Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En Grålle införskaffad för utprovning av VW Dieselmotor

645 inlägg • Sida 38 av 43
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

igelkottar

#556 » 11:41:03, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, utomlands hittade jag många, men du frågade specifikt i Sverige, så där av mitt svar. :mrgreen: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Janson1 (trådstartaren)

#557 » 21:03:42, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde jag var så kass på att hitta ett hjul här i Sverige och tänkte, så fort någon annan än mig försöker hitta nåt så lyckas den personen direkt. Nu fanns det tydligen inget här i Sverige så jag tog första bästa utländska sajt där jag kunde läsa och förstå... Så en engelskskriven sajt från Spanien. Hoppas nu jag får nåt hjul också...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#558 » 12:55:10, 08-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller :thumme: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#559 » 17:08:12, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag stod det ett svänghjul utanför dörren när jag kom hem. Vid första anblick ser det ut att passa, ja lite ombyggnation behövs kanske men det fixar jag nog. (tror jag) Så nu börjar demonteringen av det gamla hjulet...
Bilder lär komma!

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#560 » 07:04:03, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja här en bild på det nyanlända svänghjulet, det ser at att ha samma bultmönster och samma kuggkrans.
Bild

Sagt och gjort, jag började plocka isär traktorn för delningen.
Bild


Tadamm, här är den delad och färdig för nästa operation.
Bild

Själva svänghjulet passar men mina bult är för långa eller för korta, det blir nog till att såga av dom långa? Tyvärr så är det olika bultmönster för tryckplattan så min hemmagjorda tryckyta alá en bromsskiva måste nog bytas ut till en annan bromsskiva som passar bättre från början, jag funderar på en ventilerad, då får jag en tillräckligt tjock skiva ganska enkelt. Det bästa vore ju att bara skruva dit den nya bromsskivan på befintligt svänghjul och sen skruva dit tryckplattan på bromsskivan (som nu) och sen "bara" balansera enheten utan lamellen.

9 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#561 » 07:00:11, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hittat 3 bromsskivor-kandidater på Biltema som skulle kunna passa efter ett svarvbesök.
Den skall vara 26 mm tjock och ca 280 mm diameter och en ventilerad Volvoskiva av något slag har dessa mått, bara att skaffa och sen är dom lättsvarvade, man blir bara lite svart i fejan av järndammet. Sen så är det nog enklast att bulta ihop det nya hjulet med det gamla? Man kan som förut använda tryckplattans 6st M8 fästhål. Sen så kan man ju ta ett par extra bultar också så det säkert håller alla moment och torsionsvängningar utan att glappa upp? Så idag blir det handlingsrunda&övningskörning!

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#562 » 20:36:02, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsskiva införskaffad och sen fick den sätta livet till i svarven. För att få så exakt centrering som möjligt så svarvade jag den lika som svänghulet och la dom två hjulen i hop och skruvade en slangklämma runt allt. Det blev bra.
Bild

Jag passade på att fräsa ner bultarna så dom landade i den nedre delen av bromsskivan (den är ventilerad).
Bild

Här är den på plats alldeles innan lamell och tryckplatta skall dit.
Bild

Tyvärr blev det ingen balansering denna gång då jag måste förbereda mig betydligt bättre inför detta. svänghjulet gick inte att få upp i svarven, det gick inte att få till nåt bra överhuvudtaget men inför nästa gång skall jag föröka få tag på en vevaxel som sen den bakre flänsen med bakersta ramlagret kvar, då blir det nog lättare att få till nåt bra...
Hur som helst så är den provkörd nu, den knackar inte längre, den skakar betydligt mindre men det är inte perfekt. Däremot så kan jag nu höra ett nytt knack i toppregionen, behöver nog lyfta på locket och kolla...

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#563 » 20:37:50, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang svänghjulsbultarna, jag la muttrar och brickor emellan då jag inte ville kapa av dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#564 » 21:50:43, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag blev det lite service också, en ny kamrem, nytt oljefilter. Jag gjorde även en kontroll av kamaxel, spridare och dess kringutrustning och allt satt fast å så. Det såg bra ut. Kamremmen har en hydrauldämpad spännfjäder som håller remmen rätt skräckning, när man tar av den gamla remmen så far den ut i topp och är ganska svår att locka in igen... Med hjälp av en tving så skruvar man in kolven igen och med en omslipad 6 mm fastnyckel så gick det att hålla kolven inne tills den nya remmen var monterad. Vidare så läckte bränslekranen på ett par ställen, jag bytte kopparringarna på den i förrgår och den var tät, nu i dag så läckte det ändå mer så nu är det både nya kopparringar och Loctite gängtätning, får se i morgon...

