Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En Grålle införskaffad för utprovning av VW Dieselmotor

645 inlägg • Sida 34 av 43
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Janson1 (trådstartaren)

#496 » 20:05:42, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså: den kan bara spruta in en specifik mängd soppa per vevaxelgrad, jag kan inte gen den mer eller mindre utan det är bara öppningstiden (antal vevaxelgrader) som avgör hur mycket soppa den får. Så är den öppen 12 vevaxelgrader så är mängden ganska lika oavsett när den sprutas in. Förmodligen skiljer det sig lite om man tar extremfall , jättetidig-jättesen insprutningsbörjan pga det finns ett en nock på kamaxeln. Vad jag tror utan att veta är att detta är ju en ganska ny motor med mycket virvelbildningar i cylindern, det främjar homogen blandning och bra avgaser men det hämmar kallstarten då virvelbildningar (typ storm i cylindern) även kyler luften/soppan och jag tror virvlarna har sitt toppvärde allra överst när platsen mellan kolv och topp nästan tar slut. Med detta så tror jag att luften kan vara lite varmare en stund innan TDC än just på teoretiskt bästa punkt ur kompressionen sett? I vilket fall som helst så startar den lättare om man sprutar in bränslet väldigt tidigt.
Senast redigerad av Janson1 22:38:38, 27-02-2019, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



igelkottar

#497 » 20:08:45, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en mycket bra förklaring Janson1. :grin: :thummar: :buga:

Edit tillägg:

Så om jag fattar rätt så är det pumpen som man ställer hur många grader innan den ska spruta in, för spridarna öppnar väl utav trycket som pumpen ger och de kan bara ge ett visst flöde in i cylindern.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#498 » 19:06:05, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag labbat vidare med insprutningsbörjan vid kallstart och varmstart. Det verkar inte som den känner motorns temp riktigt alt är fel intrimmad, den är väl egentligen mer svårstartad både kall som varm. Tvångs ställer jag tidpunkten "rätt" så startar den för det mesta. Jag har gjort om lite i programmet ytterligare så nu har jag 7 olika insprutningsbörjan där det skiljer sig 24 grader mellan högsta/lägsta värde. Detta är nog att ta i överkant men då syns det ju också om det blir nåt resultat eller ej!

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#499 » 08:15:06, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får släppa detta med kallstart ett tag då det bara går att kallstarta en gång per tillfälle och nästan per dag... Nu tänkte jag ge mig på dels en finjustering av tändkurvan och dels ge mig på hur mycket extra soppa den skall ha vid undervarv. Jag har kommit på att den ökar förtändningen för fort på dom låga varven och sen inte tillräckligt på dom höga. Så det behövs nog en ombyggnad av styreriet just där och jag tror jag vet hur... Från början med vevaxelgivare 1, den som dog för ett par månader sedan så hade jag mycket mer kräm över hela registret. Nu i går em/kväll labbade jag lite med insprutningstider (max soppamängd per slag) och fick till det ordentligt, så krämen finns kvar om jag bara programmerar rätt! Tyvärr blev den väldigt "toppig", upp till 2800 Rpm normal acceleration men sen vrålar den till från +2800 till 4000 Rpm. Effektmöjligheten skall behållas men toppigheten skall bort så gott det går, jo, jag har en idé där också.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#500 » 22:30:45, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Programmera, testa, programmera om, testa osv. Ja efter några repor så börjar det likna nåt! Jag börjar få till krämen på högvarv, dvs mellan >2000 till 4200 Rpm (max). När man gasar på skall den precis ryka lite, lite svart och "tändningen" skall backa sådär lagom i förhållande till varvtalsökningen. Jag tror jag hittat dessa lägen nu hyfsat? Kallstart däremot verkar svårare att få till, jag funderar på om processorn är för snabb på att kolla motortempen? Den skall ju bara kolla tempen en gång under setupen. Jag har nu gjort en delay på 250 mS och sen lagt denna temperaturkoll sist längst ner i setup. Får se om det gör någon skillnad. I värsta fall får jag väl välja en fast tid vid start men jag tycker det borde vara självaste f*n om jag inte lyckas med denna ganska lätta sak? Det är tidsödande att testa ut just kallstart, det blir ju bara en per em/kväll...Förövrigt känner jag mig ganska nöjd med programmet. När (om) jag blir "färdig" med programmet och motorn startar bra och fungerar bra skall jag ta tag i ett nytt program med interrupt. Kanske skulle leta upp en ny motor att terrorisera? Förslag? en 5 cyl? (då måste jag ha interrupt) Är det någon som har en sådan liggandes? Vad bör den i så fall driva som färdig?

