Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En Grålle införskaffad för utprovning av VW Dieselmotor

645 inlägg • Sida 31 av 43
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Towil

#451 » 16:03:37, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde duga med en uint16_t på analogRead.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



sm6ywk

#452 » 16:17:17, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det spelar knappast så stor roll på en 32-bitars uC, den lär ta 4 byte minne i anspråk ändå.
Förmodligen därför de har gjort så.
Funktionen jag klistrade in ovan är för SAM-chip, vet inte hur den ser ut på 8-bitars.
Ursäkta om jag var otydlig!
/Kristoffer
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Janson1 (trådstartaren)

#453 » 16:55:25, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag kan svara så bra på frågorna mm. Men om jag skriver ut tex gasvärdet via Serial,print(gas); så har jag ett tal mellan 0 och 255, sedan har jag skalat lite i kanterna för jag får inte riktigt full potrörelse. Själva analogRead läser i 10 bitar (0-1023) men presenterar bara 8 bitar. Däremot tar det lång tid i anspråk att läsa in värdet oavsett presentationen från analogRead, så det är kanske en onödig abrovink?
Jag kan nog tänka mig att olika längd på int kan nog ev ställa till det i just mitt ECU-program då det är känsligt på en del ställen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#454 » 17:31:02, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man bit shift på INT så kan det bli strul om man kör samma kod på 8 eller 32-bit MCU.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

sm6ywk

#455 » 17:36:15, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även på uint?
Högerskifta en negativ signed int borde bli total pannkaka
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

sm6ywk

#456 » 17:54:54, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag vet inte om jag kan svara så bra på frågorna mm. Men om jag skriver ut tex gasvärdet via Serial,print(gas); så har jag ett tal mellan 0 och 255, sedan har jag skalat lite i kanterna för jag får inte riktigt full potrörelse. Själva analogRead läser i 10 bitar (0-1023) men presenterar bara 8 bitar. Däremot tar det lång tid i anspråk att läsa in värdet oavsett presentationen från analogRead, så det är kanske en onödig abrovink?
Jag kan nog tänka mig att olika längd på int kan nog ev ställa till det i just mitt ECU-program då det är känsligt på en del ställen...


Mjo, upplösningen på A/D-omvandlingen är 10 bitar, men funktionen analogRead() returnerar en 32-bitars unsigned int.
Jag är osäker på hur cast från uint32_t till byte går till. Förmodligen är det inte problemet, speciellt då du kan skriva ut värdet i terminalen och det verkar stämma.
Skadar inte att prova att maska bort allt som inte är intressant och sedan skifta, eller kanske skifta först och maska sedan är bättre.

Vet du hur lång tid det tar att läsa in värdet?
Låter konstigt att det skulle ta så lång tid med en A/D som klockar i 1 MHz.
Ser batterivärdet också bra ut efter map()-funktionen?
Det borde fungera då int och long verkar vara samma sak på en due.
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Towil

#457 » 18:38:58, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sm6ywk skrev:Även på uint?
Högerskifta en negativ signed int borde bli total pannkaka


nä, uintX_t har man ju bestämt antalet bitar på så de ändrar sig inte. Jag kör bara med köra uintX_t eller intX_t för heltal. Då vet man direkt hur stor den är.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#458 » 18:49:17, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast så görs casting automatiskt men brukar ge kompilerings varning. Bättre att markera att det görs en type cast med (varibeltyp) framför.

uint8_t kalle
uint16_t kula

kalle = (uint8_t) kula + 2;

Gäller dock att man är säker på det över 8 bitarna i kula inte behövs.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#459 » 19:05:48, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

casting, vad exakt är det? (så jag är med)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#460 » 19:11:46, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man går från en varibeltyp till en annan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#461 » 13:04:42, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, den gamla vevaxelgivaren gick sönder i kablaget alldeles intill pga en spricka. Jag byter denna gång till en annan typ som mekaniskt passar bättre. MEN det är nåt vajsing. Det verkar nästan som någon slags fördröjning i den, nu finns det ingen kraft i motorn hur jag än programmerar. Jag har trott på en massa inbillade fel i programmet men det är nog inte det, det beror nog på givaren. När jag kör ECU-programmet mot min "Adruinomotor" så beter sig ECU:n precis som sig bör men i traktorn funkar det inte lika längre, allt blev när den nya vevaxelgivaren monterades.
Nu skall jag beställa en likadan som den första och sen göra en ordentlig fot till den så får vi se vidare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#462 » 14:30:19, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du valt en givare som används i fordon för detta ändamål? Finns ju miljarder med olika givare på planeten men såna som används av biltillverkare är ju testade för miljön och ändamålet så nån typ av sådan bör även kunna fungera för dig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1 (trådstartaren)

#463 » 19:00:14, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den används för fordon vet jag inte men den klarar allt förekommande "under huven". Att den klarar fordon betyder ju inte att den passar för just min applikation... Nu har jag beställt en Hamlin vevaxelgivare som jag vet funkade innan den tog slut, den är också gjord för fordonsmiljö.
Nu är det bara att vänta, sedan så tar jag mitt gamla ECU-program och fortsätter... Under tiden så funkar ju traktorn, det går att hämta ved med den, det går at finåka mm.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#464 » 20:55:08, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag kom den nya givaren från Hamlin. Jag har svarvat ner fästet på den så den skall passa exakt i motorn och sen tänkte jag nog hålla den på plats med en fjäder som helt enkelt bra trycker den rakt ner i sätet. (Ja om nu inte fjäderns magnetitism stör själva givaren, då får det bli en annan lösning) Fota glömde jag, men jag lovar att ta ett foto eller två i morgon eller så...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#465 » 22:34:02, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite intetsägande bild kanske men det föreställer den nya vevaxelgivaren när original örat är borttaget och givarne sedan nersvarvad att pass exakt i motorns givarhål och sedan en ring för att hålla den på plats.
Bild

Nu är det vidare tänkt att den skall vridas in (klockas in) till rätt läge och sen låsas fast för gott.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Patrik7777 och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se