Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En Grålle införskaffad för utprovning av VW Dieselmotor

645 inlägg • Sida 43 av 43
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Janson1 (trådstartaren)

#631 » 07:35:21, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för er omtanke om min motorstyrning. Jag funderar här... Det är ganska mycket jobb att göra ett helt nytt program, ja inte knacka ner koden utan just det att byta tankesätt helt och hållet. Min första ECU-fil utan interrupt är ju gjord sådan att jag kan flytta den till Arduinos största modul med Atmega 2560 som har 16 analoga ingångar och den kommer att hinna med alla 16 om den får ett par tre motorvarv på sig... (det var en ev tilltänkt vidareutveckling...) Men för att återgå till nuet. Den här tandräknaren måste jag ha kvar dels för att hitta tandluckan och där reseta tandräknaren och dels för att veta när insprutningens början skall ske, sen behövs inte tandräknaren mera då insprutningens slut styrs av motorns belastning och hur långt ärvärdet befinner sig från börvärdet. Om man nu tänker sig en "frigående" huvudloop som dels får motorns invarvtal på ett eller annat sätt och dels får reda på när tand tex 16 är räknad för där skall insprutningsmodulen aktiveras. Man skulle ju kunna ha interruptstyrd vevaxelingång som stängs av efter tand 16, då startar ett internt interrupt (eller död räkning som visat sig fungera bra) istället som varar tills insprutningen är över och under den tiden görs vevaxelgivaren "döv". Sen när insprutningen är avslutad så aktiveras vevaxelgivaren igen med sitt interrupt och räknar inte i den meningen att det har någon betydelse utan bara jämför tiderna tills luckan är hittad, då resetas tandräknaren igen och det börjar om samtidigt som en ny cylinder tickas fram. En fördel med det nu vidareutvecklade ECU-programmet med interrupt är att det passar både det gamla tandhjulet med 30-2 + 30-2 per varv likaväl det nya tandhjulet som har 60-2 alltså bara en lucka per varv. Vidare kommer det att fungera lika bra för 3-4-5-6 cylindriga motorer, det kommer bara att behövas ange andra starttänder för insprutningens början och mer eller mindre antal aktiva spridarutgångar. Så skall jag "hitte på" ytterligare en variant eller två så måste den klara detta plus mer därtill... Men, detta tål att tänkas på!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



jpd

#632 » 10:48:53, 07-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson: Utgår från att ditt mål är att lära dig som du skrev tidigt i den här tråden. Om inte - säg stopp... :shake_hands:

Det jag far efter är att försöka få fram skillnaden mellan "synkron" programmering och interruptstyrd programmering. Den synkrona metoden har du fått till galant - den interruptstyrda har du bara touchat. Din lösning för interrupt utnyttjar inte (ännu) fördelarna med sådan programmering. Du måste både hantera det synkrona i huvudloopen och har samtidigt problemet att synka interrupt och huvudloop. Alla problemen men ingen av fördelarna liksom. Imponerande att få det att fungera ändå :driver:

Den viktigaste poängen med min bild är att rensa huvudloopen från allt tidskritiskt och istället låta det styras av interruptrutinen. Interruptrutinen behöver samtidigt rensas från allt som kan göras utanför för att den skall hållas så snabb som möjligt. Du behöver hålla koll på tider och tandluckor i allafall för att hitta rätt tidpunkt. Men du slipper blanda det med sådant som är helt okritiskt med avseende på tidpunkt.

När det gäller ditt svar har jag några konkreta kommentarer:
1) Tandräkning behövs precis som du skriver för att veta var på varvet man är. (Hör hemma i interruptrutinen)
2) Död räkning behövs bara om man skall ha högre upplösning inom en tand. (Hör hemma i interruptrutinen). Detta är enda tillfället när det är motiverat att låta interruptrutinen vara "långsam".
3) Huvudloopen behöver inte veta när tand 16 kommer. (Hör hemma i interruptrutinen)
4) Ingen anledning att stänga av interrupten. Låt interruptrutinen göra snabbt avslut bara i de fallen. Orsaken att stänga av interrupt är att kunna göra annat ostörd. I det här fallet kan du inte göra annat eftersom du istället skulle vara fullt upptagen med att vänta på att spridaren skulle stängas.