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterR

#501 » 23:23:42, 27-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket tålamod! Kan Du få till fler kallstarter med kallvatten igenom motorn innan start? Trevägsventiler och en anslutning till kallvattenuttag?

5-cylindrig hydrokopter...?
Känns som ”Du”
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Janson1 (trådstartaren)

#502 » 07:50:56, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tanken att aktivt kyla ner motorn har flimrat förbi men samtidigt så vill jag ju (och numera måste) kunna köra den när jag väl fått igång den för högeffektsprovningar (läs högfart). Hade jag haft det som jobb så vore det ju en annan femma, då hade det väl varit helt andra resurser både material och pengamässigt? Då hade jag haft ett par kylskåpsmotorer och någon i en frysbox och nån på småkok i tunn luft samtidigt att utprova olika insprutningsinställningar på? Nu har jag "bara" en Grålle från -52, men jag känner mig nöjd ändå... Detta är nog lite av livet och dess tjusning!
Hydrokopter, jag vet nog inte ens vad det är på rak arm? Det låter som nåt blött. Hydro är väl ungefär vatten?

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#503 » 07:52:00, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 5-cyl pd diesel från vw transporter 2004-2008 som drev en rätt kraftig elgenerator vore både fränt, vettigt och väldigt användbart. Den största hade 174hk original och runt 500Nm

Dom har kugghjul till kamdrivningen, så är väldigt lik en industrimotor fast dom sitter i arbetsfordon
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PeterR

#504 » 08:10:32, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrokopter, ut Wikipedia:
”Hydrokopter är ett fordon lämpligt för färd på träskmarker, snö, is och vatten.
Hydrokoptern är en flatbottnad båt som drivs av en luftpropeller. Den uppfanns av Glenn Curtiss och används än idag i stort sett oförändrad i Everglades träskmarker. Hydrokoptern har även fått användning i vinterklimat, som i den svenska skärgården, där den används vi alla årsstider....”


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hydrokopter


5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Janson1 (trådstartaren)

#505 » 20:13:08, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, jag vet inte om det här med vatten och dess närhet är min grej???. Men en fräck skapelse, helt klart. Nu börjar det hända saker med min Grålle och dess WV-motor. Effekten på dom högre varven har kommit tillbaka, nu går den loss på högsta växeln på gasen här i våra backar, jag kan ju inte säga att den går loss på alla växlar då dom tre första är i det närmaste krypväxlar... Nu återstår startproblemet kall motor. Jag tycker mig försökt olika insprutningsbörjan i det oändliga utan att det egentligen blivit nån skillnad (bättre). Men börjar jag insprutningen ca 35 grader innan ÖDP så startar den för det mesta... Jag tryckte ju dit en "thermostart" och den hjälper till rejält! I morse var det 2-3 minus och den startade faktiskt ganska snällt. När den väl startat så går den helt perfekt från första stund, så det är nåt jag missat i startsekvensen? Nog om det! Jag känner att hornen växer ut mer och mer vid "provkärningarna", det börjar bli roligt att provköra... Kanske skulle försöka få dit turbon nu också som lök på laxen?

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

konso1985

#506 » 00:26:43, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bruker du gløding under 0 grader?
Økt fortenning og økt innsprutningsmengde ved kaldstart er nødvendig også så du er på rett spor.
At du må ha 36 grader før, er ikke unormalt.

