Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En Grålle införskaffad för utprovning av VW Dieselmotor

645 inlägg • Sida 7 av 43
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#91 » 18:03:35, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olje/vatten-värmeväxlaren på VAG-motorer fungerar inte bara som oljekylare, den bidrar också till att värma upp oljan snabbt efter kallstart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Janson1 (trådstartaren)

#92 » 18:12:17, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det testat, motorn kommer att sticka ut lite på höger sida. Däremot så kommer (nog) tanken att passa uppepå motorn precis om man tar bort oljelocket och riktar om oljestickan... Jag gjorde bara en mätning när motorn stod på pallen i rätt läge och då konstaterade jag att den precis skulle gå i, sen tänkte jag inte så mycket mer på det. Det är klart nu efteråt så skulle jag kollat dom övriga möjligheterna till olika klockslag...Om jag riktar upp den mer klarar sig turboriet bättre&oljekyleriet sämre samtidigt som jag tappar ett par bult i adapterplattan och bränsletanken får inte plats längre. Stabiliseringsstagen sitter faktiskt fast i den rörliga delen så som en "nödåtgärd" skulle jag ju kunna välja ett steg ut som minsta spårbredd, i dag sitter den på det smalaste och då går framhjulen i bakhjulens innersta mått, men som sagt detta bär mig lite emot. Får nog dra en ny funderare om detta. Fasen också att jag inte fattade vad ni menade när ni skrev vinkla upp motorn...
Torbjörn Forsman: Japp, dom lever i symbios, men dom flesta bilar förr hade inte något av detta och dom gick ju väldigt länge ändå, somliga fortfarande. Men frågan tål att lyftas, jag är mer förtjust i värmeväxlare än rena oljekyl...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#93 » 08:38:34, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan aldrig tänka mig att oljekylar värmaren behövs, ta väck den och se glad ut.
- Boss Kettering, teknisk chef på GM en gång i världen skrev: Parts left out cost no money and makes no trouble.

4 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

roddjer

#94 » 09:27:42, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:...turbon däremot kräver nog en annan utformning på grenröret. Jag kan ju alltid börja utan turbon och montera den vid ett senare tillfälle...

Kompressor?

Som nöd-nöd-åtgärd. If all else fails. Färre avgasdetaljer, annan placering. Eller blir det för mycket fusk? :cool:

Fast... omprogrammering i dieselpumperiet i så fall. Kanske?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#95 » 09:34:22, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Kan aldrig tänka mig att oljekylar värmaren behövs, ta väck den och se glad ut.
- Boss Kettering, teknisk chef på GM en gång i världen skrev: Parts left out cost no money and makes no trouble.


Å andra sidan var ju just GM tidigt ute med en sån där värmeväxlaranordning, som på den tiden kallades oljetemperator. Satt på en del GM-bilar i början av 30-talet.
I VAG-fallet så misstänker jag att det är tack vare den där värmeväxlaren som de vågade öka oljebytesintervallen så mycket som de har gjort (och i viss mån också fått äta upp). Ju kortare tid efter kallstart som motorn går med så kall olja att den drar till sig fukt från vattenångan i vevhusgaserna, bränslerester kan kondensera i oljan osv, desto längre klarar sig oljan. Och det är såklart också en fördel att så snabbt som möjligt få upp oljetemperaturen över 80 grader, så att de sotlösande tillsatserna i en modern motorolja kan börja arbeta.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#96 » 12:17:47, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VAG hade ju dem redan på 80-talet.
Satt en sådan mellan oljefiltret och motorn på Audi 80 GTE iallafall.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#97 » 13:17:13, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 70-talet och tidigare hade VW luftkylda oljekylare. Naturligtvis på alla luftkylda motorer, men det satt en sådan även på Golf I GTI. I Golf-fallet fanns det en termostatstyrd ventil som släppte oljan förbi kylaren under en viss temperatur. Om man vände ventilsliden fel så fick man effekten att oljeflödet stoppades helt och hållet när oljan blev varm, utan att oljetryckslampan tändes.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#98 » 14:15:29, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sådan kylare med termostat liggande från en scirocco gti jag hade en gång. Bra att veta det där ifall jag återanvänder den till nåt :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Ivar Risslén

#99 » 14:23:28, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ni bråka om att VW var tidig med olja-vatten kylare så fanns det redan när Volvo lanserade P1800.
BMW kom med termostat för oljekylaren på slutat av -70-talet på sina motorcyklar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#100 » 14:40:40, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ska ni bråka om att VW var tidig med olja-vatten kylare så fanns det redan när Volvo lanserade P1800.
BMW kom med termostat för oljekylaren på slutat av -70-talet på sina motorcyklar.


Nej, vi har ju redan konstaterat att GM hade sådana oljekylare/värmare redan på 30-talet. För Volvos del så dök väl den olja-till-vatten-kylaren upp på alla tvåförgasar-B18, oavsett om de satt i personbilar, Bv 202 eller om de såldes som båtmotorer under namnet Penta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#101 » 18:25:27, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer: Kompressor är en svår pryl att få till, både mekanist och att den passar motorn. Jag ser turbo som en ganska smal sak att få till om jag får gå lös med svets, plasmaskärare och vinkelslip. Jag håller just på med att få dit framvagnen (inga bilder än) och ser redan nu att det är mycket plats över mellan kylets bakkant och motorns framkant, typ en turbostorlek ungefär. Den här motorn är ju född med enhetsinjektorer som trycksätts via kamaxeln och styrs via elektroniken (ECU), dvs, det jag programmerar den till. Lite omprogrammering blir det ju alltid men det har med tiden blivit ganska enkelt att ändra allt eftersom förutsättningarna ändras, ja förvisso inte allt... Jag har ju det här dubbelmassahjulet att ta hänsyn till i min programmering och jag har faktiskt inget "quickfix" på gång tyvärr.
Och, om jag får göra en okvalificerad gissning så behövs inget oljekyl så länge turbon ligger på garagegolvet, men sen...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#102 » 18:40:49, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får hänga på en kompressor vagn bak. Fäst den men en midja så behöver du ingen framaxel. :idee3: :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#103 » 18:46:25, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, enklast är väl en gammal Atlas Copco kompressor så tyngden blir rätt! Sen har man i princip obegränsat med luft vid en ev. punktering...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#104 » 06:58:48, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver en båge, gärna en hytt. Finns det överhuvudtaget hytter så man sitter väderskyddat? Är det någon som har en båge/hytt över för försäljning?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jocke4257

#105 » 09:15:32, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det med båge finns det ett par på blocket.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Delar volvo t31 mm https://www.blocket.se/vi/80589888.htm

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
jocke4257
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:50, 17-07-2017


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: albin, cat 910 och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se