En välskriven interruptstyrd lösning kommer:
- fungera med alla varianter av tandhjul
- fungera oavsett cylinderantal
- tillåta allsköns yttrerligare givare
- knappast behöva snabbare CPU (däremot kanske om du behöver fler I/O)

Alla dessa grejer löses med små ändringar på ett ställe vardera i koden.
Dessutom har du redan löst alla svåra kodmässiga problem - så det handlar "bara" om att tänka på ett annat sätt.

Om nyfikenheten tar överhand skall vi nog komma med tips även på den vägen :skriva2: :djaevul:

5 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Janson1 (trådstartaren)

#633 » 08:46:27, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd och ni andra: Mitt mål med denna ECU och dess avarter är både att lära mig programmera och att förstå dess innersta funktioner. Nu när hösten börjar närma sig med stormsteg så får jag mer (lite mer) tid för att grotta ner mig i programmering. Sen har jag en startsträcka innan jag är där jag var i våras då programmeringstiden tog slut. Jag skulle nog vilja ha hjälp (bara lite) med att skissa på en ny interruptstyrd styrning med alla fördelar utan dess nackdelar. Jag vill gärna fortsätta med Nano-modulen då den passar mina kretskort rakt av. Jag tror antalet I/O räcker ett tag till. Jag har satt 2 Nano´sar på varandra för att få mer I/O och funktioner, jag har även byggt en Mega-Nano inför ännu mer I/O och analoga ingångar om så behövs, så därför vill jag fortsätta på detta spår. Så detta års programmeringsresa kan så smått börja! Sen har jag ju åkt på bakslag också, i tråden "Har nu blivit med båt för nästa VW..." så har slutstegen till spridarna bränt ett par gånger med bränd spole i spridaren som följd... Detta har tagit mycket must och intresset har delvis svalnat något. Nu när jag tror mig veta varför slutstegen bränt så har jag återfått en del men långt ifrån samma energi som innan uppeldningarna. Nu ang programmering så har jag väl en idé som jag behöver fila på i huvet innan det kommer på skrift...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#634 » 15:55:47, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Doftande elektronik och programmering är oftast två separata grejor. Så tappa inte sugen.
Gör nu ett kretsschema först på allt, innan du börjar med kretskortet.
Är enklare att hitta fel och dåliga konstruktioner då. Så nu har du ett program till att lära dig. Kul Va!

