-talsbränslena. Det var CAV fördelarpumpar (DPA m fl) som kunde skära ihop.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Maskinreparatören

#10 » 22:05:20, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Att skylla på modern miljödiesel för dåliga smörjegenskaper är inte seriöst. Och i synnerhet inte att påstå att problem med en Bosch radpump skulle ha detta som orsak.

Det har hänt att dieselpumpar har havererat pga att bränslet inte smörjer tillräckligt bra, men det var på 80-talet då det var nytt med lågsvavlig diesel och en del raffinaderier använde en avsvavlingsmetod som också förstörde smörjegenskaperna. När problemet väl var känt, så ändrades standarderna för dieselbränslen och det infördes tester för att kolla att de bränslen som säljs smörjer tillräckligt bra (och de kraven gäller för alla slags dieselbränslen, vare sig det är blankdiesel, vanlig mackdiesel med några % RME, ren RME eller HVO).

Men man ska ha klart för sig att Bosch-pumpar, både rad- och fördelarpumpar, fungerade utmärkt även på de sämsta 80-talsbränslena. Det var CAV fördelarpumpar (DPA m fl) som kunde skära ihop.


Min herre är nog felunderrättad är jag rädd, problemet med den miljövänliga dieseln är egentligen inte bristen på smörjande egenskaper, utan att diesel med RME har en förmåga att bilda hartsliknande beläggningar i tankar och pumpar, särskilt när den dieseln inte är helt färsk. Jag får minst in en maskin i veckan med havererad pump, ofta Bosch radpumpar som sitter obevekligt fast. Talade idag med en av Sveriges största maskindemonteringar angående köp av en Bosch pump, och killen jag talade med sa att dom har strykande åtgång på pumpar pga RME diesel till verkstäder runtom i Sverige. Sällan Boschpumpar efterfrågas till Europa, tror inte det är ett sammanträffande. För några veckor sedan talade jag med en av de största maskindemonteringarna i Europa angående ett sammarbete, min kontakt där var snabb att meddela att mycket insprutningspumpar fanns i lager när det gick upp för honom att jag verkade i Sverige, i stort sett alla pumpförfrågningar till dom kom från Sverige i dagsläget.. De som själva rivit i kärvande pumpar med RME kladd i vet vilket elände det är att få bort från delar och händer, sprit är det enda som löser skiten. Och hur det ska bli nu när regeringen ställt krav på oljebolagen att utöka procenten RME i dieseln och strypa tillgången på blankdiesel ska bli intressant!

1 person gillar det här inlägget.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

Turbodiesel

#11 » 22:16:09, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni skriver ju samma sak..

Det är inte smörjegenskaperna hos färskt (RME)bränsle som är problemet som sagt, utan dess brist på lagringsstabilitet. Även förmågan att lösa vatten som inte separerar är en ganska stor nackdel har jag sett.. ihopkladdade & invändigt närapå sönderrostade insprutningspumpar var inget 80-talsproblem.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mangan

#12 » 23:36:08, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edner skrev:Idag har traktorn stått på tomgång i flera timmar i hopp om att allt ska komma igång ordentligt.


Ja, hur gick det med din dieselpump @Edner?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 34 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se