Jag funderar vidare... Ev så skulle den nya svänghjulsdelen kunna bultas direkt i den yttersta delen på dubbelmassahjulet, där orginaltryckplattan skall sitta fast, men det kräver att jag svarvar ner den yttersta delen av den nya svänghjulsdelen (bromsskivan) från 11 mm till 7 mm precis ytters där original klackarna sitter på dubbelmassahjulet för dess tryckplatta (VW:s orginaltryckplatta). Vidare så behöver även original dubbelmassahjul i så fall bearbetas lite med vinkelslipen för at få till det, men det blir nog inga större problem där? 7 mm är för att få tryckplattan i samma position längdled som förut, ev så skulle man kunna ta en tjockare plåt alt två som adapterplatta och på så sett slippa svarva bort yttersta delen på svänghjulsdelen (bromsskivan). Från början tänkte jag mig en 10 mm adapterplatta men 10 + 4 är ju helt ok med, det räcker ju att ha 4 mm extra på kontaktställena... Jag får nog tänka vidare på för och nackdelarna med respektive konstruktion. Min tanke är att aldrig mera behöva ta isär detta mer än för att byta lamell eller lamell/tryckplatta/urtrampningslager.
Om man nu skall räkna på effekter och vridmoment så är väl en bensin/fotoskenmotor med sina dryga 20 hästar vid 2000 varv/min ganska harmlös, varvtalet tänkte jag låsa till absolut max 4000 varv/min men effekten överstiger ju en del... x5-x7?
Kopplingslamellens yta är ganska lika på bägge motorerna däremot kan jag inte veta trycket på som blir på respektive koppling vid ingrepp. VW har solfjäderkoppling, en sådan som går lätt när kopplingspedalen är nertryckt i botten medans Fergusonkopplingen har spiralfjädrar som trögare ju längre ner pedalen går (tills stoppet). Jag tänker vidare...