Själv har jag dumpat Diptrace för nya grejor och kör Kicad.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#635 » 12:51:24, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä lite magisk rök är väl inte det värsta... Just nu är jag upptagen med en massa annat men snart!!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#636 » 00:27:40, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men snart blev några månader senare... I dag fick jag äntligen till en annan PD-dieselmotor som skall sitta i båten. Detta ger ju lite blodad tand för att dels få samma program som traktorns att fungera till båtmotorn och det har nu lyckats. (se "Har nu blivit med båt för nästa VW-motor...")
Dom grå börjar röra på sig så smått och förbereda sig för en ny "riktig" ECU med interrupt från början till just tandräkningen och sen en kod som går "av sig själv" och bara hålla reda på spridare on-off tid, svårt att förklara men jag har en idé där i alla fall. jpd och Towil har varit och knuffat mig åt rätt håll för detta i alla fall, bland annat. Det enda som jag tänker ta nu från det gamla alstret är just Interruptdelen och sen skapa alla funktioner. Hur? Får nog återkomma senare...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#637 » 13:08:04, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att steget från ATmega då eller. Hade du inte några arduino med ARM MCU. De är ju snabbare så att du inte behöver tänka på dela upp koden.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#638 » 19:30:29, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog nån 32 bitars processor liggandes men jag tänkte faktiskt krama ut så mycket det går utav en Nano... (först, om inte det lyckas så blir det nåt annat)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#639 » 22:15:08, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, oavsett vilken processor som skall lösa uppgiften så måste jag först lösa alla problem. Första problemet som jag skulle vilja ha bukt på är tandräkningen... I dag så är tand 22 TDC, det är lite vanskligt att behöva räkna om till ungefärliga grader hela tiden så därför. Tänk, tand 22 motsvaras ju av 0 grader, alltså TDC tand 21 6 grader innan, tand 24 12 grader efter TDC, ja ni förstår ev tankevurpor... Så min idé är att istället för att börja tandräkning från noll (ett) så heter första tanden -132, nästa tand -126, nästa -120 osv. och sista tanden heter då +36. Sen så kommer en lucka som motsvarar 12 grader. 132 + 36 + 12 = 180 grader, ett halvt varv. Så man lägger helt enkelt på: tand = tand +6; hela tiden och då är det lättare att tänka rätt... (jag har gjort en del tankevurpor här under resans gång) Nästa grej jag skulle vilja förbättra är medelvärdet för motorns varvtal. I dag mäter jag egentligen bara luckan plus 10 tänder och sen dividerar med 12 (om jag minns rätt?) och får då ett slags medel som i och för sig representerar nog ett väldigt bra medelvärde. Jag skulle nog vilja mäta över fler tänder, nu med interrupt så kan jag i princip mäta över allihopa, antingen per halvt varv eller ett helt varv eller över flera varv med deltider. Jag vet inte i dag vilket som är bäst...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#640 » 22:46:26, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varierar tändtiden över flera tänder?
Mellan tänder kan du inte mäta grader endast tid. Så det som är du behöver veta är tand(som är fast referens)+tid. Om du mäter tiden på dalar och toppar så kan du beräkna vinkelhastigheten och då beräkna tiden för att den skall röra sig en viss vinkel mellan tänderna.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#641 » 23:03:43, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändtiden: Om du tänker den tiden som förbränningen äger rum så är det över åtskilliga tänder. En ideal kurva är väl att fartökningen börjar vid 0:an eller lite efter och sen ökar till kolven nått bottenläget och avgasventilen öppnar. I verkligen kan det nog bli flera scenarion. 1: Motorn tänder för tidigt. Först så bromsas motorn upp precis innan ÖDP för att sen accelerera normalt. 2: Motorn tänder för sent. dålig acceleration rent allmänt, kan man läsa avgastempen så stiger den ganska kraftigt. 3: Vid låg effekt, en liten ökning sedan nästan en minskning framåt slutet? Min tanke med tandräkningen är att den skall representera grader direkt istället för tandnummer. Annars blir det samma som förut Tiderna mellan två tänder kommer jag ju fortfarande att mäta som förut, bara mäta över flera tänder... Om jag vill ha delar av tänder kan man ju dividera tiden mellan två tänder och på så vis få bättre upplösning (död räkning, men det blir nog tillräckligt bra ändå, jag har det i dag fast över flera tänder) Däremot att mäta både på uppåt och nedåtgående tänder blir dubbelt så många mätningar per varv och där kanske Nano:n kroknar? (I så fall lovar jag att titta efter en annan processor...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#642 » 23:16:48, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var när insprutningen skall börja jag tänkte på. Kommer den att variera över flera tänder.
STM32 koden jag gjorde mätte tiden för lucka och tand. Själva detekteringen av stigande och fallande flank gjordes i hårdvara oberoende av programmet som körs.
Sagt det många gånger innan MCU klar mera än vad arduino tillåter dig att göra.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#643 » 08:23:39, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil: Om du undrar över när insprutningen är så är från tand 16 till tand 23, kanske uppåt tand 24 med, så insprutningstillfället sträcker sig åtskilliga tänder.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#644 » 08:26:39, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan fundering. 0:an är ju när kolven är i topp. Men vevaxelgrader innan topp, är det + eller - grader? Jag tycker det känns mest naturligt att innan är + och efter är -... Eller?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#645 » 19:44:48, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja här har det varit stiltje länge nog nu! Jag har släppt det här med ECU-programmering för så mycket annat, både programmering och annat. Traktorn står här på gården, ibland inne, ibland ute. Det regnar, solen gassar, snö, frost. Men, den har faktiskt fungerat 24/7 så motorn och dess programmering är jag nöjd med! Men traktorn... Hade jag vetat att jag skulle puttra omkring med den här traktorn så skulle jag ju valt en betydligt modernare traktor från början. Den här "saknar" diffspärr, (kan jag leva utan) dubbelkoppling, den skulle gjort gott! Riktig hydraulik med lägesreglering och som inte gick på kraftuttaget. Och sen har den bara 4 växlar varav dom tre lägsta går lite för fort och den högsta går för sakta... En hytt när det regnar småspik på tvären skulle väl också sitta gott fast det saknar jag egentligen inte speciellt mycket. Fast den saknar många finesser så är det en trevlig och extremt lättkörd traktor! Den får nog förbli en gårdstraktor...

9 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Filkar642, Tryggve och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se