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#565 » 20:22:38, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är väl tanken läckagefri vad jag tror och ser? Nästa grej att prova ut är motorns "stallfart" dvs när den i lägsta fart ger upp och stannar vid antingen för hög belastning eller en plötslig belastning typ en liten stubbe i skogen med motorn på lite över tomgång eller när man vinschar stockar med skogskranen. Själva svänghjulet tar ju dom väldigt plötsliga momenten men sen behöver ECU:n reagera med en extra dieseldos en kort stund tills jämnvikten är åter. Jag har fått motorn (ECU:n) till att stanna snällt vid överbelastning men jag tycker den ger upp lite för lätt. Så jag behöver nog öka aggressiviteten något vid lägsta varv utan att den kommer i självsvängning. Jag har i dag dels en "faktor" dvs ett fixt-tal som avgör hur mycket mer soppa den skall ha vid undervarv och dels en fast "aggresionsfaktor" som blir den minsta förekommande vid lägsta varv. Så nu blir det en ny vända med utprovningar... Undrar vilken justering jag skall börja med? det får nog bli "aggresionsfaktor"?

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#566 » 09:21:16, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att fundera på en PID regulator.
En liten enkel arbetshäst i vardagen, totalt dominerade som regulator.
Så här funkar den...{\displaystyle u(t)=K\left(r(t)-y(t)+{\frac {1}{T_{i}}}\int _{0}^{t}r(\tau )-y(\tau )d\tau +T_{d}{\frac {d(r(t)-y(t))}{dt}}\right)} :grin:

P- delen ger en rak förstärkning av regleravvikelsen. Ex P=1 Avvv= 2 utsignalen förändras med 1*2 dvs 2
En ren P regulator vilket dom flesta dieselpumpar har är en rätt så robust reglering.
Haken med ren P är att den tillåter en konstant regleravvikelse.

I- delen "rampar" bort regler avvikelsen, dvs den styr med en tidsfaktor in mot börvärdet. Den här låter bra men kan ställa till med både svängningar och problem vid last ändringar.

D- delen reagerar på förrändringens riktning, dvs i ditt fall där sjunkande varvtal ska ge en ökad bränslemängd, observera att den bryr sig inte om vilken sida på börvärdet du ligger. Ligger du över börvärdet och varvtalet sjunker så ökar D- delen utsignalen.
Tänk också på att regulatorer har en riktning, dvs om den ska öka eller minska utsignalen vid ändring av insignalen.
Tänk dig en vatten tank som du reglerar nivån i:
- reglerventilen fyller på tanken, då ska utsignalen till ventilen minska med stigande nivå. Det här brukar hanteras endera med att förstärkningen sätts negativ ( ex vis -1,5 ) eller att regulatorn ställs i "reverse mode."
Samma tank men nu reglerar vi på avtappningsventilen.
- avtappningsventilen tömmer tanken, dvs en stigande nivå ska resultera i en ökande utsignal " direct mode"

Sen kan man om man vill ofta "plocka" isär delarna och mixtra lite med insignalen till de olika delarna för att få den att uppföra sig lite annorlunda. det är oftast D- delens insignal som man micklar med.
- en liten tumregel är att all typ av dämpning på insignal ska hållas till ett minimum då dämpad insignal minskar "avståndet" till självsvängning. ( alla typer av tidsförskjutning är av ondo. )

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#567 » 12:48:21, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, detta är nog ren överkurs... Jag skall sätta mig in i dom olika delarna.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sm6ywk

#568 » 15:32:55, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enklare än det låter, men kan kräva en del pill innan det blir bra!
Jag har för mig att du redan har en P-regulator i din kod (hinner inte kolla nu).
P-reglering är bara att man ökar utsignalen desto större felet är.
Arduino har en färdigt PID-funktion, men om du går in på denna stigen tror jag som tidigare skrivits att du ska hitta en (eller skapa en) som är uppdelad i olika delar. D-delen är hemskt känslig för brus.

1 person gillar det här inlägget.
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

johanssonmartin1

#569 » 10:44:58, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul bygge! :D
byggde en ih 444 med D5252T nu under vintern.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
johanssonmartin1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:25, 11-03-2018
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1 (trådstartaren)

#570 » 07:34:21, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag behöver en PID regulator då den regleringen jag har fungerar väldigt bra, jag har nu ökat bränslet lite i början för att sen få samma reglering på dom högre varven. Jag har dessutom ställt upp maxvarvet igen då det nya svänghjulet verkar tillräckligt bra balanserat för detta ändamål. Jag är däremot inte nöjd med spridarregleringen vid olika driftspänningar, jag tycker det skiljer sig lite för mycket mellan laddar/inte laddar, dvs ca 2 volts skillnad. Jag hör skillnaden på motorgången... I dag är det välbehövligt regn så det blir ingen provåkning, bara lite finputs.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se