Succé eller fiasko, jag vet inte då jag blev bara något lite klokare??? Men, nu blir det elektronik, programmering i tråden tror jag. Det jag kom fram till i går med hjälp av oscilloskopet var att om motorn bara inte gick för sakta på startmotorn så lämnade motorn ut fin signal från vevaxelgivaren, 28 pulser och en
lucka (fri från pulser) 28 nya pulser och en ny lucka osv. "Min" utnycklade startpuls som blir på första tanden efter luckan fungerade också varje gång. Startade den då? Nä. Rättelse, jo en gång fick jag igång den och körde den en stund. Men den läckte
olja från turbons retur på golvet (skvättolja) och den droppade även tryckolja från pluggningen av turbons oljeförsörjning. Nu är detta tätat och jag tror inte det läcker mera?
Min kompis (Maskinist Yucon)filmade oscilloskopet med mobilkamera samtidigt som jag försökte starta och när vi sen analyserade filmen gick det ganska tydligt att se hur först startpulsen hittade rätt och sen hur dom 28 pulserna drog ihop och isär sig som ett dragspel. Jag uppskattar att det skiljer nästan dubbelt/hälften i tid på pulserna mellan den längsta och kortaste i detta 28 tåg. Och där är nog ett av problemen. Några pulser ( tänk ungefär: mät-tänder på vevaxels
svänghjul) innan luckan, luckan i sig själv och några tänder efter luckan är väldigt täta, motorn går fort. Sedan på mitten i pulståget går motorn långsammare igen och pulståget dras isär igen. Mitt inprogrammerade mätningssätt i ECU:n är att mäta tiden på dels luckan plus dom första 7 tänderna direkt efter luckan och dividera för att få en medeltid. Denna medeltid i mikrosekunder använder jag sen till beräkning av bränslemängd och starttid för spridarna. Här tror jag det går fel, ECU:n tror att motorn går mycket fortare än vad den i verkligheten gör så den lägger ut dels för korta ontider till spridarna och dels strömsätter den för vid fel tillfälle, (lite fel).Däremot så får alla spridarna startsignal, det är uppmätt. Så vad göra? Som nu första åtgärd har jag kastat om tidräkningen på vilka tänder som skall ingå, från tand 1 till 8 till att jag nu har spridit ut så jag kör även tänder som går betydligt långsammare. Jag hoppas med detta få en mer exakt tidräkning på hur fort motorn går vid just start. Nu skall det testas IRL!!! (det är testat hemma på kammaren och där funkar det).