Konrad, Norge
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Janson1 (trådstartaren)

#507 » 07:51:18, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har fyra glödstift men dom gör ingen skillnad om jag kör dom eller ej, det drar bara en massa ström... Sen jag fick dit thermostarten så går den alltid igång då den går på dess rök/eld/oförbränt i nån sekund, sen är det inga problem. Nu har det inte varit kallare än -5 grader nån gång vid mina tester. Jag tror, eftersom dom fyra original glödstiften inte gör nån skillnad så saknas nog soppan? Rent teoretiskt så öppnar spridarna ca 36 grader (det finns en felmarginal på +- 6 grader då jag inte lusmätt efter det sista vevaxelgivarbytet) FÖDP och är öppna i först ca 25 grader sedan när motorn snurrar över 200 rpm då sänks öppningstiden till ca 15 grader ontid ("mjukstart"?) Sedan över ca 420 rpm så börjar den vanliga regleringen (är-bör regleringen), samtidigt sänks tändläget till ca 8-10 grader FÖDP. Tändläget är sedan kvar på 8-10 grader tills motorn kommit upp i 1300 rpm, då börjar tändningen backa, den backar sedan linjärt till 3600 rpm sen backar den inte mera även om maxvarvet är 4000 rpm (jag har begränsat den till just 4000 rpm) Däremot har jag en algoritm som strömsätter spridarna 400 uS tidigare än förväntad insprutningsbörjan oavsett varvtalet. På startvarv/tomgång har 450 uS ingen betydelse tidsmässigt men ju högre varv ju mer betydelse får det, vid 4000 rpm så måste spridarna strömsättas ca 12 grader tidigare än verklig beräknad insprutningsbörjan. Detta har jag nog fått till ganska bra. Ja allt detta funkar bra förutom just startförloppet. Har den varit igång 30 sekunder så startar den snällt o fint varje gång. Jag tycker den startar bra även varm nu för tiden. Om jag inte får till starteriet så bra som jag vill så kan man flytta kamaxeln lite bakåt så den rent mekaniskt sett börjar pumpa lite tidigare, jag skall byta kamrem på den ganska snart och provar nog lite kamjustering där också.

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#508 » 19:43:17, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag prövade att justera kamaxeln lite fram och tillbaka, jag vill nog påstå att det påverkade ingenting, ingen ahá upplevelse... Men sen programmerade jag lite djärvare och det gjorde nog mer nytta för starteriet. Så i morgon efter jobbet, ett nytt startförsök.

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#509 » 23:10:18, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, starteriet har blivit klart bättre, inte perfekt men tillräckligt! Ett annat fenomen som jag tror jag kommit tillrätta med är hur mycket mer soppa motorn skall ha per slag vid undervarv. Från början så tänkte jag motorn skulle driva en propeller via en hemmabyggd växellåda. Då propellern går lätt till ca 2000 rpm (3200 motor Rpm) sen går den väldigt mycket tyngre, så tänkte jag ha två algoritmer som bestämmer soppamängden, en för lågfart (< 3000 Rpm) och en för arbetsvarv (>3000 Rpm). Allt frid och fröjd. Nu hamnade den ju i Grålletraktor istället och denna effektlösning är nog inget vidare, först ökar den så där sävligt som förväntar sig av en 52 årsmodell traktor, sedan vid ett visst varv så går den loss på gruset. Detta kan väl vara skoj ett par gånger men lite jobbigt i längden... Sååå, ett nytt reglersätt vid undervarv växer nu fram. Det blir två parametrar som bestämmer hur mycket den skall öka mängden. Den ena är det faktiska varvtalet såväl över som undervarv (omräknat i uS) och det andra är gasreglaget. Om man gasar snällt ökar den snällt hela vägen upp till max, drar man tvärt fullt spett så ökar den där efter, max så fort som möjligt. Sen kommer jag nog att ställa ner varvtalsökning per tidsenhet något, den blir kanske lite för hysterisk annars?

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#510 » 11:21:50, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får sätta stödhjul i bak så den inte slår över. :mrgreen:

Underbart jobb du gör. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], ulvön och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se